Crianças negras e relações étnico-raciais

uma análise de pesquisas no campo da educação

Autores/as

DOI:

https://doi.org/10.14393/REP-2023-69325

Palabras clave:

Pesquisas em educação, Crianças negras, Relações étnico-raciais

Resumen

The text defines a few concepts and presents a panorama of the researches about black children and ethnical-racial relationships on the field of education. The objective is to show that in order to overcome the silence of the families, of the schools and of the researches, it is urgent to amplify the studies on racism still persistent since the Childhood Education schools. The work is inserted on the theoretical and methodological field of researches about researches and benefits from the literature review on the thematic carried out by Nunes and Corrêa (2016) and the state of art about education of the ethnical-racial relationships, organized by Silva, Régis and Miranda (2018). As a result of the analysis of the researches we indicate emergent themes, positive aspects of the affirmative actions and negative aspects of racism experimented by Brazilian children.

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Biografía del autor/a

Lisa Minelli Feital, Universidade Federal de Minas Gerais

Doutoranda em Educação na Universidade Federal de Minas Gerais, Brasil; professora de educação básica na rede municipal de ensino de Belo Horizonte, Minas Gerais, Brasil; membro do Movimento Kizomba:  Ações Afirmativas e Pesquisa e do Grupo de Pesquisa Política Educacional, Resistência, Formação e Filosofia.

Ademilson de Sousa Soares, Universidade Federal de Minas Gerais

Doutor em Educação pela Universidade Federal de Minas Gerais, Brasil; estágio pós-doutoral na Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais, Brasil; professor da Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais, Brasil.

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Publicado

2023-09-04

Cómo citar

FEITAL, L. M.; SOARES, A. de S. Crianças negras e relações étnico-raciais: uma análise de pesquisas no campo da educação. Revista de Educação Popular, Uberlândia, v. 22, n. 2, p. 42–62, 2023. DOI: 10.14393/REP-2023-69325. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/69325. Acesso em: 17 nov. 2024.