The digital technologies as mediation instruments in Teaching Guidance Activity
Main Article Content
Abstract
This article aims to discuss the organization of Mathematics teaching from the perspective of the Teaching Guidance Activity, considering digital technologies as mediation instruments. This is a theoretical essay, excerpt from two doctoral theses that used the Teaching Guidance Activity as a theoretical-methodological basis for the organization of Mathematics teaching integrated with the use of digital technologies. Anchored in the Historical-Cultural Theory and Leontiev's Activity Theory, the Teaching Guidance Activity proposes an intentional organization, in which the teacher develops situations that trigger learning based on problems that reveal the historical and logical movement of concepts, mobilizing students to appropriate historically elaborated mathematical knowledge. In this sense, digital technologies can be understood as mediation instruments, capable of enhancing pedagogical activity. As a result, the analysis indicates that it is not about using these resources by themselves, but the intentional way in which they are integrated and organized by the teacher, enabling interaction, cooperation and the development of theoretical thinking. Finally, the article reinforces that within the scope of the Teaching Guidance Activity, the use of digital technologies constitutes a possibility of mediation instrument in the process of teaching and learning Mathematics, favoring the appropriation of knowledge and boosting human development.
Article Details
Section

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
How to Cite
References
ALMEIDA, C.; LOPES, A. R. L. V. O espaço formativo compartilhado: perspectivas para a formação de professores. Cadernos de Pesquisa, [S.L.], v. 53, p. 1-17, 2023.
ARAUJO, S. M.; GONÇALVES, E. H.; MARCO, F. F. Licenciaturas em Matemática a distância em foco: olhares investigativos. In: MOURA, J. F. (org.). Reflexões e estratégias sobre/para o ensino e a aprendizagem da matemática escolar e a formação docente. Guarujá/SP: Científica Digital, 2022, v. 1, p. 25-46. DOI: https://doi.org/10.37885/220909973.
BORBA, B. T. Situações desencadeadoras de aprendizagem de área na EJA na perspectiva da Teoria Histórico-Cultural com o uso de tecnologias digitais. 2023. 193 f. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2023. DOI: http://doi.org/10.14393/ufu.te.2023.7053.
BORBA, B. T.; GONÇALVES, E. H.; MARCO, F. F. Educação de Jovens e Adultos, Tecnologias da Informação e Comunicação e a Teoria Histórico-Cultural: um olhar para pesquisas na Educação Matemática. In: ALMEIDA, F. A. (Org.). Estudos multidisciplinares em Educação: tensões e desafios. Guarujá/SP: Científica Digital, 2023, v. 1, p. 63-85. DOI: http://dx.doi.org/10.37885/231014623.
BORBA, M. C.; PENTEADO, M. G. Informática e Educação Matemática. 5. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2017.
CEDRO, W. L.; MORAES, S. P. G.; ROSA, J. E. A atividade de ensino e o desenvolvimento do pensamento teórico em Matemática. Ciência & Educação, Bauru, v. 16, n. 2, p. 427-445, 2010.
CEDRO, W. L.; NASCIMENTO, C. P. Dos métodos e das metodologias em pesquisas educacionais na teoria histórico-cultural. In: MOURA, M. O. (org.). Educação escolar e pesquisa na teoria histórico-cultural. São Paulo: Edições Loyola, 2017. p. 13-45.
CENTRO REGIONAL DE ESTUDOS PARA O DESENVOLVIMENTO DA SOCIEDADE DA INFORMAÇÃO (CETIC.BR). TIC Domicílios 2023 – Resumo Executivo. São Paulo: Comitê Gestor da Internet no Brasil, 2024.
DAVIDOV, V. V. La enseñanza escolar y el desarrollo psíquico: investigación psicológica teórica y exprimental. Moscu: Progreso, 1988.
