Vygotsky’s theoretical and methodological contributions to the practice and analysis of Psychology in Education
Main Article Content
Abstract
This work was carried out by a study group from LIEPPE on Vygotsky and Marx to support the relevance of Cultural Historical Psychology, a theoretical approach that enables the comprehension between Psychology and Education to equip psychologists and teachers in their practices. It presents the approach that this study is based on, outlining four theses as a result of concise work. It proposes the dialectical historical materialism concept that enables both surpassed hegemonic concepts in Psychology that traditionally seek causes of school failure on individual process, and concepts that decline its theoretical and methodological specificities as science, in favor of reporting problems in school contexts in preference to a conceptual preparation of educational processes. This approach allows School Psychology workers a committed practice to human emancipation that will only be achieved with the surpassing of the capitalist mode of production towards creating a new society.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
References
DAVIDOV, V. La enseñanza escolar y el desarrollo psiquico: investigación teórica y experimental. Tradução: Marta Shuare. Moscú: Editorial Progreso, 1988.
KOSIK, K. Dialética do Concreto. 2ª ed. Tradução: Célia Neves e Alderico Toríbio. Rio de Janeiro, RJ: Paz e Terra, 1976 [original tcheco 1963]
MARX, K.; ENGELS, F. A Ideologia Alemã. Tradução: Rubens Enderle, Nélio Schneider, Luciano Cavini Martorano. São Paulo, SP: Boitempo, 2007. [original alemão, 1845-1846].
MARX, K. A Questão Judaica. Tradução: Nélio Schneider. São Paulo, SP: Boitempo, 2010. [original alemão, 1976, v.1]
SHUARE, M. La Psicologia Soviética como yo la veo. Moscú: Editorial Progreso, 1990.
TANAMACHI, E. R. A mediação da Psicologia Histórico-Cultural na atividade de professores e do psicólogo. In: MENDONÇA, S.G.de L; MILLER S. (orgs). Vigotski e a escola atual: fundamentos teóricos e implicações pedagógicas. Araraquara, SP: Junqueira & Marin, 2006. p. 65-84
TANAMACHI, E. R. et al. Teoria, Método e Pesquisa na Psicologia Histórico-Cultural. In: SOUZA, M.P.R.; BEATÓN, G.A.; BRASILEIRO, T.S.A. SHIMA, S.M.B. (orgs). Temas escolhidos na Psicologia Histórico-Cultural: interfaces Brasil-Cuba. Maringá, PR: Eduem, 2018. p. 91-108. DOI: https://doi.org/10.36311/2017.978-85-7983-879-8.p63-80.
VIGOTSKI, L.S. A transformação socialista do homem. Tradução: Roberto Della Santa Barros. In: Varnitso, 3, p. 36-44 (original em russo). 1930. Primeira Edição: 1930. Tradução: anônimo para o Marxists Internet Archive, Julho de 2004. Disponível em: https://www.marxists.org/portugues/vygotsky/1930/mes/transformacao.htm. Acesso em: 24 out. 2021.
VIGOTSKI, L.S. Formação social da mente: o desenvolvimento dos processos psicológicos superiores. Org. Michael Cole [et al.] 3ª ed. Tradução: José Cipolla Neto, Luís Silveira Menna Barreto, Solange Castro Afeche. São Paulo: Martins Fontes, 1988. [original em inglês]
VIGOTSKI, L.S. Teoria e Método em Psicologia. 1ª ed. Tradução: Claudia Berliner. São Paulo, SP: Martins Fontes, 1996. [original em russo, 1982]
VIGOTSKI, L.S. O significado histórico da crise da Psicologia. In: Teoria e Método em Psicologia. 1ª ed. Tradução: Claudia Berliner. São Paulo, SP: Martins Fontes, 1996. [original em russo, 1982]
VIGOTSKI, L.S. Sete aulas de L.S.Vigotski sobre os fundamentos da pedologia. Tradução e organização: Zoia Prestes, Elizabeth Tunes, Cláudia da Costa Guimarães Santana. 1ª ed. Rio de Janeiro, RJ: E-Papers, 2018. [traduzido do original russo, 2001]