PERSPECTIVAS SOBRE A VALORIZAÇÃO DA GEODIVERSIDADE E A GEOCONSERVAÇÃO NA AMAZÔNIA
DOI:
https://doi.org/10.14393/RCG228256036Keywords:
Amazônia, Geoturismo, GeoparquesAbstract
The reflections involving the discussions on the valorization of geodiversity have gained prominence in the Brazilian scenario and, more recently, in the Amazonian environment. The purpose of this article is to analyze some initiatives that allow reflection on the context of discussions surrounding the theme of geodiversity in the Brazilian legal Amazon. In order to achieve the proposed objective, the methodological procedures consisted of: I -survey and analysis of the theoretical-methodological and documentary framework aimed at the researched theme; II -survey and analysis of the proposals for the creation of geoparks for the states of the Legal Amazon; III -survey and analysis of geosite records and geodiversity sites on the Brazilian Commission of Geological and Paleobiological Sites (SIGEP) and Geological Sites Registry (GEOSSIT) platforms; IV -survey of research, teaching and extension projects focused on the themes of geodiversity, geoconservation, Natural Heritage of the abiotic environment, geotourism and geopark, in the Amazon; and V -tabulation of information and representation in the form of maps, tables, charts, photos and graphs. The results show that the Amazon is in the conceptual and operational maturation stage, with barriers in terms of infrastructure and access to many areas and the promotion of research activities.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos: a) Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho licenciado sob a Creative Commons Atribuição-NãoComercial-SemDerivações 4.0 Internacional. b) Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal), já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado. c) Em virtude de aparecerem nesta revista de acesso público, os artigos são de uso gratuito, com atribuições próprias, em aplicações educacionais e não-comerciais.