THE NARRATIVES OF CAROLINA DE JESUS IN QUARTO DE DESPEJO: FROM CITY WRITINGS TO GEOGRAPHIC EDUCATION
DOI:
https://doi.org/10.14393/RCG249566759Keywords:
Literature, Carolina de Jesus, City, Geographic educationAbstract
The narratives of Carolina de Jesus in Quarto de Despejo: Diário de uma favelada are a useful source for thinking about the city and its places as they contribute to the deepening of the research field in geographic education, both from an ontological and epistemological perspective. To do so, this article uses the literary text as a methodological option to enhance other ways of investigating the city, with repercussions in the process of geographic education. To this end, the work was chosen with the purpose to reflect on the writings of the city and the treatment with geographic education and it is conceived in a comprehensive proposition of interpretive basis. The analysis reveals that the geographies narrated in Quarto de Despejo entangle urban lives, intersect spaces, and dimension formative movements that permeate everyday life in marginalized spaces. This literature truly registers the spatiality of the slum and expresses the resistance, the living, and the personal-spatial experience of the person who narrates, reverberating as a useful element of formative composition to conceive geographic education.
Downloads
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Jussara Fraga Portugal, Joelma Gomes Ferreira, Josias Silvano Barros

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos: a) Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho licenciado sob a Creative Commons Atribuição-NãoComercial-SemDerivações 4.0 Internacional. b) Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal), já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado. c) Em virtude de aparecerem nesta revista de acesso público, os artigos são de uso gratuito, com atribuições próprias, em aplicações educacionais e não-comerciais.