The nature of mathematical knowledge and the historical dimension of the concept in the organization of teaching for meaningful learning

Main Article Content

Ana Paula Gladcheff
Neusa Maria Marques de Souza

Abstract

In this article, based on the foundations of Cultural-Historical Theory and our research findings, we aim to demonstrate how a teaching situation organized based on the logical-historical movement of the concept enables meaningful learning processes. We consider mathematical knowledge to be a humanly constructed product, the result of social life practices, and that the child, by attributing meaning to the ideas shared in such practices, appropriates historically constructed social meanings, learns, and develops by establishing relationships and creating new ideas. As a result of our studies on the conceptual nexus of the concept of measurement, which is defined as a link between concepts and which is fixed by the logical-historical movement of the concept, we have developed a brief analysis based on a triggering learning situation developed with early childhood education students to work with this concept and we point out how human relationships mediated by historically produced cultural instruments are essential for meaningful learning to take place from the beginning of schooling.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Gladcheff, A. P., & Souza, N. M. M. de. (2024). The nature of mathematical knowledge and the historical dimension of the concept in the organization of teaching for meaningful learning. Obutchénie. Revista De Didática E Psicologia Pedagógica, 8(Contínua), 1–24. https://doi.org/10.14393/OBv8.e2024-21
Section
DOSSIER - Logical-historical movement of concepts: fundamentals, teaching and research

References

ALEXANDROV, Alexander Danilovich. Visión general de la matemática. In: ALEXANDROV, Alexander Danilovich; KOLMOGOROV, Andrei Nikolaevich; LAURENTIEV, Mikhail. La matemática: su contenido, método y significados. Madrid: Alianza Editorial, 2016.

CARAÇA, Bento de Jesus. Conceitos fundamentais da matemática. Revisto por Paulo Almeida. Lisboa: Gradiva, 2010.

DAVYDOV, Vasili Vasiliévitch. Tipos de generalización en la enseñanza. Ciudad de La Habana: Editorial Pueblo y Educación, 1982.

DUARTE, Newton. A formação do indivíduo, consciência e alienação: o ser humano na psicologia de A. N. Leontiev. Caderno Cedes, Campinas, v. 24, n. 62, p.44-63, abril 2004. DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-32622004000100004.

GLADCHEFF, Ana Paula. Ações de estudo em atividade de formação de professores que ensinam matemática nos anos iniciais. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade de São Paulo, São Paulo, 2015. DOI: https://doi.org/10.11606/T.48.2016.tde-09032016-103554.

GRANDO, Regina Celia. O jogo e a matemática no contexto da sala de aula. São Paulo: Paulus, 2008.

ILYENKOV, Evald Vassilievich. Our schools must teach how to think! Journal of Russian and East European Psychology, vol. 45, no. 4, July–August 2007, p. 9–49. DOI: https://doi.org/10.2753/RPO1061-0405450402.

LANNER de MOURA, Anna Regina. A medida e a criança pré-escolar. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 1995.

LANNER de MOURA, Anna Regina; LIMA, Luciano Castro; MOURA, Manoel Oriosvaldo de; MOISÉS, Roberto Pérides. Educar com a matemática: fundamentos. São Paulo: Cortez, 2016.

LANNER de MOURA, Anna Regina; ROCHA, Cristina Helena de Souza; MOURA, Manoel Oriosvaldo de; SILVA, Silem Santos. Controle da variação das quantidades: iniciação à linguagem numérica. São Paulo: FEUSP, 2023. DOI: https://doi.org/10.11606/9786587047447.

LEONTIEV, Alexis. O desenvolvimento do psiquismo. Tradução de Manuel Dias Duarte. Lisboa: Livros Horizonte, 1978.

LEONTIEV, Alexis. Uma contribuição à teoria do desenvolvimento da psique infantil. In: VIGOTSKII, Liev Semionovich; LURIA, Alexander Romanovich; LEONTIEV, Alexis. Linguagem, desenvolvimento e aprendizagem. Tradução de Maria da Pena Villalobos. São Paulo; Ícone, 2010.

LEONTYEV, Alexis. Problems of the development of the mind. Moscow: Progress publishers, 1981.

