Permanent Health Education (PHE) and the quality of health information records

experience report

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/REP-2025-75005

Keywords:

Health information systems, Health education, Health Postgraduate Programs, Internship and residency, Health personnel

Abstract

This article presents an experience report on the implementation of Permanent Health Education (PHE) and Popular Education strategies to improve e-SUS records by Community Health Agents (CHAs). The intervention consisted of six dialogic workshops that promoted critical reflection on the work process, using participatory methodologies based on the problematization of practice and collective construction of solutions. The results demonstrated an 88.87% reduction in registration inconsistencies, assessed through Pareto Charts, in addition to evidencing greater autonomy and empowerment of professionals. The approach stood out for: (1) integrating teaching and service through the participation of residents as facilitators; (2) strengthening the CHAs' bond with the territory; and (3) creating a sustainable action plan to maintain data quality. Despite the advances, the need to expand community participation to consolidate the principles of Popular Education was identified as a challenge. It is concluded that EPS, articulated with participatory methodologies, is an effective strategy for transforming professional practices in Primary Care, with potential for replication in other SUS contexts. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Isaac Newton Machado Bezerra, Federal University of Pernambuco

    Master's student in Public Health, Federal University of Pernambuco, State of Pernambuco, Brazil.

  • Thayná Menezes Santos, Federal University of Pernambuco

    PhD candidate in Physiological Sciences, Federal University of Pernambuco, State of Pernambuco, Brazil.

  • Michele Feitoza Silva, Oswaldo Cruz Foundation

    PhD in Health Surveillance, National Institute for Health Quality Control, State of Rio de Janeiro, Brazil; professor at the National Institute for Health Quality Control, State of Rio de Janeiro, Brazil; professor at the Oswaldo Cruz Foundation, State of Rio de Janeiro, Brazil; coordinator of the Scientific Vocation Program at the Oswaldo Cruz Foundation, State of Pernambuco, Brazil.

  • Ádala Nayana de Sousa Mata, Federal University of Rio Grande do Norte

    PhD in Public Health, Federal University of Rio Grande do Norte, State of Rio Grande do Norte, Brazil; professor at the Multicampi School of Medical Sciences of Rio Grande do Norte, State of Rio Grande do Norte, Brazil; professor at the Federal University of Rio Grande do Norte, State of Rio Grande do Norte, Brazil; coordinator of the Multiprofessional Residency Commission at the same institution; coordinator of the Multiprofessional Residency Program in Maternal and Child Health at the same institution.

References

ALVES, J. C. R.; BORGES, A. J. P.; GARCIA, E. G. Mapa digital no processo de territorialização da atenção primária à saúde: relato de experiência. Revista Baiana de Saúde Pública, Salvador, v. 46, n. 3, p. 364-373, 2022. DOI 10.22278/2318-2660.2022.v46.n3.a3604. Disponível em: https://doi.org/10.22278/2318-2660.2022.v46.n3.a3604. Acesso em: 26 mar. 2024.

ALVES, R. S. S. et al. Gestão em saúde: implementação do Ciclo PDCA como estratégia de enfrentamento da Covid–19 em unidades de urgência e emergência. Research, Society and Development, Vargem Grande Paulista, v. 9, n. 12, p. e20891210273, 2020. DOI 10.33448/rsd-v9i12.10273. Disponível em: https://doi.org/10.33448/rsd-v9i12.10273. Acesso em: 26 mar. 2024.

ASSIS, B. C. S. et al. Que fatores afetam a satisfação e sobrecarga de trabalho em unidades da atenção primária à saúde? Revista Eletrônica Acervo Saúde, São Paulo, v. 12, n. 6, p. e3134, 2020. DOI 10.25248/reas.e3134.2020. Disponível em: https://doi.org/10.25248/reas.e3134.2020. Acesso em: 25 mar. 2023.

BARBOSA, A. S. et al. Interprofissionalidade, formação e trabalho colaborativo no contexto da saúde da família: pesquisa-ação. Saúde em Debate, Rio de Janeiro, v. 46, n. esp. 5, p. 67-79, 2022. DOI 10.1590/0103-11042022E506. Disponível em: https://doi.org/10.1590/0103-11042022E506. Acesso em: 25 mar. 2023.

BARBOSA, C. C. et al. Síndrome de burnout, fatores preditores e estratégias de enfrentamento entre profissionais da Atenção Primária à Saúde (APS): um estudo qualitativo. Contribuciones a las Ciencias Sociales, [S. l.], v. 17, n. 2, p. e5441, 2024. DOI 10.55905/revconv.17n.2-359. Disponível em: https://doi.org/10.55905/revconv.17n.2-359. Acesso em: 25 jun. 2024.

