Implications of experimentation as a contribution to problematized activities to understand the corrosion phenomenon

Main Article Content

Regina Célia Barbosa de Oliveira
Carla Carvalho de Melo
Agilson Nascimento de Souza

Abstract

This study comprises an investigation of the teaching-learning process regarding chemical concepts in a group of basic education students, in order to analyze experimentation contributions in problematizing activities, focused on the meaning of chemical concepts associated with corrosion. Audios from semi-structured interviews and participant observations were recorded and qualitatively analyzed. The observed participant relationships demonstrated links between chemical content and the corrosion theme, advancing the understanding of this phenomenon, suggesting knowledge (re)construction and connections with other contexts, enhancing student learning development, in the context of abstraction of the investigated subject. Therefore, the applied teaching strategy contributed to cognitive and argumentative processes, in which experimentation was conducive to articulations between chemical knowledge and the studied context from interactions promoted by problematization, allowing students to reach conceptual significance.

Article Details

Section

ARTIGOS DE DEMANDA CONTÍNUA

How to Cite

Oliveira, R. C. B. de ., Melo, C. C. de ., & Souza, A. N. de . (2021). Implications of experimentation as a contribution to problematized activities to understand the corrosion phenomenon . Ensino Em Re-Vista, 28(Contínua), e043. https://doi.org/10.14393/ER-v28a2021-43

References

AUSUBEL, D. P. The psychology of meaningful verbal learning. New York: Grune & Stratton, 1963.

BARDIN, l. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 2011.

BINSFELD, S. C.; AUTH, M. A. A experimentação no ensino de ciências da educação básica: constatações e desafios. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS, 8., 2011, Campinas. Anais [...]. Campinas: UNICAMP, 2011. p. 1-10.

BRASIL. Ministério da Educação, Secretaria de Educação Média e Tecnológica. PCN+ Ensino médio: orientações educacionais complementares aos Parâmetros Curriculares Nacionais – Ciências da Natureza, Matemática e suas Tecnologias. Brasília, DF: Ministério da Educação, 2002. 141 p.

CACHAPUZ, A.; GIL-PEREZ, D.; CARVALHO, A. M. P.; PRAIA, J.; VILCHES, A. (org.). A necessária renovação do ensino das ciências. São Paulo: Cortez, 2005.

CHASSOT, A. Alfabetização científica: questões e desafios para a educação. 6. ed. Ijuí: Unijuí, 2014.

CHIZZOTTI, A. Pesquisa em ciências humanas e sociais. 11. ed. São Paulo: Cortez, 2010.

FRANCISCO JÚNIOR, W. E. Uma abordagem problematizadora para o ensino de interações intermoleculares e conceitos afins. Química Nova na Escola. São Paulo, n. 29, p. 20, fev/ago. 2008.

FRANCISCO JÚNIOR, W. E.; FERREIRA, L. H.; HARTWIG, D. R. Experimentação problematizadora: fundamentos teóricos e práticos para a aplicação em aulas de aula de ciências. Química Nova na Escola. São Paulo, n. 30, p. 34-41, set/nov. 2008.

GALIAZZI, M. C.; GONÇALVES, F. P. A natureza pedagógica da experimentação: uma pesquisa na licenciatura em Química. Química Nova. São Paulo, v. 27, n. 2, p. 326-331, dez. 2002/ ago. 2004. DOI: https://doi.org/10.1590/s0100-40422004000200027.

GENTIL, V. Corrosão. 3. ed. Rio de Janeiro: LTC, 1998.

GIANI, K. A experimentação no ensino de ciências: possibilidades e limites na busca de uma aprendizagem significativa. 2010. 190 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Ensino de Ciências) – Universidade de Brasília, Brasília.

GONÇALVES, F. P. O texto de experimentação na educação em química: discursos pedagógicos e epistemológicos. 2005. 168 f. Dissertação (Mestrado em Educação Científica e Tecnológica) – Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2005.

GUIMARÃES, C. C. Experimentação no ensino de química: caminhos e descaminhos rumo à aprendizagem significativa. Química Nova na Escola, São Paulo, v. 31, n. 3, p. 198-200, ago. 2007/ago. 2009.

KATO, D. S.; KAWASAKI, C. S. As concepções de contextualização do ensino em documentos curriculares oficiais e de professores de ciências. Ciência e Educação, Bauru, v. 17, n. 1, p. 35-50, set. 2010/2011. DOI: https://doi.org/10.1590/S1516-73132011000100003.

LIMA, J. F. L.; PINA, M. S. L.; BARBOSA, R. M. N.; JÓFILI, Z. M. S. A contextualização no ensino de cinética química. Química Nova na Escola, São Paulo. São Paulo, n. 11, p. 26-29, 2000.

