Drug advertising in Brazil
PDF - pt (Português (Brasil))
PDF - en

Keywords

Marketing
Pharmaceutical sector
Pharmaceutical companies

How to Cite

STACCIARINI, J. H. S. Drug advertising in Brazil. Sociedade & Natureza, [S. l.], v. 36, n. 1, 2024. DOI: 10.14393/SN-v36-2024-72114. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/sociedadenatureza/article/view/72114. Acesso em: 22 jul. 2024.

Abstract

Researchers from various scientific fields have been dedicated to investigating the multiple characteristics of the pharmaceutical sector. Aiming to contribute to this debate and provide a basis for discussion, this study set out to analyze the history and current context of drug advertising in Brazil. Through an extensive collection of data and information, it was noted that the pharmaceutical sector is among the largest investors in marketing in the country. In the last few years, three or four pharmaceutical companies have appeared on the list of the ten biggest advertisers in Brazil, some of which have invested more than R$1 billion in a single year. A brief historical review of pharmaceutical marketing in the country has revealed the presence of several deceptive advertisements since the beginning of the 20th century. These included cases in which harmful substances, such as cocaine, were promoted as remedies for various illnesses and ineffective medicines were presented with unfounded promises of cures for diseases. Nowadays, advertising and marketing strategies have become increasingly complex and sophisticated. Multi-million dollar studies and sponsorships have ensured the insertion of advertising on several platforms, especially television and the Internet. The emergence of digital marketing strategies, driven by improved algorithms, social networks and influencers, along with advertising campaigns that are potentially harmful to public and collective health, highlight a challenging scenario.

https://doi.org/10.14393/SN-v36-2024-72114
PDF - pt (Português (Brasil))
PDF - en

References

ANGELL, M. The Truth about the Drug Companies: how they deceive us and what to do about it. (2005). New York City, United States: Random House Trade, 2005. 319 p.

APPLEQUIST, J.; BALL, J. G. An Updated Analysis of Direct-to-Consumer Television Advertisements for Prescription Drugs. The Annals of Family Medicine, [S.L.], v. 16, n. 3, p. 211-216, 2018. http://dx.doi.org/10.1370/afm.2220.

ARAÚJO, C. P.; BOCHNER, R.; NASCIMENTO, A. C. Marcos legais da propaganda de medicamentos: avanços e retrocessos. Physis: Revista de Saúde Coletiva, [S.L.], v. 22, n. 1, p. 331-346, 2012. http://dx.doi.org/10.1590/s0103-73312012000100018.

BNDIGITAL - Hemeroteca Digital Brasileira. Fundação Biblioteca Nacional. 2023. Disponível em: https://bndigital.bn.gov.br/hemeroteca-digital/. Acesso em: 23 jun. 2023.

BRASIL. Aprova a regulamentação do exercício da profissão farmacêutica no Brasil. Decreto Nº 20.377, de 8 de setembro de 1931. Rio de Janeiro, 1931 Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/decreto/1930-1949/d20377.htm. Acesso em: 15 out. 2023.

BRASIL. Define o Sistema Nacional de Vigilância Sanitária, cria a Agência Nacional de Vigilância Sanitária, e dá outras providências. Lei Nº 9.782, de 26 de janeiro de 1999. Brasília, 1999. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9782.htm. Acesso em: 21 set. 2023.

BRASIL. Dispõe sobre a organização do Ministério da Saúde e dá outras providências. Decreto Nº 79.056, de 30 de dezembro de 1976. Brasília, 1976. Disponível em: https://www2.camara.leg.br/legin/fed/decret/1970-1979/decreto-79056-30-dezembro-1976-428077-publicacaooriginal-1-pe.html. Acesso em: 05 out. 2023.

BRASIL. Dispõe sobre a propaganda, publicidade, informação e outras práticas cujo objetivo seja a divulgação ou promoção comercial de medicamentos. Resolução-Rdc Nº 96, de 17 de dezembro de 2008. Brasília, 2008. Disponível em: https://bvsms.saude.gov.br/bvs/saudelegis/anvisa/2008/rdc0096_17_12_2008.html. Acesso em: 18 set. 2023.

BUENO, E.; TAITELBAUM, P. Vendendo Saúde: a história da propaganda de medicamentos no Brasil. Brasília: Anvisa, 2008. 160 p.

CARVALHO, A. L. de; ROCHA, R. Hypera registra lucro de R$ 353 milhões no 4º trimestre de 2021, alta de 12%. Valor Econômico: Jornal de economia, finanças e negócios. 2022. Disponível em: https://valor.globo.com/empresas/noticia/2022/02/24/hypera-registra-lucro-de-r-353-milhoes-no-4o-trimestre-alta-de-12percent.ghtml. Acesso em: 21 jun. 2023.

CBF - Confederação Brasileira de Futebol . 2023. Disponível em: https://www.cbf.com.br/a-cbf. Acesso em: 15 jun. 2023.

CIMED. Farmacêutica Cimed. Notícias, informações e dados. 2022. Disponível em: https://cimedremedios.com.br/noticias/. Acesso em: 15 out. 2022.

DANTAS, J. B. Publicidade e medicamentos: um mundo de imagens e promessas. Interação em Psicologia, [S.L.], v. 14, n. 1, p. 131-138, 2010. http://dx.doi.org/10.5380/psi.v14i1.14731.

DELORME, D.; HUH, J.; REID, L. N.; AN, S. The state of public research on over‐the‐counter drug advertising. International Journal of Pharmaceutical and Healthcare Marketing, [S.L.], v. 4, n. 3, p. 208-231, 2010. http://dx.doi.org/10.1108/17506121011076156.

EMS - Farmacêutica. Fatos e números sobre a EMS. 2023. Grupo NC. Disponível em: https://www.ems.com.br/ems-farmaceutica.html. Acesso em: 18 jun. 2023.

FAGUNDES, M. J. D; SOARES, M. G. A.; DINIZ, N. M.; PIRES, J. R.; GARRAFA, V. Análise bioética da propaganda e publicidade de medicamentos. Ciência & Saúde Coletiva, [S.L.], v. 12, n. 1, p. 221-229, mar. 2007. http://dx.doi.org/10.1590/s1413-81232007000100025.

GAGNON, M.-A.; LEXCHIN, J. The Cost of Pushing Pills: a new estimate of pharmaceutical promotion expenditures in the United States. Plos Medicine, [S.L.], v. 5, n. 1, p. 1, 2008. http://dx.doi.org/10.1371/journal.pmed.0050001.

GENOMMA - Empresa mexicana dedicada a la comercialización de medicamentos OTC y productos dermocosméticos. Genomma Lab Internacional. Ciudad de México. 2022. Disponível em: https://www.genommalab.com/. Acesso em: 21 jun. 2022.

GLOBO - Rede de televisão comercial aberta brasileira. Memória Globo. 2022. Disponível em: https://memoriaglobo.globo.com/. Acesso em: 02 out. 2022.

HYPERA - Farmacêutica brasileira. Hypera Pharma. 2022. Disponível em: https://www.hypera.com.br/a-hypera-pharma/. Acesso em: 10 dez. 2022.

IBOPE - Kantar Ibope Media. Dados & Rankings. 2023. Disponível em: https://kantaribopemedia.com/conteudo/dados-rankings/. Acesso em: 25 jun. 2023.

INSTAGRAM - Rede social online de compartilhamento de fotos e vídeos entre usuários. Meta Platforms. 2022. Disponível em: https://www.instagram.com/. Acesso em: 22 out. 2022.

JOHNSON, B. Amazon’s Ad and promo spending topped $20 billion in 2022, a new industry record. Ad Age. New York City, United States, p. 1. fev. 2023. Disponível em: https://adage.com/article/datacenter/amazon-ad-and-promotion-spend-topped-20-billion-2022-new-record/2468861#. Acesso em: 27 jun. 2023.

