Ethical discussions for an adequate understanding of science as an institution and citizen experience
Main Article Content
Abstract
This article starts from the premise that it is the responsibility of the school to promote, through scientific education, conditions for the exercise of critical and active citizenship. It results from an investigation carried out with the purpose of evaluating the importance of the discussion of ethical dilemmas for an adequate understanding of science and the promotion of citizen experience. The motivation for the thematic of the paper arose from thereading of the book entitled "The Immortal Life of Henrietta Lacks." The research activities were developed using the IBSE-7E's methodology with the integration of Web 2.0 tools into the curriculum. The results of the research activities indicated that the exercise of citizenship in a critical and active way is related to the ability of citizens to critically evaluate the effects of science and technology in society. Hence, the discussion of controversial topics of this nature needs to be considered in school scientific education for it to achieve its purposes.
Downloads
Article Details
The published works are the property of their authors, who may make use of them for subsequent publications, always including the original edition (original title, Ensino em Re-Vista, volume, number, pages). All articles in this journal are the sole responsibility of their authors, and no legal responsibility for their content rests with the Journal or EDUFU.
References
ACEVEDO, J. A.; VÁZQUEZ, A.; MARTÍN, M.; OLIVA,J. M.; ACEVEDO, P.; PAIXÃO, M. F.; MANASSERO, M. A. Naturaleza de la Ciencia y Educación Científica para la participación Ciudadana. Una revisión crítica. Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias,2 (2), 121-140, 2005.
ARANHA, M. L. A. Filosofar com textos: temas e históriada filosofia. Volume único. São Paulo: Moderna, 2012.
BORGES, R. M. R. A Natureza do Conhecimento Científico e a Educação em Ciências.Dissertação (Mestrado em Educação), Universidade Federal de Santa Catarina. Florianópolis. 1991.
BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais.Ministério da Educação. Secretaria do Ensino Fundamental. Brasília-DF. 1997.
BYBEE, R. W. The BSCS 5E Instructional Model and 21st Century Skills. 2009. Disponível em: http://itsisu.concord.org/share/Bybee_21st_Century_Paper.pdf. Acesso em 12 dez 2014.
GALVÃO, C. (Coord.) et al. Ciências Físicas e Naturais. Orientações curriculares para o 3º ciclo do ensino básico. Lisboa: Ministério da Educação, Departamento da Educação Básica, 2001.
GASTAL, M. L.; REZENDE, L. Importância do curso de graduação na concepção de ciência dos estudantes de Ciências Biológicas. Caderno de Programas e Resumos do IX Encontro Perspectivas do Ensino de Biologia. Campinas: Graf. FE/UNICAMP, p. 51-52. 2004.
GIROUX, H. Os professores como intelectuais:rumo a uma pedagogia crítica da aprendizagem. Tradução Daniel Bueno. Porto Alegre: Artmed, 1997.
HODSON, D. Time for Action: science education for an alternative future.InternationalJournal of Science Education, 25(6), 645-670, 2003.
LEMGRUBER, M. S. Imperfeitos porque humanos. In: CHASSOT, A.; OLIVEIRA, R. J. (Orgs.). Ciência, Ética e Cultura na Educação. São Leopoldo: UNISINOS, 161-163. 1998.
LINHARES, E. E REIS, P. The challenges of integrating the discussion of controversial issues in initialteacher training. Revista Electrónica Interuniversitariade Formación del Profesorado,19(2), 75-87. 2016.
MACHADO, P.; COSTA, M. F. M. An IBSE Approach for teaching the concept of Density in preschool and primary school. Hands-on Science. Science Education with and for Society.Disponível em: http://hdl.handle.net/1822/30344. Acesso em 20 fev 2015. 2014.
MARQUES, A. R. As Potencialidades de uma Abordagem Interdisciplinar entre as Ciências Naturais e as Tecnologias de Informação e Comunicação de Desenvolvimento em um Projeto de Ativismo Ambiental.Relatório da Pratica de Ensino Supervisionada. Mestrado em Ensino de Biologia e Geologia. Lisboa. 2013.
PETRUCCI, D.; DIBAR URE, M. C. Imagen de la Ciencia en alumnos universitarios: una revisión y resultados. Enseñanza de las Ciencias. Barcelona. 19 (2), 217-229. 2001.
QUEIROZ, S. L. Prática de Ensino de Química: elaborando um mini-curso com ênfase na compreensão da natureza da ciência e do seu papel na sociedade. VI Escola de Verão para Professores de Práticas de Ensino de Biologia, Física, Química e Áreas Afins.Anais... Niterói, (CD –Rom). 2003.
REIS, P. Controvérsias sócio-científicas: Discutir ou não discutir? Percursos de aprendizagem na disciplina de Ciências da Terra e da Vida.Tese. (Doutoramento em Educação) -Departamento de Educação da Faculdade de Ciências, Universidade de Lisboa, Lisboa. 2004.
_____. Os temas controversos na educação ambiental. Pesquisa em Educação Ambiental, 2 (1), 125-140. 2007.
_____. Ciência e Controvérsia. REU, 35 (2), 9–15. 2009.
_____. Da discussão à ação sociopolítica sobre controvérsias sócio-científicas: uma questão de cidadania. Ensino de Ciências e Tecnologia em Revista, 3 (1), 01-10. 2013.
RODRIGUES, A. R. S. Educação Ambiental em Tempos de Transição Paradigmática: Entrelaçando Saberes “Disciplinados”. Ciência e Educação. 20 (1), 195-206. 2014.
SANDRINI, M. Para sempre! O compromisso ético do educador. Petrópolis, RJ; Vozes, 2007.
SANMARTI, N. Hablar y escribir: una condición necesaria para aprender ciencias. In: Cuadernos de pedagogía, no. 281, junio, 1999, p. 54-58.
SCHEID, N. M. J.; Ferrari, N.; Delizoicov, D. A construção coletiva do conhecimento científico sobre a estrutura do DNA. Ciência & Educação, Bauru, 11 (2), 223-233. 2005.
SCHEID, N. M. J. Temas controversos no ensino de Ciências: apontamentos de natureza ética. Diálogo, Canoas, 19 (1), 65-79. 2011.
_____. Collective construction of knowledge in the initial professional trainin for natural sciences. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado.19(2), 127-137. 2016a.
_____. Educação em Ciências Naturais e Formação Cidadã: contribuições das Tecnologias da Informação e da Comunicação. In: GÜLLICH, R. I. C.; HERMEL, E. E. S. (Orgs.). Educação em Ciências e Matemática: pesquisa e formação de professores. Chapecó: UFFS, 2016b, p. 137-153.
SCHEID, N. M. J; SIQUEIRA, A. C. Os recursos da web 2.0 na Educação Básica e a formação para a Cidadania. In: BOER, N.; ZANELLA, D. C.; PEIXOTO, S. C. (Orgs.) Ensino e Profissão Docente. Santa Maria: Centro Universitário Franciscano, p. 190-202, 2016.
SKLOOT, R. A vida imortal de Henrietta Lacks. São Paulo: Cia das Letras. 2011.
ZEICHNER, K. A formação reflexiva de professores: ideias e práticas. Lisboa: Educa, 1993.