GEPAPE. Atividade Orientadora de Ensino e contribuições para a Educação Escolar. (Coleção biblioteca psicopedagógica e didática). Universidade de São Paulo. Faculdade de Educação, 2024. Disponível em: www.livrosabertos.abcd.usp.br/portaldelivrosUSP/catalog/book/1338. Acesso em 8 maio. 2025. DOI: https://doi.org/10.11606/9786587047676.
GONÇALVES, E. H. Organização de uma disciplina na modalidade a distância na perspectiva da Atividade Orientadora de Ensino abordando tecnologias digitais no ensino de Matemática. 2023. 343 f. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2023. DOI: http://doi.org/10.14393/ufu.te.2023.7038.
GONÇALVES, E. H.; MARCO, F. F. As implicações metodológicas para a formação docente da abordagem de Tecnologias Digitais em um curso de Licenciatura em Matemática na modalidade a distância. Educação Matemática Pesquisa, São Paulo, v. 22, n. 1, p. 558-583, 2020a. DOI: https://doi.org/10.23925/1983-3156.2020v22i1p558-583.
GONÇALVES, E. H. A utilização de tecnologias digitais no curso de Licenciatura em Matemática PARFOR/EaD da Universidade Federal de Uberlândia. 2018. 205 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2018. DOI: http://dx.doi.org/10.14393/ufu.di.2018.524.
GONÇALVES, E. H.; MARCO, F. F. A formação de futuros professores de Matemática frente às tecnologias digitais. RENOTE, Porto Alegre, v. 18, n. 2, 2020b. DOI: https://doi.org/10.22456/1679-1916.110210.
GUIMARÃES, A. M.; RIBEIRO, A. M. Introdução às Tecnologias da Informação e Comunicação. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2011. p. 17-27.
KAPTELININ, V. Computer-Mediated Activity: functional organs in social and developmental contexts. In: NARDI, B. A. (ed.). Context and Consciousness. Cambridge: The MIT Press, 1996. p. 45-68.
KENSKI, V. M. Novas tecnologias na educação presencial e a distância I. In: BARBOSA, R. L. L. (org.). Formação de educadores: desafios e perspectivas. São Paulo: Editora UNESP, 2003. p. 91-107.
KENSKI, V. M. Tecnologias e Ensino Presencial e a Distância. 9. ed. Campinas: Papirus, 2012.
KOPNIN, P. V. A dialética como lógica e teoria do conhecimento. Tradução de Paulo Bezerra. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1978.
LEONTIEV, A. N. Actividad, conciencia, personalidad. Habana: Editorial Pueblo y Educación, 1985.
LEONTIEV, A. N. O desenvolvimento do psiquismo. Lisboa: Horizonte Universitário, 1978.
LEONTIEV, A. N. Uma contribuição à Teoria do Desenvolvimento da Psique Infantil. In: VIGOTSKI, L. S.; LURIA, A. R.; LEONTIEV, A. N. Linguagem, Desenvolvimento e aprendizagem. Tradução de Maria Villalobos. 7. ed. São Paulo: Ícone, 2001. p. 59-83.
LOPES, R. P. Formação para uso das Tecnologias Digitais de Informação e Comunicação nas licenciaturas das Universidades Estaduais Paulistas. 2010. 226 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Estadual Paulista, Presidente Prudente, 2010.
MARCO, F. F. Atividades computacionais de ensino na formação inicial do professor de Matemática. 2009. 211 f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2009. DOI: https://doi.org/10.47749/T/UNICAMP.2009.468556.
MENEGHETTI, F. K. O que é um Ensaio-Teórico? RAC. Revista de Administração Contemporânea (Online), Curitiba, v. 15, n. 2, p. 320-332, mar./abr., 2011. DOI: https://doi.org/10.1590/S1415-65552011000200010.
MISKULIN, R. G. S. et al. Identificação e análise das dimensões que permeiam a utilização das TIC nas aulas de Matemática no contexto da formação de professores. Bolema, Rio Claro, v. 19, n. 26, p. 1-16, 2006.