LAIER, P. A. Hypera assina acordo de 'naming rights' para Arena Corinthians por R$300 mi. Reuters. São Paulo, p. 1. ago. 2020. Disponível em: https://www.reuters.com/article/empresas-hypera-corinthians-idBRKBN25S57Z-OBRBS. Acesso em: 10 jun. 2023.

LEE, K.-F.. AI Superpowers: China, Silicon Valley, and the New World Order. Houghton Mifflin Harcourt, New York, 2018. 272p.

LEE, M.; KING, K. W.; REID, L. N. Factors Influencing Consumers' Attitudinal and Behavioral Responses to Direct-To-Consumer and Over-the-Counter Drug Advertising. Journal of Health Communication, [S.L.], v. 20, n. 4, p. 431-444, 2015. http://dx.doi.org/10.1080/10810730.2014.965367.

LIANG, B.; MACKEY, T. Direct-to-Consumer Advertising with Interactive Internet Media. Jama, [S.L.], v. 305, n. 8, p. 824, 23 fev. 2011. American Medical Association (AMA). http://dx.doi.org/10.1001/jama.2011.203.

M&M - Meio & Mensagem (M&M). Plataforma de conteúdo do mercado de marketing e comunicação no Brasil. 2022. Disponível em: https://www.meioemensagem.com.br/. Acesso em: 12 jul. 2022.

MATTOS, R. SBT terá Copa América no Brasil sem custo extra; Globo se interessou. Uol (Grupo Folha). São Paulo, p. 1. jun. 2021. Disponível em: https://www.uol.com.br/esporte/futebol/colunas/rodrigo-mattos/2021/06/04/sbt-tera-copa-america-no-brasil-sem-custo-extra-globo-interessou-se.htm. Acesso em: 20 jun. 2023.

NASCIMENTO, A. C. Propaganda de medicamentos no Brasil: é possível regular? Ciência & Saúde Coletiva, [S.L.], v. 14, n. 3, p. 869-877, 2009. http://dx.doi.org/10.1590/s1413-81232009000300022.

RABELLO, E. T.; CAMARGO JÚNIOR, K. R. de. Propagandas de medicamentos: a saúde como produto de consumo. Interface - Comunicação, Saúde, Educação, [S.L.], v. 16, n. 41, p. 557-567, 2012. http://dx.doi.org/10.1590/s1414-32832012000200006.

RECORD - Rede de televisão comercial aberta brasileira. 2020. Available: https://recordtv.r7.com/. Disponível em: https://recordtv.r7.com/. Acesso em: 24 set. 2022.

SACCHITIELLO, B. Com renovação total, BBB 22 tem recorde de patrocinadores. Meio & Mensagem (M&M). São Paulo, p. 1. nov. 2021a. Disponível em: https://www.meioemensagem.com.br/midia/com-renovacao-total-bbb-22-tem-recorde-de-patrocinadores. Acesso em: 25 jun. 2023.

SACCHITIELLO, B. Futebol 2022 da Globo garante sete patrocinadores. Meio & Mensagem (M&M). São Paulo, p. 1. nov. 2021b. Disponível em: https://www.meioemensagem.com.br/midia/futebol-2022-da-globo-garante-sete-patrocinadores. Acesso em: 24 jun. 2023.

SANTOS, M. Por uma outra globalização: do pensamento único à consciência universal. Rio de Janeiro: Record, 2000. 85p.

SBT - Sistema Brasileiro de Televisão (SBT). Rede de televisão comercial aberta brasileira. 2021. Disponível em: https://www.sbt.com.br/. Acesso em: 17 set. 2022.

SCHIFFER, S. R. O Processo de Urbanização no Brasil. 2. ed. São Paulo: Edusp, 1999. 352 p.

