PEDAGOGICAL PRACTICES rethinking the teacher's performance in the classroom
Main Article Content
Abstract
Teaching based on knowledge transmission limits, to a large extent, advances in the learning process, meaning that the organization of teaching work is related to the success of the acquisition of knowledge by the student. Thus, this article aims to identify and analyze the knowledge needed for the development of teaching work. The study of bibliographical nature was based on the studies of Morgen (2000), Veiga (2005, 2010), Machado (2006), Libâneo (1991, 1994), Perrenoud (2000) and Kenski (2005) 1995). The results indicated that it is necessary to reflect on didactics, lesson planning and the construction of curricula to be successful in the teaching-learning process. This study allowed to conclude that it is of paramount importance the teacher to rethink his pedagogical actions in the classroom, from a professional preparation for his teaching work.
Downloads
Article Details
Section
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Attribution Licenseque permitindo o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
Copyright Statement
a. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License allowing the sharing of work and recognition of the work of authorship and initial publication in this journal.
b. Authors are able to take on additional contracts separately for non-exclusive distribution of the version of the paper published in this journal (eg, in an institutional repository or publish as a book), with acknowledgment of its initial publication in this journal.
Open Access Policy
How to Cite
References
KENSKI, Vani Moreira. Avaliação da aprendizagem. In: VEIGA, Ilma Passos de Alencastro (Org.). Repensando a Didática. 10. ed. Campinas: Papirus, 1995.
LIBÂNEO, José Carlos. Didática. São Paulo: Cortez, 1991.
LIBÂNEO. José Carlos. Didática. 1994. Disponível em
MACHADO. João Luís de Almeida. Autoridade e Autoritarismo na sala de aula: repensando a relação professor-aluno. 2006. Disponível em
MORIN. Edgar. Os sete saberes necessários à educação do futuro. Brasília, DF: UNESCO, 2000.
PERRENOUD. Philippe. Pedagogia Diferenciada: das intenções à ação. Porto Alegre, Artmed Editora, 2000.
VEIGA. ILMA PASSOS ALENCASTRO. A escola mudou. Que mude a formação de professores! 2010. Disponível em:
VEIGA. ILMA PASSOS ALENCASTRO. A prática pedagógica do professor de Didática. 2005. Disponível em:
VILLANI, A.; PACCA, J.L.A. Construtivismo, conhecimento científico e habilidade didática no ensino de Ciências. Revista da Faculdade de Educação, São Paulo, vol.23, n.12, p.7, Dez, 1997. Disponível em: