Contributions of Cultural-Historical Theory to the Pedagogical Robotics in Early Childhood Education
Main Article Content
Abstract
Pedagogical Robotics is part of contemporary culture. The scientific research into this area, which uses educational technologies such as robots and robotic kits, has been highlighted and expanded at all stages of education. This paper has as goal to show contributions of the Cultural-Historical Theory, through its principles and concepts, so that to enable the discussion about the use of the Pedagogical Robotics in the Early Childhood Education and its possible influences on the children’s teaching and learning processes. For that, was carried out the bibliographical research. The methodology had been supported in the literature review about the concepts such as mediating activity and higher psychic functions from Cultural Historical Theory. The results indicated that the Pedagogical Robotics in the Early Childhood Education could contribute to educational purposes, being that mediating activity intentionally planned is essential for that it can enhance the children’s learnings.
Article Details
Section

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
How to Cite
References
ALMEIDA, M. E. B. de. Educação, Projetos, Tecnologia e Conhecimento. 1. ed. PROEM: São Paulo, 2001.
ALMEIDA, M. E. B. de; VALENTE, J. A. Currículo e contextos de aprendizagem: integração entre o formal e o não-formal por meio de tecnologias digitais. Revista e-Curriculum, São Paulo, n. 12, v. 2, maio/out. 2014, ISSN: 1809-3876. Programa de Pós-graduação Educação: Currículo – PUC/SP. Disponível em: http://revistas.pucsp.br/index.php/curriculum. Acesso em: 15 set. 2021.
AQUINO, L. M. L de. Contribuições da teoria histórico-cultural para uma educação infantil como lugar das crianças e infâncias. Fractal: Revista de Psicologia, v. 27, n. 1, p. 39-43, 2015. Disponível em: 1984-0292-fractal-27-1-0039.pdf (scielo.br). Acesso em: 1º dez. 2020.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Infantil. Brasília: MEC, SEB, 2010.
ENGELS, F. El papel del trabajo en la transformación del mono en hombre. In: Dialéctica de la naturaleza. Ciudad de México: Ed. Grijalbo, México, 1961.
GARAY, A. G. G. Bases conceituais da teoria histórico-cultural: implicações
nas práticas pedagógicas. Orientadora: Maria Aparecida Mello. 2012. 190 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2012.
GARAY, A. G. G. Fundamentos da teoria histórico-cultural para a compreensão do desenvolvimento do pensamento conceitual de crianças de 4 a 6 anos. Orientadora: Maria Aparecida Mello. 2016. 225 f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2016.
LEONTIEV, A. N. Las necesidades y los motivos de la actividad. In: LEONTIEV, A. N. Psicologia. México, Grijalbo, 1960.
LEONTIEV, A. N. O desenvolvimento do psiquismo. São Paulo. Centauro, 2004. Tradução: Rubens Eduardo Frias. https://www.passeidireto.com/arquivo/77046665/o-desenvolvimento-do-psiquismo-leontiev-alexis-2004.
LEONTIEV, A. N. A actividad, consciência y personalidad. Buenos Aires: Ediciones Ciencias del hombre, 1978.
LÉVY, Pierre. Cibercultura. 3. ed. São Paulo: Editora 34, 1999.
MARX, K. Manuscritos: economía y filosofía. Madrid: Alianza Editorial, España, 1985.
MELLO, M. A. O Conceito de Mediação na Teoria Histórico-Cultural e as Práticas Pedagógicas. APRENDER – Cad. de Filosofia e Psic. da Educação. Vitória da Conquista, Ano XIV, n. 23, p. 72-89, jan./jun.2020.
MIRANDA-PINTO, Maribel Santos; MONTEIRO, Ana Francisca; OSÓRIO, António José. Potencialidades e fragilidades de robôs para crianças em idade pré-escolar: 3 a 6 anos. Revista Observatório, [S. l.], v. 3, n. 4, p. 302–330, 2017. Disponível em: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3535. Acesso em: 6 fev. 2025. DOI: https://doi.org/10.20873/uft.2447-4266.2017v3n4p302.
PAPERT, Seymour. A máquina das crianças: repensando a escola na era da. Informática/ Seymour Papert; tradução Sandra Costa. Porto Alegre: Artmed, 1997.
PETROVSKY, A. Psicologia General: Manual Didáctico para los Institutos de Pedagogía. Moscú: Editorial Progreso, 1980.
ROSÁRIO, T. A. M. do. As aprendizagens com o uso do brinquedo de programar: um estudo com crianças de cinco e seis anos de idade de uma instituição de Educação Infantil. Itajaí: UVI, 2017. 94 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade do Vale do Itajaí, Itajaí, Santa Catarina, 2017.
SCHÚKINA, G. Los intereses cognoscitivos en los escolares. La Habana: Editorial de Libros para la Educación, 1978.
SORJ, B. Democracia e sociedade da informação (verbete). In: MILL, D. (Org.). Dicionário Crítico de Educação e Tecnologias e de Educação a Distância. Campinas: Papirus, 2018. p. 149-151.
VIGOTSKY, L. S. Psicología Pedagógica de Vigotski. Moscú, 1926.
VYGOTSKY, L.S. Formação social da mente: o desenvolvimento dos processos psicológicos superiores. São Paulo: Martins Fontes, 1984.
VYGOTSKI, L. S. Problemas del desarrollo de la Psique. 2. ed. Madrid: Machado Visor, 2000. Obras Escógidas. Tomo III. (1995).
VYGOTSKI, Levi Semionovitch. Problemas del desarrollo de la Psique. 2. ed. Madrid: Machado Visor, 2000. Obras Escogidas. Tomo III.
VIGOTSKI, L. S. Pensamento e palavra. In: VIGOTSKI, L. S. A construção do Pensamento e da Linguagem. São Paulo: Martins Fontes. 2001.
VYGOTSKI, Lev. El papel del juego en el desarrollo del niño. In: IZNAGA, Ana Luisa Segarte; CAMPOS, C. Fraciela Martínez; PÉREZ, María Emilia Rodríguez (Orgs.). Psicología del Desarrollo del Escolar. Selección de Lecturas. Tomo I. 1ª Reimpressão. Havana: Editorial Félix Varela, 2006.