REGIMES OF TRUTH AND VISUALITY THAT EDUCATE SUBJECTS ABOUT BEING IN SPACE THROUGH MAPS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/RCG2610373974

Keywords:

Geography, Education, Map, Truth regime, Visuality regime

Abstract

Maps result from discursive disputes in different locations and periods, acting on the constitution of societies and ways of life. They are not free from intentions and educational effects, as their information and formats subject people in certain ways and not others. Therefore, in this text, cartographic artifacts are problematized as points of force that articulate with each other and with the dominant regimes of truth and visuality, shaping spatialities and, consequently, transforming space. The objective is to understand how they act pedagogically, beyond school environments. To this, we operate from a post-structuralist perspective, supported by Foucauldian tools, such as the notions of power relations and production of truths. It is observed, based on this, that throughout history, maps establish ways of being in space, acting on populations, based on educational processes that qualitatively distinguish spatial parcels. Still, today, due to available technological resources, new practices emerge in combination with those of the past, educating subjects about individual and collective behaviors, using applications that make life visible. Through them, and through the mappers, discourses were and are strengthened, causing certain truths to be established about being in space.

Downloads

Author Biographies

  • Daniel Felipe Schroeder, Universidade de Santa Cruz do Sul

    Mestre em Educação e Graduado em Geografia-Licenciatura pela Universidade de Santa Cruz do Sul.

  • Camilo Darsie, Universidade de Santa Cruz do Sul

    Pós-doutorado em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), em pesquisa desenvolvida com a Fulda University of Applied Sciences, da Alemanha. Pós-doutorado em Saúde Coletiva pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), tendo desempenhando atividades de campo na Costa Rica, por meio da Universidad de Costa Rica (UCR). Doutor em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul, com Doutorado Sanduíche na Universidade de Minnesota (U of M), Estados Unidos. Mestre em Educação e graduado em Geografia. Professor Permanente do Programa de Pós-graduação em Educação, na Linha de Pesquisa Educação, Cultura e Produção de Sujeitos da Universidade de Santa Cruz do Sul (UNISC). Coordenador do Internato de Saúde Coletiva e Professor da mesma área no curso de Medicina. Vice-líder do Grupo de Pesquisa Políticas Públicas, Inclusão e Produção de Sujeitos (PPIPS) e foi Editor-chefe da Revista Reflexão e Ação, do PPGEdu, na mesma instituição. Participante do Grupo de estudos em Promoção da Saúde (GEPS) da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Coordenador Geral do Programa de Educação pelo Trabalho em Saúde (PET-Saúde) desenvolvido pelo Ministério da Saúde, Secretaria Municipal da Saúde de Santa Cruz do Sul e Unisc. pelo Membro da Rede Brasileira de Letramento em Saúde (Rebrals) e da International Health Literacy Research Network, coordenada pela Fulda University of Applied Sciences e Technical University Munich. Desenvolve pesquisas nas áreas de Educação, Saúde e Geografia.

Published

2025-02-24

How to Cite

SCHROEDER, Daniel Felipe; DARSIE, Camilo. REGIMES OF TRUTH AND VISUALITY THAT EDUCATE SUBJECTS ABOUT BEING IN SPACE THROUGH MAPS. Caminhos de Geografia, Uberlândia, v. 26, n. 103, p. 82–97, 2025. DOI: 10.14393/RCG2610373974. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/caminhosdegeografia/article/view/73974. Acesso em: 31 mar. 2025.