THE SOIL AS AN INTEGRATING ELEMENT OF THE LANDSCAPE IN SCHOOL GEOGRAPHY: ANALYTICAL UNDERSTANDINGS FROM A 6TH GRADE TEACHING BOOK

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/RCG249364846

Keywords:

Pedology, Basic Education, Methodologies

Abstract

This work aims to analyze how the approaches carried out between landscape and soil are presented in a 6th grade Geography textbook, in order to observe how the relations that soils maintain with other elements present in landscapes are considered. To this end, a book approved in the Programa Nacional do Livro Didático (PNLD) entitled “Geração Alpha Geografia” (2018) was considered. This book was published by the SM. Methodologically, a descriptive and exploratory research was chosen. Data collection was carried out from the reading of the textbook, in which two chapters were selected.  The content related to the subject landscape and soils as a central theme. The results show that the analyzed chapters do not relate the soil to the landscape and vice versa, even though in every formation of a landscape the natural element soil is present interacting with the climate, relief, time, among other essential elements in its composition.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Anderson Felipe Leite dos Santos, Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho

Mestre e Doutorando no Programa de Pós-Graduação em Geografia da Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Ciências e Tecnologia (PPGG/FCT/UNESP), campus de Presidente Prudente, SP. Foi Bolsista de Mestrado Acadêmico da Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado de São Paulo (FAPESP).

João Osvaldo Rodrigues Nunes, Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho

Doutor em Geografia pela Faculdade de Ciências e Tecnologia da Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (FCT/UNESP). PhD em Geografia pela Universidade de Alicante. Professor Livre-Docente de Pós-Graduação em Geografia da Faculdade de Ciências e Tecnologia da Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (FCT/UNESP).

Melina Fushimi, Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho

Doutora em Geografia pela Faculdade de Ciências e Tecnologia da Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (FCT/UNESP). PhD em Geografia pela Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP). Professora Assistente do Departamento de Geografia e Planejamento Ambiental da Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Rio Claro – SP, Brasil.

Maria Cristina Perusi, Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho

Doutora em Agronomia pela Faculdade de Ciências Agronômicas da Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (FCA/UNESP). Professora titular do Departamento de Geografia da Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, campus de Ourinhos - SP. 

Published

2023-06-12

How to Cite

SANTOS, A. F. L. dos; NUNES, J. O. R.; FUSHIMI, M.; PERUSI, M. C. THE SOIL AS AN INTEGRATING ELEMENT OF THE LANDSCAPE IN SCHOOL GEOGRAPHY: ANALYTICAL UNDERSTANDINGS FROM A 6TH GRADE TEACHING BOOK. Caminhos de Geografia, Uberlândia, v. 24, n. 93, p. 298–318, 2023. DOI: 10.14393/RCG249364846. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/caminhosdegeografia/article/view/64846. Acesso em: 23 dec. 2024.

Issue

Section

Artigos