ENVIRONMENTAL EDUCATION, VALUES AND CURRICULUM: A PEDAGOGICAL PROJECT ANALYSIS OF THE DEGREE COURSE IN GEOGRAPHY

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/RCG259869631

Keywords:

Teacher education, Socio-environmental crisis, Interdisciplinarity, Pedagogical practice, Citizenship

Abstract

This study stems from the partial results of a doctoral dissertation. It aims to investigate the formative dimensions advocated in training procedures for teaching and the places occupied by Environmental Education (EE) in the Pedagogical Project (PPC) of the Geography Degree Course at the State University of Londrina. We applied the theoretical framework of content analysis for the data management, analysis, and interpretation. The analytical movements showed that the course advocates training in the conceptual-specific field, values an appropriate understanding of science, preparation for interdisciplinary work and seeks a humanist perspective, primarily focused on social justice, respect for diversity, and democracy. Regarding EE, the field is present in the disciplinary conformation, and, in addition to the specific discipline, there are epistemological elements concerning the field in two other disciplines that make up the curriculum. As the investigation results, we propose approximations between the EE and the Teaching of Diversity Geography disciplines to create fruitful training spaces so that the concepts can be more intensely elaborated to transform understandings into pedagogical actions, avoiding upcoming paradigmatic traps.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Aline de Gregorio, Universidade Estadual de Londrina

Licenciada em Ciências Biológicas pela Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul (UEMS). Mestra em Educação para a Ciência e a Matemática pela Universidade Estadual de Maringá (PCM-UEM). Doutoranda do Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Educação Matemática da Universidade Estadual de Londrina (PECEM-UEL) Conceito 7 - CAPES.

Álvaro Lorencini Júnior, Universidade Estadual de Londrina

Licenciado e bacharel em Ciências Biológicas pela Faculdade de Educação e Instituto de Biociências da Universidade de São Paulo (USP – São Paulo). Mestrado e Doutorado em Educação, área de Didática pela Faculdade de Educação da USP (Feusp). Professor do Departamento de Biologia Geral do Centro de Ciências Biológicas da Universidade Estadual de Londrina (UEL/PR). Professor e orientador do Programa de Pós-Graduação – Mestrado e Doutorado em Ensino de Ciências e Educação Matemática da UEL e do Programa de Pós-Graduação – Mestrado e Doutorado em Educação para a Ciência e Matemática da Universidade Estadual de Maringá (UEM/PR). Coordenador do Grupo de Estudos e Pesquisa: Tendências e Perspectivas do Ensino das Ciências (Getepec).

Published

2024-04-30

How to Cite

GREGORIO, A. de; LORENCINI JÚNIOR, Álvaro. ENVIRONMENTAL EDUCATION, VALUES AND CURRICULUM: A PEDAGOGICAL PROJECT ANALYSIS OF THE DEGREE COURSE IN GEOGRAPHY. Caminhos de Geografia, Uberlândia, v. 25, n. 98, p. 200–214, 2024. DOI: 10.14393/RCG259869631. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/caminhosdegeografia/article/view/69631. Acesso em: 20 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos