Rikbaktsa-Portuguese dictionary

a “pedagogical” dictionary?

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/Lex12-v6n2a2021-3

Keywords:

Consultant, Dictionary, Indigenous languages, Pedagogical Lexicography

Abstract

In this text, we intend to develop a metalexicographic reflection about above all the first of the sections of the Rikbaktsa- Portuguese Dictionary of Tremaine (2007), analyzing in it the existence (or nonexistence) of a didactic-pedagogical character. In a more specific way, we intend to find out if certain macro and microstructural choices of the dictionary in general would help the consultant/user or not and if they would facilitate consultations or just contribute to generate more doubts. Therefore, in an introductory section, we present problematic issues in the documentation of the lexicon of languages in general and in the debate on the use of dictionaries in the classroom; problems that justify this work. Then, we present the theories we used to carry out our analysis in order, in a later section, to bring our considerations about the Dictionary mentioned above. Here are our final considerations and the bibliography.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Iago David Mateus, Unesp/FCLAR - Araraquara

Mestre em linguística e língua portuguesa (FCLAr – Unesp). Professor de francês (LE).

References

DURAN, M. S. Métodos na Pesquisa de uso de dicionários. Estudos Linguísticos, São Paulo, 37 (1): 33, jan.-abr. 2008.

KRIEGER, M. da G.; FINATTO, M. J. B. Introdução à Terminologia: teoria e prática. São Paulo: Contexto, 2004.

MATEUS, I. D. Entre concertos e desconcertos: Dicionários de línguas indígenas brasileiras em (des) compasso com a música. Monografia de Graduação. Araraquara: Universidade Estadual Paulista, 2017.

MIRANDA, M. A música indígena no Brasil: movimentos de um repertório em retração. In: FARGETTI, C. M. (org.). Abordagens sobre o léxico em línguas indígenas. Campinas, SP: Editora Curt Nimuendajú, 2012. p. 101-126.

MOLINA GARCÍA. La lexicografía pedagógica, La lexicografía bilíngue. En: Fraseología bilíngue: un enfoque lexicográfico-pedagógico. Granada: Comares, 2006. p. 9-84.

NADIN, O. L. Breve panorama histórico da Lexicografia Pedagógica: história, definição e conceitos; Dicionários Pedagógicos: estruturas, funções e línguas. Faculdade de Ciências e Letras – Unesp: Araraquara, SP. Mar. a mai. 2018. Aulas ministradas aos pós-graduandos, ouvintes e alunos especiais matriculados na disciplina “Lexicografia Pedagógica”.

PORTO-DAPENA. La macroestructura del diccionario: las entradas. In: PORTO-DAPENA. Manual de técnica lexicográfica. Madrid: Arco/libros s.i., 2002. p. 135-181.

SEKI, L. Línguas indígenas do Brasil no limiar do século XXI. Revista Impulso, v. 1, nº 27, Piracicaba, p. 233-256, 2000.

TREMAINE, S. (comp.). Dicionário Rikbaktsa-Português Português-Rikbaktsa. Cuiabá: SIL Brasil, Edição Online, 2007. Disponível em: http://www01.sil.org/americas/brasil/publcns/dictgram/RKDic.pdf. Acesso em: 23 mai. 2018.

WEINRICH, U.; LABOV, W.; HERZOG, M. I. Fundamentos empíricos para uma teoria da mudança lingüística. Tradução: BAGNO, M. São Paulo: Parábola Editorial, 2006. p. 87-126.

WELKER, H. A. Dicionários: uma pequena introdução à lexicografia. 2. ed. revista. Brasília: Thesaurus, 2004. p. 106-248.

WELKER, H. A. Sobre o uso de dicionários por aprendizes de línguas. Panorama Geral da Lexicografia Pedagógica. Brasília: Thesaurus, 2008. p. 13-114.

WIEGAND, H. E. Components, Parts and structures of general monolingual dictionairies. A Survey. In: HAUSMANN, F. J.; REICHMANN, O; WIEGAND, H. E.; ZGUSTA, L. (Hrsgn.). Wörterbücher. Dictionnaires. Ein internationales Handbuch zur Lexikographie. Berlin/ New York: de Gruyter, 1989, p. 328-360.

Published

2021-08-12

How to Cite

MATEUS, I. D. Rikbaktsa-Portuguese dictionary: a “pedagogical” dictionary?. Revista GTLex, Uberlândia, v. 6, n. 2, p. 421–441, 2021. DOI: 10.14393/Lex12-v6n2a2021-3. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/GTLex/article/view/60837. Acesso em: 27 jul. 2024.