URBAN ARBORIZATION AND ACADEMIC HEALTH: AN ECO-SUSTAINABLE PROPOSAL BASED ON REGIONAL BIODIVERSITY
DOI:
https://doi.org/10.14393/RCG2610778126Keywords:
Landscape planning, Urban biodiversity, Environmental healthAbstract
This study proposes an eco-sustainable approach to urban afforestation at the University of Southern Santa Catarina (UNESC)'s campus, taking into account regional biodiversity and the effect of vegetation on health and wellbeing. Quantifying the current vegetation cover revealed that the green area per capita (3.15 m²) is significantly below the 9 m² recommended by the World Health Organization (WHO). Using geoprocessing tools and field surveys, the study proposes gradually replacing exotic species with native ones selected for their ornamental and ecological value. This will enhance environmental quality and provide ecosystem services. This includes the strategic use of underutilised spaces, such as car parks, to increase the area of vegetation, thereby contributing to thermal comfort, increased biodiversity, improved soil permeability and the mitigation of urban heat islands. The planned afforestation project at the university is presented as a replicable model of sustainable urban management, reinforcing the role of educational institutions as exemplary spaces for socio-environmental transformation.
Downloads
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Ariadne Watywarawan, José Gustavo Santos da Silva, Gabriel da Silva Souza, Vanilde Citadini-Zanette, Patrícia de Aguiar Amaral

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos: a) Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho licenciado sob a Creative Commons Atribuição-NãoComercial-SemDerivações 4.0 Internacional. b) Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal), já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado. c) Em virtude de aparecerem nesta revista de acesso público, os artigos são de uso gratuito, com atribuições próprias, em aplicações educacionais e não-comerciais.




