Ordering and Sequencing Questions: Teaching Reading in the Elementary School - Initial Years
Main Article Content
Abstract
This article aims to present the contributions of the methodology for ordering and sequencing reading questions based on Solé (1998), Menegassi (2010), and Fuza and Menegassi (2017; 2018; 2022). The proposal was applied to students in the 4th year of elementary school, aged between 9 and 11, in a municipal school in Paraná. To implement it, we prepared an activity booklet with questions to be applied before, during, and after reading. The supporting text used was the short story "Cinderella" (Belinky, 2015). The results showed that teaching reading, when carried out in a structured way, contributes significantly to developing students' comprehension, inferencing, and textual interpretation. The methodology proved to be effective in expanding reading skills, highlighting the importance of planned teaching in the process of reader training.
Article Details
Section

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
The published works are the property of their authors, who may make use of them for subsequent publications, always including the original edition (original title, Ensino em Re-Vista, volume, number, pages). All articles in this journal are the sole responsibility of their authors, and no legal responsibility for their content rests with the Journal or EDUFU.
How to Cite
References
ANGELO, C. M. P.; MENEGASSI, R. J.. Conceitos de Leitura e Ensino de Língua. In: ANGELO, C. M. P.; MENEGASSI, R. J.; FUZA, Â. F. (org.). Leitura e Ensino de Língua. São Carlos: Pedro & João, 2022. p. 13-84.
BAKHTIN; M. Estética da criação verbal. Trad. Paulo Bezerra. 4ª ed. São Paulo: Martins Fontes, 2003
BELINKY, T. A Gata Borralheira. São Paulo: Martins Fontes, 2015.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular: educação é a base. Brasília: MEC/SEB, 2018. Disponível em: https://www.gov.br/mec/pt-br/escola-em-tempo-integral/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal.pdf. Acesso em: 6 mar. 2024.
COLOMER, T.; CAMPS, A. Ensinar a ler, ensinar a compreender. Porto Alegre: Artmed, 2002.
COSSON, R. Letramento literário: teoria e prática. 2. ed. São Paulo: Contexto, 2014.
DUARTE, C. R. Literatura infantil: encantamento e formação de leitores. Belo Horizonte: Editora Caminhos, 2015.
FARACO, C. A. Linguagem & Diálogo: As Ideias Linguísticas do Círculo de Bakhtin. São Paulo: Parábola Editorial, 2009.
FUZA, Â. F. (org.). Leitura e Ensino de Língua. São Carlos: Pedro & João, 2022. p.153-194.
FUZA, A. F.; MENEGASSI, J. R. Ordenação e sequenciação de perguntas de leitura do gênero discursivo panfleto institucional. Diálogo das Letras, Pau de Ferros, v.06, n.1,p. 259-286, jan./jun.2017.
FUZA, Â. F.; MENEGASSI, R. J. Perguntas de Leituras em Ordenação e Sequenciação no Ensino Fundamental. In: ANGELO, C. M. P.; MENEGASSI, R. J.;
FUZA, Â. F.; MENEGASSI, R. J.. Ordenação e Sequenciação de Perguntas de Leitura no Gênero Poema. In: BARROS, E. M. D. de; STORTO, L. J.; STRIQUER, M. dos S. D. (org.). Propostas Didáticas para o Ensino da Língua Portuguesa. Campinas: Pontes Editores, 2018. p.17-42.
GOTLIB, N. B. Teoria do Conto. 8. ed. São Paulo: Ática, 1998.
GUIMARÃES, T. B. Leitura: Aspectos Teóricos e Práticos. Maringá: EDUEM, 2010, p. 35-60.
KLEIMAN, A. Os significados do Letramento: Uma Nova Perspectiva Sobre a Prática Social da Escrita. Campinas: Mercado das Letras, 1997.
KLEIMAN, A. Texto e Leitor: Aspectos Cognitivos da Leitura. Campinas: Pontes, 2008.
LEFFA, V.. Aspectos da Leitura. Porto Alegre: Sagra; DC Luzzatto, 1996.
MENEGASSI, R. J. O leitor e o processo de leitura. In: GRECO, E. A.; GUIMARÃES, T. B. (Org.). Leitura: aspectos teóricos e práticos. Maringá: Eduem, 2010. p.35-59.
MENEGASSI, R. J. Perguntas de Leitura. In: MENEGASSI, R. J. (Org.). Leitura e ensino. Maringá -PR: Eduem, 2010, p. 167 - 189.
MENEGASSI, R. J.; ANGELO, C. M. P.. Conceitos de Leitura. In: MENEGASSI, R. J. (Org.). Leitura e ensino. 2 ed. Maringá-PR: Eduem, 2010. p. 15-36.
OLIVEIRA, P. S. T. A contribuição dos contos de fadas no processo de aprendizagem das crianças. (Monografia de Graduação em Pedagogia). Salvador: Universidade Estadual da Bahia, 2010.
PARANÁ. Secretaria de Estado da Educação e do Esporte. Referencial Curricular do Paraná: princípios, direitos e orientações. Curitiba: SEED/PR, 2018.
SOLÉ, I.. Estratégias de Leitura. Porto Alegre: Artmed, 1998.