Literacy in a cultural historical perspective
Main Article Content
Abstract
This article aims to present and discuss the work of literacy, developed in the cultural-historical perspective by the teacher PhD. Sonia Santana da Costa, teacher at the Center of Teaching and Research Applied to Education (CEPAE), specific unit of Basic Education of the Federal University of Goiás (UFG), and by the graduation students, with scholarship, from the pedagogy course of the Education College/UFG, João Paulo Machado Godoy and Wanessa Cristina Manhente Rocha during the years 2015 and 2016. This article presents part of the discussions and reflections carried out during this period. It will be discussed, in this sense, the singular process, multifaceted and inseparable of literacy by the dialectical triad: orality, reading and writing, this last one being emphasized, taking as support the bakhtinian conception of language, interfaced to the concepts of Vygotsky and his followers.
Downloads
Article Details
References
BAKHTIN, Mikhail. Estética da criação verbal. (Trad. feita a partir do francês por Maria Ermantina Galvão Gomes Pereira; revisão da trad. Marina Appenzeller). – São Paulo: Martins Fontes, 1992 a. – (coleção ensino superior).
______. (V. N. VOLOCHINOV). Marxismo e Filosofia de Linguagem: problemas fundamentais do método sociológico na ciência da linguagem. Tradução Michel Lahud e Yara Frateschi Vieira. 6ª. ed.São Paulo: Hucitec, 1992 b.
______. Estética da criação verbal. Tradução de Paulo Bezerra. 5ª. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2010.
______. (V. N. VOLOCHINOV). Marxismo e filosofia da linguagem: problemas fundamentais do método sociológico da linguagem. Tradução Michel Lahude Yara Frateschi Vieira. 16. ed. São Paulo: Hucitec, 2014.
CARVALHO, Marlene. Alfabetizar e letrar: um diálogo entre a teoria e a prática. 12. ed. Petrópolis: Vozes, 2015.
COSTA, Sônia Santana. Dialeticidade em sala de aula: uma leitura sobre o processo de construção de escrita a partir do conceito de zona de desenvolvimento proximal. 1997. 168 p. Dissertação (Mestrado em Educação) - Faculdade de Educação, Universidade Federal de Goiás,Goiânia, 1997.
FERREIRO, Emilia; TEBEROSKY, Ana. Psicogênese da língua escrita. Porto Alegre: Artmed, 1999.
LEONTIEV, Alexis N. O desenvolvimento do psiquismo.Trad.: Rubens Eduardo Frias. 2ª. Ed. São Paulo: Centauro, 2004.
LURIA, Alexander Romanovich. Curso de Psicologia Geral: Linguagem e pensamento. Tradução Paulo Bezerra. 2. ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1994. v. 4.
______. e LEONTIEV Alexis N. Linguagem Desenvolvimento e Aprendizagem. Trad. Maria da Penha Villalobos. 10ª Ed. São Paulo: Ícone, 2006. (Coleção educação crítica).
SMOLKA, Ana Luiza Bustamente. A criança na fase incial da escrita: a alfabetização como processo discursivo. 13. ed. São Paulo: Cortez, 2012.
SOARES, Magda. Alfabetização e letramento. 6. ed. São Paulo: Contexto, 2015.
______. Letramento e alfabetização: as muitas facetas. Revista Brasileira de Educação, nº 25, p. 5-‐‑17, jan./abr. 2004. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/rbedu/n25/n25a01.pdf>. Acesso em 27 jul. 2016.
VIGOTSKI, Lev Semenovich. LÚRIA, A. R e LEONTIEV, A. Psicologia e pedagogia: bases psicológicas da aprendizagem e do desenvolvimento. Trad. Rubens Eduardo Frias. São Paulo: Ed. Moraes. 1991.
______. A construção do pensamento e da linguagem. Trad. Paulo Bezerra. São Paulo -‐‑SP: Martins Fontes, 2001. (Col. Psicologia e Pedagogia).
______. A formação social da mente: o desenvolvimento dos processos psicológicos superiores. Tradução José Cipolla Neto. et al. 7 ed. São Paulo: Martins Fontes, 2007.
______.A construção do pensamento e da linguagem. Tradução Paulo Bezerra. 2. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2009.