The teaching-learning process of poetic text through neighboring games
Main Article Content
Abstract
This article aims to present the contributions of bordering games in the teaching and learning process of poetic text. It is a result of a classroom-based research (2014) carried out in a public school located in Triângulo Mineiro region, Minas Gerais state, with children in second grade of primary education. The corpus used in the study includes poems of the book Ou Isto Ou Aquilo, by Cecília Meireles. For children’s appropriation of poetic genre three bordering games have been employed: dramatic game, memory game and poetic game. The study revealed that bordering games may create the reasons for children to read and write poems, as it provides them to make sense as readers and authors of texts. It concludes that bordering games employment,in intentionally planned teaching, for children’s appropriation of writing and reading is an efficient didactic resource that benefits writing appropriation in early grades of primary education
Downloads
Article Details
The published works are the property of their authors, who may make use of them for subsequent publications, always including the original edition (original title, Ensino em Re-Vista, volume, number, pages). All articles in this journal are the sole responsibility of their authors, and no legal responsibility for their content rests with the Journal or EDUFU.
References
DAVYDOV, V.V., SLOBODCHIKOV, V. I., TSUKERMAN, G. A. O aluno das séries iniciais do ensino fundamental como sujeito da atividade de estudo. In: Journal of Russian and East European Psychology, vol. 41, nº 4. July-August 2003.
ESTEVES, G. Estudo do livro “Ou isto ou aquilo” de Cecília Meireles – Proposição de ilustração e projeto gráfico para uma nova edição.2011. Trabalho de conclusão de curso. USP, São Paulo, 2011.
LEONTIEV, A. N. Os princípios psicológicos da brincadeira pré-escolar. In: VIGOTSKI, L. S.; LURIA, A. R.; LEONTIEV, A. N. Linguagem, desenvolvimento e aprendizagem. 10ª edição. São Paulo: Editora Ícone, 2010.
LURIA, A. R. Pensamento e Linguagem: as últimas conferências de Luria. Porto Alegre: Artes Médicas,1987.
MEIRELES, C. Ou isto ou aquilo. Ilustrações de Thais Linhares. 6. ed. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2002.
SCHNEUWLY B.; DOLZ, J. Os gêneros escolares: das práticas de linguagem aos objetos de ensino. In: SCHNEUWLY B.; DOLZ, J. Gêneros orais e escritos na escola. 2ª ed. Campinas: Mercado de Letras, 2010.
VYGOTSKY, L S. Obras Escogidas, vol.3. Madri: Visor, 2000.
VYGOTSKY, L. S. A formação social da mente. 5ed. São Paulo: Martins, 1996