Synoptic Notes on the Silver Jubilee of the National Agrarian Reform Education Program (Pronera), Brazil

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/RCT205876221

Keywords:

Education in the Countryside, peasantry, public policies

Abstract

This text is a brief analysis – with a dialectical approach – of the legacy, main obstacles and perspectives of the National Education Program in Agrarian Reform (Pronera) as it completes 25 years of enactment. It is a theoretical effort that aims to foster debate about the program's legacy, as well as about the next and necessary steps towards the improvement, expansion and greater effectiveness of this important public educational and agrarian policy.

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Author Biographies

  • Journei Pereira dos Santos, Federal University of Recôncavo da Bahia (UFRB), Brazil

    Professor Colaborador da Graduação - EaD do Centro Universitário Alves Faria, Goiânia, GO; Professor da Pós-Graduação - EaD do Instituto Brasileiro de Ciências Florestais, São Paulo, SP. Mestre em Ciências Agrárias e Bacharel em Engenharia Florestal pela UFRB. 

  • Lucílio Matos Linhares, Federal Institute of Mato Grosso do Sul (IFMS), Brazil

    Técnico Educacional do IFMS, Nova Andradina, MS. Mestre em Entomologia e Conservação da Biodiversidade pela Universidade Federal da Grande Dourados, Bacharel em Biologia pela Universidade Federal do Recôncavo Baiano, Licenciado em Biologia e em Pedagogia.

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Published

2025-05-23

How to Cite

SANTOS, Journei Pereira dos; LINHARES, Lucílio Matos. Synoptic Notes on the Silver Jubilee of the National Agrarian Reform Education Program (Pronera), Brazil. Revista Campo-Território, Uberlândia, v. 20, n. 58, p. 1–14, 2025. DOI: 10.14393/RCT205876221. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/campoterritorio/article/view/76221. Acesso em: 5 dec. 2025.