Calvin and science: an interdisciplinar proposal using the text genre cartoon in technical schools
Main Article Content
Abstract
Downloads
Article Details
The published works are the property of their authors, who may make use of them for subsequent publications, always including the original edition (original title, Ensino em Re-Vista, volume, number, pages). All articles in this journal are the sole responsibility of their authors, and no legal responsibility for their content rests with the Journal or EDUFU.
References
BAKHTIN, M. Os gêneros do discurso. IN: ______. Estética da Criação Verbal.São Paulo: Martins Fontes, 1953/2003, p. 275-326.
BRASIL, Ministério da Educação e Cultura (MEC). Parâmetros Curriculares Nacionais: ensino médio: linguagens, códigos e suas tecnologias.Brasília: MEC, 1998.
COLE, M. SCRIBNER, S. Introdução. IN: VIGOTSKI, L.S. A formação social da mente. São Paulo: Martins Fontes, 1984/2007.
DONATO, Richard. Collective Scaffolding in Second Language Learning. IN: LANTOLF, J. APPEL, G. Vygotskian Approaches to Second Language Research.Norwood, NJ: AblexPublishing Corporation, 1994.
DREY, R. F. O processo de competência inicial profissional docente: por uma análise multimodal do trabalho real/concretizado.Tese de Doutorado em Linguística Aplicada. UNISINOS, São Leopoldo, 2011.
__________. «Eu nunca me vi, assim, de fora»: representações sobre o agir docente através da autoconfrontação. Dissertação de Mestrado em Linguística Aplicada. UNISINOS, São Leopoldo, 2008.
__________. O trabalho com gênero de texto no Ensino Médio: sequência didática ou livro didático? Trabalho de Conclusão de Curso em Letras. UNISINOS: São Leopoldo, 2006.
EISNER, W. Quadrinhos e arte sequencial. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2010. 4ª ed.
GOODWIN, C. DURANTI, A. Rethinking context.Language as an interactive phenomenon. Cmabridge: CUP, 1992.
GUIMARÃES, A.M.M. CAMPANI, D. DREY, R.F.Os gêneros de texto no dia a dia do Ensino Fundamental. Campinas: Mercado de Letras, 2008.
INSTITUTO FEDERAL DO RIO GRANDE DO SUL. Apresentação.Disponível em: http://www.ifrs.edu.br/site/conteudo.php?cat=246.Acessoem 17 mar. 2016.
KEMMIS, S. Action Research. IN: KEEVES, J. P. Education Research, Methodology and Measurement: anInternational Handbook.Oxford: Elsevier, 1997.
KLEIMAN, A. MORAES, S. Leitura e Interdisciplinaridade.Tecendo redes nos projetos da escolar. Campinas: Mercado de Letras, 1999.
LIGHBOWN, P. SPADA, N. How Languages are Learned.Oxford: Oxford University Press, 2007. 3ª ed.
MASON, J. Qualitative researching.London: Sage, 1996.
Referenciais Curriculares do Estado do Rio Grande do Sul:Linguagens, Códigos e suas Tecnologias. / Secretaria de Estado da Educação. Porto Alegre: SE/DP, 2009. v.1.
SANTOMÉ,J. Globalização e Interdisciplinaridade:o currículo integrado. Porto Alegre: Artes Médicas, 1998.
VYGOTSKY, L. S. Pensamento e Linguagem. São Paulo: Martins Fontes, 2005. 3ª ed.
WATTERSON, B. The Complete Calvin & Hobbes.Atlanta, Georgia: Lionheart Books, 1998.
__________. The Indispensable Calvin & Hobbes. Kansas City, MI: Andrews McMeel Publishing, 1992