ANALYSIS OF SUMMER RAINFALL IN 2022: METHODOLOGICAL STRATEGY FOR TEACHING CLIMATOLOGY IN HIGH SCHOOL

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/RCG259869246

Keywords:

Climate, Oceanic-atmospheric phenomena, Geographic Education

Abstract

Students report difficulties learning Climatology content in the Geography curricular component in the context of the Basic Education stage of High School. Therefore, aiming at a more dynamic approach, aiming at a more dynamic approach, the objective was to evaluate how meteorological satellite images and synoptic charts can be used as teaching materials for identifying atmospheric and oceanic phenomena, constituting tools and techniques for teaching and learning Climatology. Two rainy events of the Brazilian summer of 2022 were defined, one with prominence in the local media and the other with national visibility. The events were used as approaches and didactic strategies for a better understanding of climatic and geographic aspects; they are the rains that occurred in the Cariri Paraíbano on March 13, 2022, and the rains that occurred in Petrópolis - RJ on February 15, 2022. The diversity of data and illustrative materials support methodological strategies for teaching Climatology, providing students with conditions for viewing and recognizing oceanic-atmospheric phenomena that influence the occurrence of seasonal rainfall. The proposed methodological course aimed to systematize a sequence of steps to obtain images and climate data to analyze rainy events, which the teacher can use.

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Author Biographies

Telma Lucia Bezerra Alves Aires, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia da Paraíba

Professora do Instituto Federal da Paraíba - IFPB, Licenciatura em Geografia pela Universidade Estadual da Paraíba - UEPB (2009), Especialização em Manejo Ecológico Integrado de Bacias Hidrográficas no Semiárido Brasileiro, Universidade Federal de Campina Grande - UFCG (2011), Mestrado e Doutorado em Recursos Naturais, Universidade Federal de Campina Grande - UFCG. Membro do Grupo de Pesquisa GEOAMB - Grupo de pesquisa Geografia e Meio Ambiente (IFPB). Desenvolve pesquisas relacionadas as seguintes áreas: Climatologia Geográfica, Desertificação, Meio Ambiente, Semiárido Brasileiro, Bacias hidrográficas e Ensino de Geografia.

Suellen Silva Pereira, Universidade Estadual da Paraíba

Possui graduação em Licenciatura Plena em Geografia pela Universidade Estadual da Paraíba (2005), mestrado em Desenvolvimento e Meio Ambiente pela Universidade Federal da Paraíba (2009), Doutorado em Recursos Naturais pela Universidade Federal de Campina Grande (2014) e Pós-Doutorado em Recursos Naturais também pela UFCG (2016). Tem experiência como professora no Ensino Superior em Instituições Públicas e Privadas, atuando principalmente nos seguintes temas: geografia; geografia e meio ambiente; meio ambiente urbano; resíduos sólidos urbanos, catadores de materiais recicláveis. É autora de artigos publicados em livros, periódicos e eventos nacionais e internacionais.

André Aires de Farias, Escola Agrotécnica de Sumé

Possui Licenciatura em Ciências Agrárias e em Geografia, Universidade Estadual da Paraíba (UEPB), Especialização em Educação Ambiental e Geografia do Semiárido, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte (IFRN), Mestrado e Doutorado em Recursos Naturais, Universidade Federal de Campina Grande (UFCG). É Professor de Ciências Agrárias na Escola Agrotécnica de Sumé - EAS. Leciona e desenvolve pesquisas com agricultura familiar, pecuária familiar, secas, climatologia geográfica, bacias hidrográficas, degradação ambiental, agroecologia, manejo integrado do meio ambiente, gestão ambiental e recuperação de áreas degradadas.

Published

2024-04-30

How to Cite

AIRES, T. L. B. A.; PEREIRA, S. S.; FARIAS, A. A. de. ANALYSIS OF SUMMER RAINFALL IN 2022: METHODOLOGICAL STRATEGY FOR TEACHING CLIMATOLOGY IN HIGH SCHOOL. Caminhos de Geografia, Uberlândia, v. 25, n. 98, p. 17–33, 2024. DOI: 10.14393/RCG259869246. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/caminhosdegeografia/article/view/69246. Acesso em: 21 dec. 2024.

Issue

Section

Artigos