Investigating the use of a pedagogical dictionary by a class in the second year of primary education in Brazil

a case study

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/Lex-v8a2022/23-6

Keywords:

Pedagogical Lexicography, Monolingual pedagogical dictionary, Mother tongue, Multimodality

Abstract

This paper results from a case study on the use of a monolingual pedagogical dictionary, which is entitled in Portuguese Primeiro Dicionário Escolar - Língua Portuguesa, written by Nelly Novaes Coelho, by a class of children at the beginning of primary education in Brazil. This discussion is motivated by the importance given to research in the use of dictionaries aiming at the development of Pedagogical Lexicography. Therefore, the study investigates how a teacher makes use of the dictionary, based on her perceptions about this practice, in order to analyze how such perceptions have influenced this process of multimodal analysis of verbal and non-verbal resources in the access to lexicographic information. A literature review, a description of the dictionary, and an analysis of the use of the dictionary are outlined. This is a qualitative investigation in which the questionnaire answered by the teacher is the main instrument of data generation and collection. The conclusions are that the interaction with the pedagogical dictionary was adequate for the proposed teaching project, making good use of the lexicographic tool. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Melissa Alves Baffi-Bonvino, UNESP

Professora Doutora, PPGEL/UNESP.

References

ANDRÉ, M. D. A. Diferentes Tipos de Pesquisa Qualitativa. In: ANDRÉ, M. D. A. Etnografia da Prática Escolar. São Paulo: Papirus Editora, 1995. p. 27-34.

BAGNO, M.; RANGEL, E. O. Dicionários em sala de aula. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica, 2006.

BÉJOINT, H. Modern Lexicography: an introduction. Oxford: Oxford University. 1994. [ed. 2000, 2004].

BIDERMAN, M. T. C. A Definição Lexicográfica. Cadernos de Letras, Porto Alegre, v. 10, p. 23-43, 1993.

COELHO, N. N. Primeiro Dicionário Escolar - Língua Portuguesa. São Paulo: Companhia Editora Nacional, 2005.

DE GRANDI, L.; NADIN, O. L. O dicionário em sala de aula: orientações para a formação lexicográfica de professores de línguas à luz da Lexicografia Pedagógica. Fórum Linguístico, Florianópolis, v. 17, n. 3, p. 5054-72, 2020. DOI https://doi.org/10.5007/1984-8412.2020.71084

DURAN, M. S. Dicionários bilíngues pedagógicos: análise, reflexões e propostas. Dissertação (Mestrado em Estudos Linguísticos) – Instituto de Biociências, Letras e Ciências Exatas, Universidade Estadual Paulista, São José do Rio Preto, 2004.

DURAN, M. S. A Lexicografia Pedagógica e sua contribuição para a mudança do paradigma lexicográfico. In: XATARA, C. M. ; BEVILAQUA, C. ; HUMBLÉ, P. (org.). Lexicografia Pedagógica: pesquisas e perspectivas. Florianópolis: UFSC/NUT, 2008.

DURAN, M. S. Métodos na pesquisa de uso de dicionários. Estudos Linguísticos, São Paulo, v. 37, p. 31-45, 2008.

DURAN, M. S.; XATARA, C. M. A metalexicografia pedagógica. Cadernos de Tradução, Florianópolis: UFSC, v. 18, p. 41-66, 2006.

FROMM, G. Dicionários em sala de aula: como aproveitá-los bem. In: FROMM, G.; HERNANDES, M. C. L. (org.). Domínios de Linguagem III: Práticas Pedagógicas 2. 1. ed. São Paulo, 2003, v. 1. p. 41-50.

HAENSCH, G. Tipología de las obras lexicográficas e Aspectos prácticos de La elaboración de diccionarios. In: ETTINGER, S. et allii. La lexicografia: De la Linguística teórica a la lexicografia prátctica. Madrid: Editorial Gredos, 1982.

HARTMANN, R. R. K.; JAMES, G. Dictionary of lexicography. London: Routledge, 1998. DOI https://doi.org/10.4324/9780203159040

JEWITT, C. An introduction to multimodality. In: JEWITT, C. (ed.) The Routledge Handbook of Multimodal Analysis. 2nd. ed. London/New York: Routledge, 2014. p. 15-30.

KRESS, G., JEWITT, C.; OGBORN, J.; TSATSARELIS, C. Multimodal Teaching and Learning: The Rhetorics of the Science Classroom. London: Continuum, 2001.

