THOUGHT AND LANGUAGE: THEIR RELATIONS WITH PHENOMENOLOGICAL GEOGRAPHY
DOI:
https://doi.org/10.14393/RCG249668883Keywords:
Ernst Cassirer, Merleau-Ponty, ConsciousnessAbstract
What are the relations of thought and language with Geography? This theoretical discussion, based on the thinking of philosophers Ernst Cassirer and Maurice Merleau-Ponty, relate the constructions that occur in consciousness with the materiality of human actions that are expressed in space. The argument based on phenomenological thinking breaks with the subject-object dichotomy, and demonstrates, through examples, the imbrications of human consciousness with the world that surrounds it. In this way, thought and language have both a concrete and a symbolic function. Since Geography is the science whose object of study is geographic space, this research demonstrates that space is not only composed of material and concrete objects, but also encompasses immaterialities, composed of imaginations, fantasies, dreams and feelings. Through thought and language we manage to become aware of the world, we establish relationships with space, and appropriate it through consciousness and actions.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Bianca Beatriz Roqué
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos: a) Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho licenciado sob a Creative Commons Atribuição-NãoComercial-SemDerivações 4.0 Internacional. b) Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal), já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado. c) Em virtude de aparecerem nesta revista de acesso público, os artigos são de uso gratuito, com atribuições próprias, em aplicações educacionais e não-comerciais.