BEZERRA, I. N. M. et al. Educação popular como estratégia para melhoria das informações no sistema e-SUS. Revista de Educação Popular, Uberlândia, n. Edição Especial, p. 209-225, 2023. DOI 10.14393/REP-2023-68648. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/68648. Acesso em: 31 maio 2024.

BRASIL. Ministério da Saúde. Portaria nº 2.761, de 19 de novembro de 2013. Institui a Política Nacional de Educação Popular em Saúde no âmbito do Sistema Único de Saúde (PNEPS-SUS). Brasília, DF, 2013. Disponível em: https://bvsms.saude.gov.br/bvs/saudelegis/gm/2013/prt2761_19_11_2013.html. Acesso em: 25 mar. 2023.

BRASIL. Ministério da Saúde. Portaria nº 2.979, de 12 de novembro de 2019. Institui o Programa Previne Brasil, que estabelece novo modelo de financiamento de custeio da Atenção Primária à Saúde no âmbito do SUS, alterando a Portaria de Consolidação nº 6/GM/MS, de 28 de setembro de 2017. Brasília, DF, 2019. Disponível em: https://www.in.gov.br/en/web/dou/-/portaria-n-2.979-de-12-de-novembro-de-2019-227652180. Acesso em 4 de abr. de 2024.

BRASIL. Ministério da Saúde. Secretaria de Gestão do Trabalho e da Educação na Saúde. Departamento de Gestão da Educação em Saúde. Política Nacional de Educação Permanente em Saúde. Brasília, DF, 2009. Disponível em: http://bvsms.saude.gov.br/bvs/publicacoes/pacto_saude_volume9.pdf. Acesso em: 4 abr. 2024.

BROPHY, P.; COULLING, K. Quality management for information and library managers. Brookfiel: Aslib Gower, 1996.

CARNEIRO, E. M.; TEIXEIRA, L. M. S.; PEDROSA, J. I. S. A residência multiprofissional em saúde: expectativas de ingressantes e percepções de egressos. Physis, Rio de Janeiro, v. 31, n. 3, p. e310314, 2021. DOI 10.1590/S0103-73312021310314. Disponível em: https://www.scielo.br/j/physis/a/PT96npfTcfqT7xWPZZkyGpt/abstract/?lang=pt. Acesso em: 21 maio 2024.

CRUZ, P. J. S. C.; SILVA, M. R. F.; PULGA, V. L. Educação popular e saúde nos processos formativos: desafios e perspectivas. Interface, Botucatu, v. 24, p. e200152, 2020. DOI 10.1590/Interface.200152. Disponível em: https://www.scielo.br/j/icse/a/YVGkQJHk8pbwtrPkCTtvQSm/abstract/?lang=pt. Acesso em: 4 abr. 2024.

DONADUZZI, D. S. S. et al. Educação permanente em saúde como dispositivo para transformação das práticas em saúde na atenção básica. Research, Society and Development, Vargem Grande Paulista, v. 10, n. 5, p. e12010514648, 2021. DOI 10.33448/rsd-v10i5.14648. Disponível em: https://doi.org/10.33448/rsd-v10i5.14648. Acesso em: 4 abr. 2024.

FERREIRA, J. E. S. M. et al. Sistemas de informação em saúde no apoio à gestão da Atenção Primária à Saúde: revisão integrativa. Revista Eletrônica de Comunicação, Informação e Inovação em Saúde, Rio de Janeiro, v. 14, n. 4, p. 970-982, out./dez. 2020. DOI 10.29397/reciis.v14i4.1923. Disponível em: https://www.arca.fiocruz.br/handle/icict/45028. Acesso em: 21 maio 2024.

FERREIRA, L. et al. Educação Permanente em Saúde na atenção primária: uma revisão integrativa da literatura. Saúde em Debate, Rio de Janeiro, v. 43, n. 120, p. 223-239, 2019. DOI 10.1590/0103-1104201912017. Disponível em: https://doi.org/10.1590/0103-1104201912017. Acesso em: 4 abr. 2024.

FIGUEIREDO, E. B. L. et al. Educação Permanente em Saúde: uma política interprofissional e afetiva. Saúde em Debate, Rio de Janeiro, v. 46, n. 135, p. 1164-1173, 2022. DOI 10.1590/0103-1104202213515. Disponível em: https://doi.org/10.1590/0103-1104202213515. Acesso em: 4 abr. 2024.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 25. ed. São Paulo: Paz & Terra, 2002.

FREIRE, P. Educação do oprimido. 25. ed. São Paulo: Paz & Terra, 1997.

MASSUDA, A. Mudanças no financiamento da Atenção Primária à Saúde no sistema de saúde brasileiro: avanço ou retrocesso? Ciência e Saúde Coletiva, Rio de Janeiro, v. 25, n. 4, p. 1181-1188, 2020. DOI 10.1590/1413-81232020254.01022020. Disponível em: https://doi.org/10.1590/1413-81232020254.01022020. Acesso em: 25 abr. 2024.

