Abstract
This essay proposes five questions about the forest paintings by Hugo Fortes, a professor, artist and researcher who works with the relations between art and nature. The text is written as a letter. Although it is addressed to the artist, the letter is thought as if it is sent to everyone who is interested in the connections among art, culture and environmental education. The questions are related to artistic procedures, the various ways of seeing and reading paintings, the ways in which previous concepts can limit perceptions, the articulations between art and environmental education and the pedagogical intentions (or lack thereof) of creative gestures. While reading, various answers can be imagined and other questions can be constructed. Besides this, the text can activate unpredictable resonances. To sum up, nowadays there are many extreme climate events and the more they happen, the more sensitive aspects are necessary in pedagogical practices about nature.
References
BAUDRILLARD, Jean. A troca impossível. Tradução: Cristina Lacerda e Teresa Dias Carneiro da Cunha. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2002.
BERGER, John. Para entender uma fotografia. Tradução: Paulo Geiger. Organização e notas: Geoff Dyer. São Paulo: Companhia das Letras, 2017.
CARVALHO, Daniela Franco. Atravessamentos no fluxo das canoas. Texto digitado. 2023. Disponível em: https://amplianarede.com.br/atravessamentos-no-fluxo-das-canoas. Acesso em: 15 jul. 2025.
FORTES, Hugo. Amazônia Insomnia. 2019. Vídeo (8 min). Disponível em: https://youtu.be/YuX55eVoKjo. Acesso em: 15 jul. 2025.
FORTES, Hugo. Problematizações acerca da imagem enquanto conhecimento da natureza. Prometeica - Revista de Filosofía y Ciencias, v. 17, p. 7-15, 2018.
FORTES, Hugo. Suíte Amazônica. ClimaCom [online], Campinas, n. 22, maio 2022. Disponível em: https://climacom.mudancasclimaticas.net.br/suite-amazonica. Acesso em: 15 jul. 2025.
FORTES, Hugo. Um passeio pelos jardins da arte. Revista-Valise, Porto Alegre, v. 13, n. 1, ano 13, jul. 2023.
FURTADO, Beatriz. Imagens que resistem: o intensivo no cinema de Aleksander Sokurov. São Paulo: Intermeios, 2013.
LEITE, Luiza. A superfície dos dias: o poema como modo de perceber. São Paulo: Círculo de Poemas, 2024.
NEVES, Eduardo. Sob os tempos do equinócio: oito mil anos de história na Amazônia Central. São Paulo: UBU; USP, 2022.
OHATA, Milton (Org.). Eduardo Coutinho. São Paulo: Cosac Naify, 2013.
REIGOTA, Marcos. A produção de ausência de sentidos adentra o cotidiano escolar...e mata. Mesa redonda ‘Paulo Freire: educação e política no enfrentamento do obscurantismo. Instituto Sedes Sapientiae, São Paulo, 2019. Disponível em: bit.ly/40kVT6L. Acesso em: 17 jul. 2025.
SCHMIDLIN, Elaine. Paisagens: educação e arte na impermanência da margem. Santa Maria: UFSM, 2019.
SIBRAN, Anne. O primeiro sonho do mundo. Tradução: Adriana Lisboa. Belo Horizonte: Relicário, 2024.
SMITH, Patti. Devoção. Tradução: Caetano Galindo. São Paulo: Companhia das Letras, 2018.

