Mathematical Subjectivations and the Emergence of the Subject in Mathematics Education: a historical-cultural perspective
Main Article Content
Abstract
This article seeks to contribute theoretically to the Theory of Subjectivity from Mathematics Education, at the same time, which develops, from the Theory of Subjectivity (TS), a theoretical understanding of mathematical subjectivities. It takes as a reference for discussions the theories of TS and the philosophy of Lukács. The results found are the field categories of significance and their constitution as a dialectical-configurational logic and the breakdown of the subjective configurations of the action of learning mathematics, the action of mathematizing, dialogue and creativity-rigor. Finally, a powerful heuristic framework was established to investigate subjective processes in Mathematics Education, taking as a level the objective-subjective interrelationship of the Social Being.
Article Details
Section

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
How to Cite
References
BORBA, M. C. Teaching mathematics: Challenging the sacred cow of mathematical certainty. The Clearing House, 65(6), 332-333, 1992.
D’AMBROSIO, U. Educação para uma sociedade em transição. 2. Ed. Campinas: Papirus, 2001.
DEWEY, J. Experience and Nature. New York: Dover Publications, Inc, 1958
FREIRE, P. Pedagogia do Oprimido. 17. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.
González Rey F. Epistemología Cualitativa y Subjetividad. Havana, Cuba: Pueblo y Educación, 1997.
GONZALEZ REY, F. Investigación cualitativa y ubjetividade. Oficina de Derechos Humanos del Arzobispado de Guatemala, ODHAG, 2006.
LUKÁCS, G. Introdução a uma estética marxista: sobre a categoria da particularidade. Tradução: Carlos Nelson Coutinho. Leandro Konder. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1978.
LUKÁCS, G. Para uma ontologia do ser social vol 1. São Paulo: Boitempo Editorial, 2012.
LUKÁCS, G. Para uma ontologia do ser social vol 2. São Paulo: Boitempo Editorial, 2013.
MITJÁNS MARTÍNEZ, A. Aprendizagem criativa: desafios para a prática pedagógica. In: NUNES, C. P. Didática e formação de professores. Ijuí: Unijuí, 2012, p. 93-124.
MITJÁNS MARTÍNEZ, A.; GONZÁLES REY, F. Psicologia, Educação e Aprendizagem Escolar: avançando na contribuição da leitura cultural-histórica. São Paulo: Cortez Editora, 2017, 206p.
NUNES, T.; SCHLIEMANN, A.D.; CARRAHER, D.W. Na vida dez, na escola zero. São Paulo: Editora Cortez, 1986.
RICOEUR, P. Tempo e narrativa. Vol. 1. Campinas: Papirus, 1994.
ROSSATO, M. O movimento da subjetividade no processo de superação as dificuldades de aprendizagem escolar. 2009. 257 f., il. Dissertação (Mestrado em Educação), Universidade de Brasília, Brasília, 2009.
STRUIK, D. J. História Concisa das Matemáticas. Tradução de João Cosme Santos Guerreiro. 2ª edição. Lisboa: Editora Gradiva, 1992.
VIGOTSKI, L.S. A construção do pensamento e da linguagem. São Paulo: Martins Fontes, 2020.
VIGOTSKI, L. S. Sete aulas de LS Vigotski sobre os fundamentos da pedologia. Tradução: Zoia Prestes, Elizabeth Tunes, Claudia da Costa Guimarães Santana, Rio de Janeiro: E-papers, 2018.
VILELA, D. S. Usos e jogos de Linguagem na Matemática: Diálogo entre Filosofia e Educação Matemática. 1. ed. São Paulo: Editora Livraria da Física, 2013.
WAGNER, G. Filosofia da educação matemática crítica: fundamentos crítico-ontológicos. 2022. 240 f. Tese - Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2022. Disponível em: https://repositorio.ufsc.br/handle/123456789/244407. Acesso em: 30 jul. 2024.