The Pedagogy of Alternation

groundwork and participatory research

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/RCT195371520

Keywords:

Popular Education, Field Education, Agricultural Family School

Abstract

Starting from the challenge of consolidating a social base aiming to support the Escola Família Agrícola Regional (EFAR), located in Brotas de Macaúbas/Bahia/Brazil, and taking the Pedagogy of Alternation as a basis for analysis, it reflects how the basic work and participatory research they intensify the potential for social transformation resulting from the educational action of the school itself. We want to demonstrate that the formative spaces/times, school and community, prescribed in the alternation pedagogy itself, are enhanced with the association of educational action as basic work along the lines of popular education. We also want to demonstrate how the pedagogy of alternation dialogues with participatory research, deepening knowledge about the realities of students. To this end, we seek to contextualize social formation in Brotas de Macaúbas within the Brazilian context.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Genival Pereira de Araújo Moura, Universidade Federal do Recôncavo da Bahia (UFRB)

Mestrando em Educação do Campo. Formação Técnica de Nível Médio em Agropecuária pelo Centro Territorial de Educação Profissional de Irecê - CETEP (2011). Graduado em Educação do Campo - Ciências Agrárias pela Universidade Federal do Recôncavo da Bahia - UFRB (2019). Especialista em Tecnologias de Baixa Emissão de Carbono pela Universidade Federal do Vale do São Francisco - UNIVASF (2022). Integrande Núcleo de Agroecologia e Nova Cartografia Social (CFP/UFRB). Tem experiências em Educação do Campo através da Pedagogia da Alternância e em Assistência Técnica e extensão Rural com ênfase em Agroecologia.

Published

2024-04-14

How to Cite

MOURA, G. P. de A.; CARVALHO, F. P. de. The Pedagogy of Alternation: groundwork and participatory research. Revista Campo-Território, Uberlândia, v. 19, n. 53, p. 107–123, 2024. DOI: 10.14393/RCT195371520. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/campoterritorio/article/view/71520. Acesso em: 22 jul. 2024.

Issue

Section

Trabalho de Campo e a Pesquisa Participante: a contribuição de Carlos Rodrigues Brandão