STUDENTS-RESEARCHERS: THE RAPID ASSESSMENT PROTOCOL (RAP) FOR RIVERS AS AN INSTRUMENT OF ENVIRONMENTAL EDUCATION IN SCHOOLS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/RCG2510070849

Keywords:

Geography teaching, Cariacica – ES, Bubu river, Fieldwork

Abstract

This study aimed to discuss the potentialities of using a Rapid Assessment Protocol (RAP) for rivers as a promoting tool for Environmental Education in a public school in Cariacica, Espírito Santo, Brazil, with high school senior students during Geography classes. The methodological basis involved a brief review of scientific literature about the discussed topics and activities performed before, during, and after the empirical study with the protocol application by the students. The study was conducted in the Bubu River sub-basin in the same municipality, where the protocol was applied at three different points. The results indicate the advantages of using the RAP in promoting Environmental Education in schools, which can be adapted to other spatial delimitations, and the different levels of the studied river environmental conservation and degradation evaluated by the students.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Vinícius Vieira Pontini, Secretaria de Estado da Educação do Espírito Santo

Licenciado (2018), Bacharel (2018) e Mestre (2020) em Geografia, com concentração em Geografia Física, pela Universidade Federal do Espírito Santo. Professor efetivo de Geografia da Secretaria de Estado da Educação do Espírito Santo - Sedu/ES. Pesquisa nos seguintes temas: Ensino de Geografia, Geografia Urbana, Geomorfologia Fluvial, Hidrogeografia, Sensoriamento Remoto e Sistemas de Informações Geográficas - SIGs.

André Luiz Nascentes Coelho, Universidade Federal do Espírito Santo

Pós-Doutor em Geografia pela Universidade de Coimbra/CEGOT - Centro de Estudos de Geografia e Ordenamento do Território - Portugal (2019). Doutor em Geografia na área de concentração: Ordenamento Territorial e Ambiental pelo Instituto de Geociências da Universidade Federal Fluminense - IG/UFF (2007); Mestre em Geografia na área de concentração: Análise Ambiental pela Universidade Federal de Minas Gerais IGC/UFMG (2003); Especialista em Planejamento e Gestão Ambiental; Licenciado em Geografia. É professor Associado da Universidade Federal do Espírito Santo - UFES no Departamento e Programa de Pós-Graduação em Geografia (Mestrado e Doutorado). Líder do Grupo de Pesquisa Inclusão em Geotecnologias. Membro do Laboratório de Gestão em Redução de Risco de Desastres (LabGR2D-UFES) e do Núcleo de Extensão e Pesquisas Sobre Desastres (CEPEDES-UFES). Consultor Ad-hoc da CAPES (Comissão de Aperfeiçoamento de Pessoal do Nível Superior). Experiência em geociências, atuando nas seguintes áreas: dinâmica das águas superficiais/recursos hídricos, geomorfologia fluvial antrópica, ordenamento territorial e ambiental (PDMs, PDLSs, RIV/EIV, patrimônio ambiental e planejamento ambiental). Domínio de ferramentas geotecnológicas com ênfase em geografia, notadamente para os Sistemas de Informações Geográficas (SIGs) integrado com produtos e técnicas Sensoriamento Remoto e Cartografia Geográfica. Recebeu premiações merecendo destaque a Menção Honrosa do Prêmio CAPES de Tese em 2008.

Published

2024-08-01

How to Cite

PONTINI, V. V.; COELHO, A. L. N. STUDENTS-RESEARCHERS: THE RAPID ASSESSMENT PROTOCOL (RAP) FOR RIVERS AS AN INSTRUMENT OF ENVIRONMENTAL EDUCATION IN SCHOOLS. Caminhos de Geografia, Uberlândia, v. 25, n. 100, p. 01–14, 2024. DOI: 10.14393/RCG2510070849. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/caminhosdegeografia/article/view/70849. Acesso em: 25 aug. 2024.

Issue

Section

Artigos