Vygotsky and the Historical-Cultural concept: contributions to Teacher Training

Main Article Content

Adriana Matos Rodrigues Pereira
Lenilda Damasceno Perpétuo

Abstract

This article seeks to reflect on the historical-cultural conception and the contributions of Vygotsky’s theory, analyzing its influence on the training of teachers in the Pedagogy course, from the perspective of students at the Federal University of Tocantins - Arraias Campus. To this end, we started from the development of children’s thinking in a bibliographic study, based on some theorists of the aforementioned conception, such as: Aléxis N. Leontiev, Alexander R. Luria, Lev S and Vygotsky. We also present a survey carried out with students from the Pedagogy course at UFT-Arraias, in order to report the information collected online, in a remote data collection survey, using the Google Forms tool. Five students participated in the study and evaluated their perceptions regarding the contributions of the historical-cultural conception to the training of educators. Finally, it is understood that, as Vygotsky (1987) tells us, the relationship between language and thought is the center of all psychological development. To comprehend how the learning process occurs in children, it is necessary to understand the relationships between children, adults, objects and knowledge. After the study carried out at UFT-Arraias, it was possible to see how students perceive the importance of the historical-cultural conception within the teacher training process and other theories of Vygotsky regarding the challenges of contemporary times, reinforcing the necessity of curricula that contemplate the studies of the aforementioned theorist in an interdisciplinary way.

Article Details

Section

DOSSIER - The 100th Anniversary of the Foundations of Defectology and Selected Works from the Studies of L. S. Vygotsky

How to Cite

Pereira, A. M. R., & Perpétuo, L. D. (2025). Vygotsky and the Historical-Cultural concept: contributions to Teacher Training . Obutchénie. Revista De Didática E Psicologia Pedagógica, 9(Contínua), e2025-12. https://doi.org/10.14393/10.14393/OBv9.e2025-12

References

BAQUERO, R. Vygotsky e a aprendizagem escolar. Porto Alegre: Artes Médicas, 1998.

BARDIN, L. Análise de conteúdo Lisboa: Edições 70, 1977.

BRASIL. Resolução CNE/CP 1, de 18 de fevereiro de 2002. Institui Diretrizes Curriculares Nacionais para a Formação de Professores da Educação Básica, em nível superior, curso de licenciatura, de graduação plena. Diário Oficial da União: Seção 1, Brasília, DF, p. 31, 09 abr. 2002.

BRASIL. Lei n. 9394, 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília, Presidência da República, 1996.

DUARTE, N. A escola de Vigotski e a educação escolar: algumas hipóteses para uma leitura pedagógica da psicologia histórico-cultural [ Vygotsky’s escola e escola educação: algumas hipóteses para uma abordagem pedagógica leitura de histórico-cultural psicologia]. Psicologia USP, São Paulo, v. 7, n. ½, n. 17-20, 1996.

GATTI, B. A. Formação de professores no Brasil: características e problemas. Educação e Sociedade, Campinas, v. 31, n. 113, p. 1.355-1.379, 2010.

LONGAREZI, A. M.; PUENTES, R. V. Ensino Desenvolvimental: vida, pensamento e obra dos principais representantes russos. Uberlândia: EDUFU, 2013.

MARX, K. O Capital: crítica da economia política. 20. ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2002.

MARX, K. Para a crítica da Economia Política. São Paulo: Nova Cultural, 1999. MAYRING, Ph. Einführung in die qualitative Sozialforschung [Introdução à pesquisa social qualitativa]. 5. ed. Weinheim: Beltz, 2002.

MELLO, S. A. A escola de Vygotsky. In.: CARRARA, K. (org.). Introdução à Psicologia da Educação: Seis Abordagens. São Paulo: Avercamp, 2004, p. 135- 154.

MELLO, S. A. Infância e humanização: algumas considerações na perspectiva. Perspectiva, Florianópolis, v. 25, n. 1, 83-104, 2007.

MANACORDA, Mario Alighiero. Humanismo de Marx e industrialismo de Gramsci. In: SILVA, Tomaz Tadeu (org.). Trabalho, Educação e Prática Social. Porto Alegre: Artes Médicas, 1991.

PISTRAK, M. Fundamentos da escola trabalho. 3. ed. São Paulo: Expressão Popular, 2003.

PRESTES, Z.; TUNES, E.; NASCIMENTO, R. Lev Semionovitch Vigotski: um estudo da vida e da obra do criador da psicologia histórico-cultural. In.: LONGAREZI, A. M, PUENTES, R. V. (org.). Ensino Desenvolvimental: Vida e obra dos principais representantes russos. Uberlândia: EDUFU, 2013, p. 47-65.

SAVIANI, D. Pedagogia Histórico-Crítica. 11. ed. Campinas: Autores Associados, 2011.

SMIRNOV, A. A. (1969). Las emociones y los sentimientos. In.: SMIRNOV, A. A.; LEONTIEV, A. N.; RUBINSHTEIN, S. L.; TIEPLOV, B. M. Psicologia. México: Editorial Grijalbo S. A, 1969, p. 355-381.

VYGOTSKY, L. S. Sete aulas de L. S. Vygotsky sobre os fundamentos da pedologia. Rio de Janeiro: E-Papers, 2018.

VYGOTSKY, L. S. A formação social da mente. São Paulo: Martins Fontes, 1991.

VYGOTSKY, L. S. A formação social da mente. São Paulo: Martins Fontes, 1984.

VYGOTSKY, L. S. A formação social da mente. São Paulo: Martins Fontes, 2000

VYGOTSKY, L. S. Aprendizagem e desenvolvimento intelectual na idade escolar. In.: VYGOTSKY, L. S; LURIA, A. R.; LEONTIEV, A. N. Linguagem, desenvolvimento e aprendizagem. São Paulo: Ícone, 1988, p. 103-117.

VYGOTSKY, L. S. O desenvolvimento psicológico na infância. São Paulo: Martins Fontes, 1998.

VYGOTSKY, L. S. Pensamento e linguagem. São Paulo: Martins Fontes, 1987.