KRESS, G.; ‘Partnerships in research’: multimodality and ethnography. Qualitative Research. London: June, 2011. DOI https://doi.org/10.1177/1468794111399836

KRESS, G.; VAN LEEUWEN, T. Reading Images: the grammar of visual design. 2nd. ed. London/New York: Routlege, 2006. DOI https://doi.org/10.4324/9780203619728

KRIEGER, M. G. Dicionário em sala de aula: guia de estudos e exercícios. Rio de Janeiro: Lexikon, 2012.

KRIEGER. M. G. Escolas receberão vários tipos de dicionários. Entrevista. Pátio – Revista pedagógica. Ano IX n° 36, Novembro 2005/Janeiro 2006. FNDE. Ministério da Educação, 2006.

LENDL, A. Dicionários eletrônicos online: um estudo dos aspectos multimodais. Hipertextus Revista Digital, v. 20, Julho, 2019. Disponível em: https://periodicos.ufpe.br/revistas/hipertextus/article/viewFile/247998/36481. Acesso em: 25 nov. 2022.

MOREIRA, A. C. O.; CORIOLANO, R. R. Lexicografia pedagógica e multimodalidade: análise de verbetes ilustrados de um dicionário infantil da língua portuguesa. Revista Entrepalavras, Fortaleza, v. 11, n. esp., p. 261-278, ago. 2021. DOI https://doi.org/10.22168/2237-6321-10esp2121

NASCIMENTO, F. I.; PONTES, A. L. Texto e imagem: a complementaridade intersemiótica em dicionários escolares tipo 2. Fórum Linguístico, v. 17, p. 5088-5105, 2020. DOI https://doi.org/10.5007/1984-8412.2020.70887

ROJO, R. Textos multimodais. In: FRADE, I. C. A. S.; COSTA VAL, M. G.; BREGUNCI, M. G. C. (org). Glossário Ceale: termos de alfabetização, leitura e escrita para educadores. Belo Horizonte: UFMG/Faculdade de Educação, 2014. Disponível em: http://www.ceale.fae.ufmg.br/app/webroot/glossarioceale/verbetes/textos-multimodais. Acesso em: 27 nov. 2022.

SANTOS, Z. B.; PIMENTA, S. M. O. Da Semiótica Social à Multimodalidade: a orquestração de significados. CASA – Cadernos de Semiótica Aplicada, v. 12, n. 2, p. 295-324, 2014. DOI https://doi.org/10.21709/casa.v12i2.7243

SOUZA, A. C. O desenvolvimento da leitura e o uso de dicionários. In: I COLÓQUIO INTERNACIONAL DE LEXICOGRAFIA PEDAGÓGICA, 2007, Florianópolis. Resumos/Abstracts. Florianópolis: Universidade Federal de Santa Catarina, 2007. v. 1, p. 5.

TARP, S. H. A. Pedagogical Lexicography: towards a new and strict typology corresponding to the present state-of-the-Art. Lexikos, 21, p. 217-231, 2011. DOI https://doi.org/10.5788/21-1-44

WELKER, H. A. Pesquisando o uso de dicionários. Linguagem & Ensino. Pelotas: UFPel, v. 9, p. 223-243, 2006.

WELKER, H. A.; HUMBLÉ, P. Bibliografia (Parcial) da Metalexicografia Pedagógica. In: XATARA, C.; HUMBLÉ, P. (org.), Cadernos de Tradução. Tradução e Lexicografia Pedagógica. v. 2 n. 18, 2006. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/traducao/issue/view/441. Acesso em: 25 out. 2022.

WELKER, H. A. Lexicografia Pedagógica: Definições, história, peculiaridades. In: XATARA, C.; BEVILACQUA, C.; HUMBLÉ, P. (org.). Lexicografia Pedagógica: pesquisas e perspectivas. Florianópolis: UFSC/NUT, 2008, p. 9-45.

ZAVAGLIA, C. Metodologia em Ciências da Linguagem: Lexicografia. In: GONÇALVES, A. V.; GÓIS, M. L. (org.). Ciências da Linguagem: O fazer científico. 1 ed. Campinas: Mercado de Letras, v. 1, 2012. p. 231-264.

Published

2023-05-23

How to Cite

BAFFI-BONVINO, M. A. Investigating the use of a pedagogical dictionary by a class in the second year of primary education in Brazil: a case study. Revista GTLex, Uberlândia, v. 8, p. e0806, 2023. DOI: 10.14393/Lex-v8a2022/23-6. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/GTLex/article/view/68508. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Lexicografia em Foco