Abstract
The article covers (un)told stories about the popular art collection of the São Francisco Cultural Center (CCSF), located in João Pessoa/PB. The objective is to analyze the process of musealization of popular art, its trajectory and the curatorship processes initiated with the exhibition “Brasil, Arte Popular Hoje”, curated by Lélia Coelho Frota, held at CCSF in the 1980s. the historical and cultural context that involves the formation of this collection, as well as the main artists and works that compose it, which allows a reflection on the manifestation of popular art decentered from the point of view of the national art system, that is, the one that it is outside the main cultural axes of Rio de Janeiro and São Paulo.
References
CENTRO CULTURAL DE SÃO FRANCISCO. Lista do Acervo de Arte Popular em 1993. Arquivo. Paraíba, 2019.
COSTA, Robson Xavier da. A expografia e o público: visualidades populares no Centro Cultural de São Francisco e na Casa do Artista Popular de Janete Costa em João Pessoa. 23º Encontro da ANPAP – “Ecossistemas Artísticos”, Belo Horizonte, Minas Gerais, 2014. Disponível em: http://www.anpap.org.br/anais/2014-old/ANAIS/simposios/simposio05/Robson%20Xavier%20da%20Costa.pdf. Acesso em: 14/03/2022.
CURY, Marília Xavier. A Abordagem Técnica. In Exposição: Concepção, Montagem e Avaliação. São Paulo. Editora Annablume. 2006. p.98-117.
EGUINOA, Luís. Plano de Conservação do Convento de Santo Antônio da Ordem Franciscana de João Pessoa/PB: DIAGNÓSTICO VISANDO A IMPLANTAÇÃO DE UM PLANO DE GESTÃO PARA O CONJUNTO FRANCISCANO DE JOÃO PESSOA/PB – Versão 2, revisada e ampliada – 19 de setembro de 2018. Relatório Técnico. Grillo & Werneck. Minas Gerais, Belo Horizonte, 2018.
FABRIS, Yasmin. A mão do povo brasileiro: cultura material popular e os projetos modernizadores brasileiros (1969 e 2016). Tese (Doutorado) - Design, Setor de Artes, Comunicação e Design da Universidade Federal do Paraná. Curitiba, 2021. Disponível em: https://acervodigital.ufpr.br/bitstream/handle/1884/72420/R%20-%20T%20-%20YASMIN%20FABRIS.pdf?sequence=1&isAllowed=y. Acesso em: 19 de maio de 2023.
FLORES, Maria Bernardete Ramos; MELO, Sabrina Fernandes. A libertação de Cam: discriminar para igualar. Sobre a questão racial brasileira. In: RODRIGUES, Cristina Carneiro; LUCA, Tania Regina de; GUIMARÃES, Valéria (Org.). Identidades brasileiras: composições e recomposições. São Paulo: Cultura Acadêmica, 2014. p. 31-86.
FRANCO, Maria Ignez Mantovani. Planejamento de Exposições. In Cadernos museológicos.Volume 3. Brasília, DF: Ibram, 2018.
FROTA, Lélia Coelho. Catálogo da exposição Brasil, Arte Popular Hoje. Rio de Janeiro: Editoração - publicações e comunicação LTDA, 1987.
FROTA, Lélia Coelho. Centro Cultural de São Francisco. Rio de Janeiro: SPHAN/Pró-Memória. Catálogo de exposição, 1990.
FROTA, Lélia. Coelho. Pequeno Dicionário da Arte do Povo Brasileiro, Séc. XX. Rio de Janeiro: Aeroplano, 2005.
MELO, Sabrina Fernandes. Robert Chester Smith e o Colonial na Modernidade Brasileira: entre História da Arte e Patrimônio. Tese (doutorado) - Universidade Federal de Santa Catarina, Centro de Filosofia e Ciências Humanas, Programa de Pós-Graduação em História, Florianópolis, 2018.
OLIVEIRA, Emerson Dionísio Gomes de. O popular e o contemporâneo no Museu de Arte: coleções e narrativas. Textos escolhidos de cultura e arte populares, Rio de Janeiro, v.11, n.1, p. 129- 141, mai. 2014. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/tecap/article/view/16237. Acesso em: 30 de maio de 2023.