MOROSINI, M. V. G. C.; FONSECA, A. F.; BAPTISTA, T. W. F. Previne Brasil, Agência de Desenvolvimento da Atenção Primária e Carteira de Serviços: radicalização da política de privatização da atenção básica? Cadernos de Saúde Pública, Rio de Janeiro, v. 36, n. 9, p. e00040220, 2020. DOI 10.1590/0102-311X00040220. Disponível em: https://www.scielo.br/j/csp/a/Hx4DD3yCsxkcx3Bd6tGzq6p/abstract/?lang=pt. Acesso em: 21 maio 2024.

PEDROSA, J. I. S. A Política Nacional de Educação Popular em Saúde em debate: (re)conhecendo saberes e lutas para a produção da saúde coletiva. Interface, Botucatu, v. 25, p. e200190, 2021. DOI 10.1590/Interface.200190. Disponível em: https://doi.org/10.1590/Interface.200190. Acesso em: 31 maio 2024.

PEREIRA, P. C. J.; ROQUETE, F. F.; MIRANDA, W. D. Applicability of quality tools in health services processes. Revista Gestão & Saúde, Brasília, v. 13, n. 2, p. 35-46, 2022. DOI 10.26512/gs.v13i02.46283. Disponível em: https://doi.org/10.26512/gs.v13i02.46283. Acesso em: 31 maio 2024.

PINHEIRO, G. E. W.; AZAMBUJA, M. S.; BONAMIGO, A. W. Facilidades e dificuldades vivenciadas na Educação Permanente em Saúde, na Estratégia Saúde da Família. Saúde em Debate, Rio de Janeiro, v. 42, n. esp. 4, p. 187-197, 2018. DOI 10.1590/0103-11042018S415. Disponível em: https://www.scielo.br/j/sdeb/a/fxDM8Km9jhC3wpz59nQZJxM/?lang=pt. Acesso em: 26 mar. 2024.

PRIORI, F. R.; SAURIN, T. A. Solução de problemas em uma emergência hospitalar: avaliação dos métodos A3 e análise de causa raiz. Revista Produção Online, Santa Cruz do Sul, v. 20, n. 1, p. 63-94, 2020. DOI 10.14488/1676-1901.v20i1.3258. Disponível em: https://doi.org/10.14488/1676-1901.v20i1.3258. Acesso em: 26 maio 2024.

SARAIVA, L. I. M. et al. Sistemas de informação em saúde, o instrumento de apoio à gestão do SUS: aplicabilidade e desafios. Revista Eletrônica Acervo Enfermagem, São Paulo, v. 9, p. e6418, 2021. DOI 10.25248/reaenf.e6418.2021. Disponível em: https://acervomais.com.br/index.php/enfermagem/article/view/6418. Acesso em: 25 abr. 2024.

SETA, M. H.; OCKÉ-REIS, C. O.; RAMOS, A. L. P. Programa Previne Brasil: o ápice das ameaças à Atenção Primária à Saúde? Ciência & Saúde Coletiva, Rio de Janeiro, v. 26, n. sup. 2, p. 3781-3786, 2021. DOI 10.1590/1413-81232021269.2.01072020. Disponível em: https://doi.org/10.1590/1413-81232021269.2.01072020. Acesso em: 5 abr. 2024.

SOUZA, E. M.; SILVA, D. P. P.; BARROS, A. S. Educação popular, promoção da saúde e envelhecimento ativo: uma revisão bibliográfica integrativa. Ciência & Saúde Coletiva, Rio de Janeiro, v. 26, n. 4, p. 1355-1368, 2021. DOI 10.1590/1413-81232021264.09642019. Disponível em: https://doi.org/10.1590/1413-81232021264.09642019. Acesso em: 31 maio 2024.

ZIMMERMANN, G. S.; SIQUEIRA, L. D.; BOHOMOL, E. Lean Six Sigma methodology application in health care settings: an integrative review. Revista Brasileira de Enfermagem, Brasília, v. 73, n. sup. 5, p. e20190861, 2020. DOI 10.1590/0034-7167-2019-0861. Disponível em: https://doi.org/10.1590/0034-7167-2019-0861. Acesso em: 19 maio 2024.

Published

2025-12-23

How to Cite

BEZERRA, Isaac Newton Machado; SANTOS, Thayná Menezes; SILVA, Michele Feitoza; MATA, Ádala Nayana de Sousa. Permanent Health Education (PHE) and the quality of health information records: experience report. Revista de Educação Popular , Uberlândia, v. 24, n. 3, p. 369–387, 2025. DOI: 10.14393/REP-2025-75005. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/75005. Acesso em: 27 dec. 2025.

Most read articles by the same author(s)