THE DISSEMINATION OF NEWS ABOUT CLIMATE CHANGE: AN ANALYSIS OF THE BRAZILIAN SCENARIO IN THE LAST 50 YEARS
DOI:
https://doi.org/10.14393/RCG249465663Palavras-chave:
Communication, Journalism, Climate change, EducationResumo
The understanding of scientific topics by society is considered complex and the different media play an important role when trying to transmit information. This study sought to contextualize how the communication of climate change occurred, considering the last 50 years and highlighting the Brazilian scenario, through an integrative literature review. Sixty-three articles were used, from which it became evident that the transmission of news by the media has always presented problems at different scales, having strong political influence and inclinations to the economic moment. The results also showed the high level of disinformation and misinformation, especially in digital media, worldwide. In Brazil, television remains the most used media, but in which little attention is perceived to scientific matters. Finally, the present research brings as a novelty to the state of the art, the indication of important questions to be answered and complemented in this area of study, such as the possibility of works to understand the public's relationship with the various media, with regard to the consumption, interpretation and appropriation of news.
Downloads
Downloads
Publicado
Como Citar
Edição
Seção
Licença
Copyright (c) 2023 Larissa Vieira Zezzo, Priscila Pereira Coltri
Este trabalho está licenciado sob uma licença Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos: a) Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho licenciado sob a Creative Commons Atribuição-NãoComercial-SemDerivações 4.0 Internacional. b) Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal), já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado. c) Em virtude de aparecerem nesta revista de acesso público, os artigos são de uso gratuito, com atribuições próprias, em aplicações educacionais e não-comerciais.