MICROCLIMATES IN A SLUM ENVIRONMENT IN THE CITY OF JOÃO PESSOA (PB)OÃO PESSOA (PB)
DOI:
https://doi.org/10.14393/RCG2610475230Keywords:
Social vulnerability, Discomfort index, Temperature, Relative humidityAbstract
The work is aligned with the social approach of the geographical analysis of the climate for the realization of microclimatic experiments in external plots of a slum in the city of João Pessoa (PB). The main objective of the research is to investigate the changes in meteorological variables (temperature and relative humidity) in a highly socially vulnerable environment. To this end, a pilot experiment was conducted in the Tito Silva Slum, located in the Miramar neighborhood, one of the neighborhoods with the greatest socio-spatial disparity in the city. Sampling points were selected in the external lots of the slum and outside it for hourly and simultaneous measurement of air temperature and humidity data in two distinct periods of the city's climatic seasonality. The main results indicate that highest temperature values were recorded in the external lots of the slum, resulting in a higher frequency of thermal discomfort values, especially during the hottest and driest period of the year in João Pessoa.
Downloads
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Anderson Vitor Lopes Dias, Marcelo de Oliveira Moura

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos: a) Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho licenciado sob a Creative Commons Atribuição-NãoComercial-SemDerivações 4.0 Internacional. b) Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal), já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado. c) Em virtude de aparecerem nesta revista de acesso público, os artigos são de uso gratuito, com atribuições próprias, em aplicações educacionais e não-comerciais.