LIBÂNEO, José Carlos. A didática e a aprendizagem do pensar e do aprender – a Teoria Histórico-Cultural da Atividade e a contribuição de Vasili Davydov. Revista Brasileira de Educação, n. 27, 2004.

MORETTI, Vanessa Dias; MOURA, Manoel Oriosvaldo de. Professores de matemática em atividade de ensino: contribuições da perspectiva histórico-cultural para a formação docente. Ciência e Educação, Bauru, v. 17, n. 2, p. 435-450, 2011. DOI: https://doi.org/10.1590/S1516-73132011000200012.

MORETTI, Vanessa Dias; SOUZA, Neusa Maria Marques. Educação matemática nos anos iniciais do Ensino Fundamental: princípios e práticas pedagógicas. São Paulo: Cortez, 2015.

MOURA, Manoel Oriosvaldo de. A atividade de ensino como ação formadora. In: CASTRO, Amelia Domingues de; CARVALHO, Ana Maria Pessoa (orgs.) Ensinar a ensinar: Didática para a Escola Fundamental e Média. São Paulo: Cengage, Learning, 2012.

MOURA, Manoel Oriosvaldo de. A dimensão da alfabetização na educação matemática infantil. In: KISHIMOTO, Tizuco Morchida; OLIVEIRA-FORMOSINHO, Júlia (orgs) Em busca da pedagogia na infância: pertencer e participar. Porto Alegre: Penso, 2013.

MUNHOZ, Ana Paula Gladcheff; MOURA, Manoel Oriosvaldo de. Ações formadoras em atividade de formação contínua com professores que ensinam matemática nos anos iniciais da escolarização: uma iniciativa na perspectiva da teoria histórico-cultural. Revista Paranaense de Educação Matemática, v. 8, n. 15, p. 62–88, 2019. DOI: https://doi.org/10.33871/22385800.2019.8.15.62-88.

MUNHOZ, Ana Paula Gladcheff; MOURA, Manoel Oriosvaldo de. Atividade de formação de professores de matemática mediada pela Atividade Orientadora de Ensino. Obutchénie: Revista de Didática e Psicologia Pedagógica, [S. l.], v. 4, n. 2, p. 355–381, 2020. DOI: https://doi.org/10.14393/OBv4n2.a2020-57487.

SAVIANI, Demerval. Pedagogia histórico-crítica: primeiras aproximações. Campinas: Autores Associados, 2011. (Coleção educação contemporânea)

SERRÃO, Maria Isabel; DAMAZIO, Ademir; SAMPAIO, Elaine Araujo; ASBAHR, Flavia da Silva Ferreira; ROSA, Joselia Euzébio; MOURA, Manoel Oriosvaldo de. Relações entre educação infantil e conhecimento matemático. In: Encontro Nacional de Didática e Práticas de Ensino (ENDIPE). 2012, Campinas.

SFORNI, Marta Sueli de Faria. Interação entre Didática e Teoria histórico-cultural. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 40, n. 2, p. 375-397, abr./jun. 2015. DOI: https://doi.org/10.1590/2175-623645965.

SOUSA, Maria do Carmo; MOURA, Manoel Oriosvaldo de. O movimento lógico-histórico em atividades de ensino de matemática: unidade dialética entre ensino e aprendizagem. In: Encontro Nacional de Educação Matemática (ENEM). 2016, São Paulo.

SOUSA, Maria do Carmo; PANOSSIAN, Maria Lucia; CEDRO, Wellington Lima. Do movimento lógico e histórico à organização do ensino: o percurso dos conceitos algébricos. Campinas, SP: Mercado das Letras, 2014. (Série Educação Matemática)

TALÍZINA, Nina Fiodorovna. La teoría de la actividad aplicada a la enseñanza. Tradução direta do russo para Castellano por Yulia Solovieva e Luis Quintanar Rojas. Puebla-MX: Universidade Autonóma de Puebla, 2009.

VIGOTSKI, Lev Semeonovich. A formação social da mente: o desenvolvimento dos processos psicológicos superiores. Tradução de José Cipolla Neto, Luís Silveira Menna Barreto, Solange Castro Afeche. São Paulo: Martins Fontes, 2007.

VIGOTSKI, Lev Semeonovich. Psicologia pedagógica. Tradução de Paulo Bezerra. São Paulo: Martins Fontes, 2004.