O PIBID COMO MECANISMO DE FORMAÇÃO DO PROFESSOR DE CIÊNCIAS
Main Article Content
Abstract
This article is part of a discussion of the research group on internship and teacher training at the Goiano Federal Institute. It seeks to discuss teacher education, as well as to present some theoretical notes about the supervised internship and how the Programa de Bolsas de Iniciação a Docência (PIBID) is being used to fill some needs in the internship. This qualitative research presents the experience of the interdisciplinary PIBID of sciences realized in the city of Morrinhos-GO identifying some difficulties encountered and also highlights how the program can help in the initial formation of the student of the licenciatura course and in the continued formation of the teachers who act in the initial series of elementary school in the area of sciences.
Downloads
Article Details
Section
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Attribution Licenseque permitindo o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
Copyright Statement
a. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License allowing the sharing of work and recognition of the work of authorship and initial publication in this journal.
b. Authors are able to take on additional contracts separately for non-exclusive distribution of the version of the paper published in this journal (eg, in an institutional repository or publish as a book), with acknowledgment of its initial publication in this journal.
Open Access Policy
How to Cite
References
BRASIL. Ministério da Educação. Lei nº 9394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília, 1996. Disponível em:
BRASIL. Secretaria da Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: Apresentação dos temas transversais, ética. Brasília, MEC/SEF, 1998.
BRASIL. Secretaria da Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: ciências naturais. Brasília, MEC/SEF, 1997.
BRASIL. Ministério da Educação. PIBID: apresentação. Disponível em:
CHARTIER, Roger. O mundo como representação. Estudos avançados, v. 5, n. 11, 1991, p. 173-191.
HERNÁNDEZ, Fernando. Cultura Visual, Mudança Educativa e Projeto de trabalho. Trad. Jussara H. Rodrigues. Porto Alegre: Artmed, 2000.
PIMENTA, Selma Garrido; LIMA, Maria Socorro Lucena. Estágio e Docência. São Paulo: Cortez, 2008.
NÓVOA, Antônio. A Imprensa de Educação e Ensino: concepção e organização do repertório português. In: CATANI, Denice; BASTOS, Maria Helena Câmara. Educação em Revista: a imprensa periódica e a história da educação. São Paulo: Escrituras, 1997.
SANTOS, Lucíola Licínio de Castro Paixão. Identidade docente em tempos de educação inclusiva. In: Veiga, Ilma Passos Alencastro, Ana Lúcia Amaral. Formação de professores, 2002, p. 155-174.
VEIGA, Ilma Passos Alencastro. Professor: tecnólogo do ensino ou agente social. In: Veiga, Ilma Passos Alencastro, Ana Lúcia Amaral. Formação de professores: políticas e debates. Campinas: Papirus, 2002, p. 65-93.