SOARES, J. C. R. de S. Quando o anúncio é bom, todo mundo compra: o projeto monitoração e a propaganda de medicamentos no brasil. Ciência & Saúde Coletiva, [S.L.], v. 3, p. 641-649, 2008. http://dx.doi.org/10.1590/s1413-81232008000700013.

SORTLIST - a Platform that brings together companies of all sizes and service providers in marketing, advertising design and web development. 2022. Brussels (Belgium). Disponível em: https://www.sortlist.com/blog/your-digital-year/. Acesso em: 26 set. 2022.

STACCIARINI, J. H. S. A consolidação do setor farmacêutico na economia global: crescimento, influência, desvios e marketing. 2023. 167 f. Tese (Doutorado) - Programa de Pós-Graduação em Geografia, Instituto de Estudos Socioambientais (Iesa), Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2023. Disponível em: http://repositorio.bc.ufg.br/tede/handle/tede/13177. Acesso em: 10 abr. 2024.

STACCIARINI, J. H. S.; CHAVEIRO, E. F.; BORGES, R. E. Trabalho, Medicalização e Pilhagem: o negócio da vida. Pegada, [S.L.], v. 21, n. 1, p. 33-51, 15 mai. 2020. http://dx.doi.org/10.33026/peg.v21i1.6919.

STACCIARINI, J. H. S.; STACCIARINI, J. H. R. Medicalização: escalas e estratégias do setor farmacêutico. Revista da Anpege, [S.L.], p. 240-258, 23 out. 2022. https://doi.org/10.5418/ra2022.v18i36.16228.

STATISTA - Insights and facts across 170 industries and 150 countries. Number of social network users in selected countries in 2022 and 2027. Hamburg, Germany. 2023a. Disponível em: https://statista.com/statistics/278341/number-of-social-network-users-in-selected-countries/. Acesso em: 30 mai. 2023.

STATISTA - Insights and facts across 170 industries and 150 countries. Pharmaceutical market: worldwide revenue 2001 2022. Hamburg, Germany. 2023b. Disponível em: https://www.statista.com/statistics/263102/pharmaceutical-market-worldwide-revenue-since-2001/. Acesso em: 30 mai. 2023.

SULLIVAN, T. FDA Sends Warning Letter to Duchesnay Inc. Over Social Media Posts from Kim Kardashian. Policy & Medicine. United States, p. 1. 2015. Disponível em: https://www.policymed.com/2015/08/fda-sends-warning-letter-to-duchesnay-inc-over-social-media-posts-from-kim-kardashian.html. Acesso em: 20 out. 2023.

TEMPORÃO, J. G. A propaganda de medicamentos e o mito da saúde. Rio de Janeiro: Graal, 1986. 183 p.

UOL - Da redação. Corinthians fecha com Neo Química e espera elevar receita em R$ 35 milhões. Uol (Grupo Folha). São Paulo, p. 1. jan. 2021. Disponível em: https://www.uol.com.br/esporte/futebol/ultimas-noticias/gazeta-esportiva/2021/01/23/corinthians-fecha-parceria-com-a-neo-quimica-que-pode-render-ate-r-150-milhoes.htm. Acesso em: 20 jun. 2023.

UOL - Da redação. FDA obriga Kim Kardashian a apagar propaganda de remédio no Instagram. Uol (Grupo Folha). São Paulo, p. 1. ago. 2015. Disponível em: https://noticias.uol.com.br/saude/ultimas-noticias/redacao/2015/08/12/fda-obriga-kim-kardashian-a-apagar-propaganda-de-remedio-no-instagram.htm. Acesso em: 23 jun. 2023.

WASSERMAN, E. Kim Kardashian Instagram post lands Duchesnay in FDA hot water. Fierce Pharma. Washington, United States, p. 1. 2015. Disponível em: https://www.fiercepharma.com/regulatory/updated-kim-kardashian-instagram-post-lands-duchesnay-fda-hot-water. Acesso em: 06 out. 2023.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2023 João Henrique Santana Stacciarini

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...