Participant Research in rural territories

female stories of struggle, farming and shellfish farming

Authors

  • Francinalda Maria Rodrigues da Rocha Universidade Federal de São Carlos/ Núcleo de Pesquisa e Extensão Rural
  • Mariana Machitte de Freitas Universidade Federal de São Carlos/ Núcleo de Pesquisa e Extensão Rural https://orcid.org/0000-0002-2323-311X
  • Diogo Marques Tafuri Universidade Federal de São Carlos/ Programa de Pós Graduação em Educação https://orcid.org/0000-0003-0880-1243

DOI:

https://doi.org/10.14393/RCT195371280

Keywords:

Popular Education, peasant culture, traditional peoples and communities, Participant Research

Abstract

The studies and works of anthropologist Carlos Rodrigues Brandão were paradigmatic for the Popular Education field, as they provided the theoretical, epistemological and methodological bases for criticizing positivist science and valuing popular and traditional knowledge. Elaborating a culture conception as knowledge and meaning, Brandão recognizes human beings as essentially beings of learning, defending a critical, dialogical and counter-hegemonic popular education. Thus, in the light of Brandão’s (and the participant research) theory of education as culture, we will discuss female experiences of building cultures and popular knowledge, intertwined with the processes of resistance and permanence in the rural territories of peasant women and female shellfish gatherers, in the states of São Paulo and Piauí. We argue that persistence in struggle is intrinsically linked to the popular education experiences of women from the countryside and from the waters discussed in this article, since the struggle for permanence in the territories, based on the ecological management of nature and the knowledge valorization of traditional populations, translates into as individual, family and collective resistance within the social realities presented.

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Author Biographies

Francinalda Maria Rodrigues da Rocha, Universidade Federal de São Carlos/ Núcleo de Pesquisa e Extensão Rural

Possui graduação em Licenciatura em Ciências Biológicas pela Universidade Estadual do Piauí (1998) e graduação Licenciatura em Pedagogia pela Universidade Federal do Piauí (2017). Mestra pelo Programa de Pós-Graduação em Desenvolvimento e Meio Ambiente- PRODEMA, no curso de Mestrado em Desenvolvimento e Meio Ambiente da Universidade Federal do Piauí (UFPI). Especialista em gestão ambiental, ecoturismo e educação ambiental. 

Mariana Machitte de Freitas, Universidade Federal de São Carlos/ Núcleo de Pesquisa e Extensão Rural

Bacharel em Ciências Econômicas (2007) e mestre em Desenvolvimento Econômico na área de Economia Social e do Trabalho pelo Instituto de Economia da Universidade Estadual de Campinas (2012), realizou sua dissertação sobre as Políticas Públicas de Economia Solidária do governo federal nos anos de 2003 a 2010. Doutora em Educação pela Universidade Federal de São Carlos (2020), em que desenvolveu pesquisa na área de Práticas Sociais e Processos Educativos com mulheres assentadas beneficiárias do Programa Bolsa Família. 

Diogo Marques Tafuri, Universidade Federal de São Carlos/ Programa de Pós Graduação em Educação

Bacharel em Ciências Sociais (2007) pela Universidade de São Paulo (USP), Mestre e Doutor em Educação (2019) pela Universidade Federal de São Carlos (UFSCar), integra desde 2015 o quadro de sócios da Cooperativa de Trabalho e Assessoria Técnica, Extensão Rural e Meio Ambiente (AMATER). Possui experiência profissional em Educação Popular, Economia Solidária, Políticas Públicas, Agroecologia, Assistência Técnica e Extensão Rural, com enfoque em certificação orgânica e na organização coletiva e inserção de agricultores familiares em mercados públicos e privados. Desde 2020, trabalha como pesquisador do Núcleo de Pesquisa e Extensão Rural da UFSCar (NuPER), dedicando-se a aprofundar o conhecimento e reflexão crítica sobre questões agrárias, agroecológicas e políticas públicas para o desenvolvimento rural em suas múltiplas dimensões, por meio da articulação entre ensino, pesquisa e extensão universitária. Realiza pesquisa de pós-doutorado no Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE) da UFSCar.

Published

2024-04-14

How to Cite

ROCHA, F. M. R. da; FREITAS, M. M. de; TAFURI, D. M. Participant Research in rural territories: female stories of struggle, farming and shellfish farming. Revista Campo-Território, Uberlândia, v. 19, n. 53, p. 199–217, 2024. DOI: 10.14393/RCT195371280. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/campoterritorio/article/view/71280. Acesso em: 25 nov. 2024.

Issue

Section

Trabalho de Campo e a Pesquisa Participante: a contribuição de Carlos Rodrigues Brandão