Literacy in a cultural historical perspective

Main Article Content

Sônia Santana da Costa
João Paulo Godoy
Wanessa Manhente

Abstract

This  article  aims  to  present  and  discuss  the  work  of   literacy,   developed   in   the   cultural-­historical  perspective   by   the   teacher   PhD.   Sonia   Santana  da  Costa,  teacher  at  the  Center  of  Teaching  and Research    Applied    to    Education    (CEPAE),  specific   unit   of   Basic Education   of   the   Federal  University    of    Goiás    (UFG),    and    by    the  graduation  students,  with  scholarship,  from  the pedagogy  course  of  the  Education  College/UFG,  João   Paulo   Machado   Godoy   and   Wanessa  Cristina  Manhente  Rocha  during  the  years  2015  and   2016.   This   article   presents   part   of   the  discussions   and   reflections   carried   out   during  this  period.  It  will  be  discussed,  in  this  sense,  the singular   process,   multifaceted   and   inseparable  of   literacy   by   the   dialectical   triad:   orality,  reading   and   writing,   this   last   one   being  emphasized,   taking   as   support   the   bakhtinian  conception   of   language,   interfaced   to   the  concepts  of  Vygotsky  and  his  followers.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Costa, S. S. da, Godoy, J. P., & Manhente, W. (2017). Literacy in a cultural historical perspective. Obutchénie. Revista De Didática E Psicologia Pedagógica, 1(3), 553–575. https://doi.org/10.14393/OBv1n3a2017-6
Section
Dossiê Olhares sobre a linguagem escrita

References

BAKHTIN, Mikhail. Estética da criação verbal. (Trad. feita a partir do francês por Maria Ermantina Galvão Gomes Pereira; revisão da trad. Marina Appenzeller). – São Paulo: Martins Fontes, 1992 a. – (coleção ensino superior).

______. (V. N. VOLOCHINOV). Marxismo e Filosofia de Linguagem: problemas fundamentais do método sociológico na ciência da linguagem. Tradução Michel Lahud e Yara Frateschi Vieira. 6ª. ed.São Paulo: Hucitec, 1992 b.

______. Estética da criação verbal. Tradução de Paulo Bezerra. 5ª. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2010.

______. (V. N. VOLOCHINOV). Marxismo e filosofia da linguagem: problemas fundamentais do método sociológico da linguagem. Tradução Michel Lahude Yara Frateschi Vieira. 16. ed. São Paulo: Hucitec, 2014.

CARVALHO, Marlene. Alfabetizar e letrar: um diálogo entre a teoria e a prática. 12. ed. Petrópolis: Vozes, 2015.

COSTA, Sônia Santana. Dialeticidade em sala de aula: uma leitura sobre o processo de construção de escrita a partir do conceito de zona de desenvolvimento proximal. 1997. 168 p. Dissertação (Mestrado em Educação) - Faculdade de Educação, Universidade Federal de Goiás,Goiânia, 1997.

FERREIRO, Emilia; TEBEROSKY, Ana. Psicogênese da língua escrita. Porto Alegre: Artmed, 1999.

LEONTIEV, Alexis N. O desenvolvimento do psiquismo.Trad.: Rubens Eduardo Frias. 2ª. Ed. São Paulo: Centauro, 2004.

LURIA, Alexander Romanovich. Curso de Psicologia Geral: Linguagem e pensamento. Tradução Paulo Bezerra. 2. ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1994. v. 4.

______. e LEONTIEV Alexis N. Linguagem Desenvolvimento e Aprendizagem. Trad. Maria da Penha Villalobos. 10ª Ed. São Paulo: Ícone, 2006. (Coleção educação crítica).

SMOLKA, Ana Luiza Bustamente. A criança na fase incial da escrita: a alfabetização como processo discursivo. 13. ed. São Paulo: Cortez, 2012.

SOARES, Magda. Alfabetização e letramento. 6. ed. São Paulo: Contexto, 2015.

______. Letramento e alfabetização: as muitas facetas. Revista Brasileira de Educação, nº 25, p. 5-­‐‑17, jan./abr. 2004. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/rbedu/n25/n25a01.pdf>. Acesso em 27 jul. 2016.

VIGOTSKI, Lev Semenovich. LÚRIA, A. R e LEONTIEV, A. Psicologia e pedagogia: bases psicológicas da aprendizagem e do desenvolvimento. Trad. Rubens Eduardo Frias. São Paulo: Ed. Moraes. 1991.

______. A construção do pensamento e da linguagem. Trad. Paulo Bezerra. São Paulo -­‐‑SP: Martins Fontes, 2001. (Col. Psicologia e Pedagogia).

______. A formação social da mente: o desenvolvimento dos processos psicológicos superiores. Tradução José Cipolla Neto. et al. 7 ed. São Paulo: Martins Fontes, 2007.

______.A construção do pensamento e da linguagem. Tradução Paulo Bezerra. 2. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2009.