Formação continuada de professores de Física: resgatando a importância do contexto de atuação /Continuing training of physic's teacher: rescuing the importance of the context of action
Main Article Content
Abstract
This article presents an analysis of the performance of a group of teachers of physics, the public school of Greater São Paulo, engaged in continuing training program. The objective of activities carried out by the teachers group was the study of electromagnetism aiming to the elaboration of a teaching sequence and the implementation of this planning in their classrooms. We explored the relations between professional development and reflective practice and the insertion of teachers into a problematic and complex context that occurs in a typical secondary teaching classroom. Thus, present and discuss models of facing real problems, establishing relations between the context of continuing training and the construction of knowledge related to the development of the teaching autonomy and professionality.
Downloads
Article Details
The published works are the property of their authors, who may make use of them for subsequent publications, always including the original edition (original title, Ensino em Re-Vista, volume, number, pages). All articles in this journal are the sole responsibility of their authors, and no legal responsibility for their content rests with the Journal or EDUFU.
References
CARVALHO, A.M.P.; GIL PÉREZ, D. Formação de Professores de Ciências - Tendências e Inovações. São Paulo: Cortez, 1993.
FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1997.
GIL PÉREZ, D.; MARTÍNEZ-TORREGROSA, J.A model for problem-solving in accordance with scientific methodology.International Journal of Science Education, Londres, Taylor & Francis, v.5, n.4, p. 447-455, 1983.
GIMENO SACRISTÁN, J. Consciência e acção sobre a prática como libertação profissional dos professores. In: NÓVOA, A. Profissão professor. Porto: Porto, 1995.
GIMENO SACRISTÁN, J. O currículo: uma reflexão sobre a prática. Porto Alegre: ArtMed, 2000.
GIMENO SACRISTÁN, J. Plano do currículo, plano do ensino: o papel dos professores/as. In: GIMENO SACRISTÁN, J.; PÉREZ GÓMEZ, A.I. (Orgs.). Compreender e transformar o ensino. Porto Alegre: ArtMed, p. 197-231, 1998.
LISTON, D.P.; ZEICHNER, K.M. Formación del profesorado y condiciones sociales de la escolarización. La Coruña: Paideia; Madrid: Morata, 1997.
MEIRIEU, P. Aprender... sim, mas como? Porto Alegre: ArtMed, 1998.
MORIN, E. La cabeza bien puesta: repensar la reforma, reformar el pensamiento. Buenos Aires: Nueva Visión, 2001.
MORIN, E.; CIURANA, E.R.; MOTTA, R.D. Educar na era planetária: o pensamento complexo como método de aprendizagem pelo erro e incerteza humana. São Paulo: Cortez; Brasília: UNESCO, 2003.
PORLÁN, R.; MARTIN, J. El diario del profesor: un recurso para la investigación en el aula.Sevilla: Díada, 1997.
RAMOS, M.N. A educação profissional pela pedagogia das competências e a superfície dos documentos oficiais. Educação e Sociedade, v. 23, n. 80, p. 401-422, 2002. http://dx.doi.org/10.1590/S010173302002008000020.
SCHÖN, D. Educando o profissional reflexivo: um novo design para o ensino e a aprendizagem. Porto Alegre: Artmed, 2000.
USTRA, S. R. V.; GELAMO, E. L. O professor de Física e sua relação com os projetos PIBID: contextos de pesquisa. In: SIMPÓSIO NACIONAL DE ENSINO DE FÍSICA, XXI, Uberlândia, Anais... São Paulo: SBF, p. 1-10, 2015.
ZEICHNER, K. M. A formação reflexiva de professores: ideias e práticas. Lisboa: Educa, 1993.