MORETTI, V. D. Professores de Matemática em atividade de ensino: uma perspectiva histórico-cultural para a formação docente. 2007. 208 f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade de São Paulo, São Paulo, 2007.
MORETTI, V. D.; MOURA, M. O. Professores de Matemática em atividade de ensino: contribuições da perspectiva histórico-cultural para a formação docente. Ciência & Educação, Bauru, v. 17, n. 2, p. 435-450, 2011.
MOURA, M. O. A atividade de ensino como unidade formadora. Bolema, Rio Claro, s/v, n. 12, p. 29-43, 1996.
MOURA, M. O. A objetivação do currículo na atividade pedagógica. Obutchénie, Uberlândia, v. 1, n. 1, p. 98-128, 2017.
MOURA, M. O. O educador matemático na coletividade de formação: uma experiência com a escola pública. 2000. 131 f. Tese (Livre Docência em Metodologia do Ensino de Matemática) – Universidade de São Paulo, São Paulo, 2000.
MOURA, M. O.; ARAUJO, E. S.; SERRÃO, M. I. B. Atividade Orientadora de Ensino: fundamentos. Linhas Críticas, Brasília, DF, v. 24, p. e19817, 2018.
MOURA, M. O. et al. A atividade orientadora de ensino com unidade entre ensino e aprendizagem. In: MOURA, M. O. (org.). A atividade pedagógica na teoria histórico-cultural. 2. ed. Campinas: Autores Associados, 2016. p. 93-125.
MOURA, M. O.; SFORNI, M. S. F.; LOPES, A. R. L. V. A objetivação do ensino e o desenvolvimento do modo geral da aprendizagem da atividade pedagógica. In: MOURA, M. O. (org.). Educação escolar e pesquisa na teoria histórico-cultural. São Paulo: Edições Loyola, 2017. p. 71-99.
NARDI, B. A. Activity Theory and human-computer interaction. In: NARDI, B. A. (ed.). Context and Consciousness. Cambridge: The MIT Press, 1996. p. 7-16.
OLIVEIRA, M. K. Vygotsky: aprendizado e desenvolvimento um processo sócio-histórico. 4. ed. São Paulo: Editora Scipione, 1997.
OLIVEIRA, N. M.; PANOSSIAN, M. L. Compreensões de “Situação Desencadeadora de Aprendizagem” e de “Problema Desencadeador” expressas em pesquisas acadêmicas. Revista Venezolana de Investigación en Educación Matemática, Maracaibo, v. 1, n. 2, e202110, 2021.
PANOSSIAN, M. L.; MORETTI, V. D.; SOUZA, F. D. Relações entre Movimento Histórico e Lógico de um Conceito, Desenvolvimento do Pensamento Teórico e Conteúdo Escolar. In: MOURA, M. O. (org.) Educação Escolar e Pesquisa na Teoria Histórico-Cultural. São Paulo: Loyola, 2017. p. 125-152.
PEREIRA, J. C. M. Os usos das tecnologias móveis nas salas de aula da educação de jovens e adultos. 2017. 461f. Tese (Doutorado em Educação) - Faculdade de Educação, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2017.
RUBTSOV, V. V. Activity approach to learning and the problem of creating digital learning aids. Tätigkeitstheorie, [s. l.], v. 12, n. 1, p. 11-24, 2014.
SANCHEZ, J. R. Aprendizagem de conceitos químicos num curso EaD: contribuições da Teoria da Atividade. 2018. 105f. Tese (Doutorado em Ciências) – Universidade de São Paulo, Ribeirão Preto, 2018.
SOUSA, D. R. Tecnologia na mediação do trabalho docente: contribuições da teoria histórico-cultural. 2019. 146 f. Tese (Doutorado em Educação) – Pontifícia Universidade Católica de Goiás, Goiânia, 2019.
VIGOTSKI, L. S. A formação social da mente. 7. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2007.
WITT, C. M. A didática da Matemática como disciplina. 2019. 168 f. Dissertação (Mestrado em Educação em Ciências e em Matemática) – Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2019.