MANZINI, E. J. Entrevista semi-estruturada: análise de objetivos e de roteiros. In: SEMINÁRIO INTERNACIONAL SOBRE PESQUISA E ESTUDOS QUALITATIVOS, 2., 2004, Bauru. Anais [...]. Bauru: USC, 2004. p. 1-10.

MEIRIEU, P. Aprender... sim, mas como? 7. ed. Porto Alegre: Artmed, 1998.

MELO, C. C.; OLIVEIRA, R. C. B.; SOUZA, A. N. A utilização da experimentação como aporte de atividades problematizadoras para a significação de conceitos químicos no ensino médio. Debates em Educação, Maceió, v. 11, n. 24, p. 84-105, mai/ago. 2019. DOI: http://dx.doi.org/10.28998/2175-6600.2019v11n24p84-105.

MERÇON, F.; GUIMARÃES, P. I. C.; MAINIER, F. B. Corrosão: um exemplo usual de fenômeno químico. Química Nova na Escola, São Paulo, n. 19, p. 11-14, set. 2003/maio. 2004.

MERÇON, F.; GUIMARÃES, P. I. C.; MAINIER, F. B. Sistemas experimentais para o estudo da corrosão em metais. Química Nova na Escola, São Paulo, v. 33. n. 1. p. 57-60, ago. 2010/fev. 2011.

MOREIRA, M. A.; MASINI, E. F. S. Aprendizagem significativa: a teoria de David Ausubel. 1. ed. São Paulo: Centauro, 2001.

MOREIRA, M. A. Aprendizagem Significativa: da visão clássica à visão crítica. In: ENCONTRO NACIONAL DE APRENDIZAGEM SIGNIFICATIVA, 1., 2005, Campo Grande. Atas [...]. Campo Grande: UNIDERP, 2005.

MOREIRA, M. A. Aprendizaje Significativo Crítico. 2. ed. Indivisa, Boletín de Estudios e Investigación, Madrid, 2 ed. n. 6, p. 83-101, 2010.

OLIVEIRA, R. C.; HARTWIG, D. R.; FERREIRA, L. H. Ensino experimental de química: uma abordagem investigativa contextualizada. Química Nova na Escola, São Paulo, v. 32, n. 2, p. 101-102, set. 2009/mai. 2010.

PELIZZARI, A.; KRIGL, M. L.; BARON, M. P.; FINCK, N. T. L.; DOROCINSKI, S. I. Teoria da aprendizagem significativa segundo Ausubel. PEC, Curitiba, v. 2, n. 1, p. 37-42, jul. 2001/jul. 2002.

POZO, J. I.; CRESPO, M. A. G. A aprendizagem e o ensino de ciências: do conhecimento cotidiano ao conhecimento científico. 5. ed. Porto Alegre: Artmed, 2009.

SANJUAN, M. E. C.; SANTOS, C. V.; MAIA, J. O.; SILVA, A. F. A; WHARTA, E. J. Maresia: uma proposta para o ensino de eletroquímica. Química Nova na Escola, São Paulo, v. 31, n. 3, p. 190-197, abr. 2008/ ago. 2009.

SANTOS, A. O., SILVA, R. P., ANDRADE D., & LIMA, J. P. M. Dificuldades e motivações de aprendizagem em Química de alunos do ensino médio investigadas em ações do (PIBID/UFS/Química). Scientia plena, Aracajú, v.9, n. 7, p. 1-6. Dez. 2012/mar. 2013.

SILVA, R. R.; MACHADO, P. F. L; TUNES, E. Experimentar Sem Medo de Errar. In: SANTOS, W. L. P.; MALDANER, O. A (Orgs.). Ensino de Química em Foco. 1 ed. Ijuí: Unijuí, 2010. p. 231-261.

SUART, R. C. A experimentação no ensino de química: conhecimento e caminhos. In: SANTANA, E.; SILVA, E. (orgs.). Tópicos em ensino de química. São Carlos: Pedro & João Editores, 2014. p. 63-78.

TEIXEIRA, Paulo M. M.; MEGID NETO, Jorge. Uma proposta de tipologia para pesquisas de natureza interventiva. Ciência & Educação, Bauru, v. 23, n. 4, p. 1055-1076, 2017. DOI: https://doi.org/10.1590/1516-731320170040013.

WARTHA, E. J.; SILVA, E.; BEJARANO, N. R. R. Cotidiano e contextualização no ensino de Química. Química Nova na Escola, São Paulo, v. 35, n. 2, p. 84–91. Ag. 2012/mai. 2013.

ZANON, L. B.; UHMANN, R. I. M. O desafio de inserir a experimentação no ensino de ciências e entender a sua função pedagógica. In: ENCONTRO NACIONAL DE ENSINO DE QUÍMICA, 16., ENCONTRO DE EDUCAÇÃO QUÍMICA DA BAHIA, 10., Salvador. Anais [...]. Salvador: UFBA, 2012.