USE OF GEOTECHNOLOGIES APPLIED TO TEMPORAL ANALYSIS OF GULly EROSION: CASE STUDY IN ANHEMBI - SP
DOI:
https://doi.org/10.14393/RCG2610575930Keywords:
Structure from Motion, Digital Terrain Model, RainAbstract
Gullies are large-scale erosions that can cause damage to the urban infrastructure of several municipalities in Brazil. Understanding the growth dynamics of these features and the causes that enhance erosion processes of this nature are essential to mitigate the damage that gullies can cause. With geotechnologies, especially using Unmanned Aerial Vehicles (UAVs), it was possible to monitor a large gully in the municipality of Anhembi - SP. Orthophotos and georeferenced points generated by drones and GNSS equipment allowed the composition of high-precision Digital Terrain Models using the Structure from Motion technique. By comparing Digital Terrain Models from different times of the year, it was possible to evaluate the erosion dynamics of the local geomorphology, finding that the gully lost volume in the rainiest periods. Through passive orbital sensors, it was noted that the eucalyptus cultivation surrounding the gully helped stabilize the erosion.
Downloads
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Tiago Antonelli, Vinicius Hector Abud Louro

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos: a) Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho licenciado sob a Creative Commons Atribuição-NãoComercial-SemDerivações 4.0 Internacional. b) Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal), já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado. c) Em virtude de aparecerem nesta revista de acesso público, os artigos são de uso gratuito, com atribuições próprias, em aplicações educacionais e não-comerciais.




