Performance in external field
experience report of a resident in Collective Health
DOI:
https://doi.org/10.14393/REP-2024-70021Keywords:
Multiprofessional team, Experience, Basic attention, ResidenceAbstract
When it comes to qualifications, based on practical reality, professionals are directly in contact with daily health work. For the development of this study, we opted for a methodological design characterized as descriptive, of the experience report type. Action research is part of this line, as it associates research with action/practice, to describe the experience of a resident in public health, as well as their performance in a field outside the municipality of Uberlândia. During my experience, in primary care, it was possible to understand the work process and identify how nursing care was being designed. The experience in these fields of practice provided me with a dynamic and pioneering experience, as it gave me an enriching, pleasurable, and stimulating performance. It is essential to build emotional and trusting bonds, as countless life stories, individual, collective, and familiar, are intertwined with our practice, considering the occurrence of those served, seeking out residents not only to treat the problems covered by each specialty but to seek advice, overcome everyday difficulties and invest in health promotion.
Downloads
References
BARDIN, L. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 1997.
BEZERRA, L. O. et al. Fragilidades e dificuldades da residência multiprofissional em saúde sob a ótica da enfermagem: um relato de experiência. Research, Society and Development, v. 11, n. 10, ago. 2022. DOI 10.33448/rsd-v11i10.28632. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/362701791_Fragilidades_e_dificuldades_da_residencia_multiprofissional_em_saude_sob_a_otica_da_enfermagem_um_relato_de_experiencia. Acesso em: 6 mar. 2024.
BOTTI, S. H. D. O.; REGO, S. T. D. A. Docente-clínico: o complexo papel do preceptor na residência médica. Physis, Rio de Janeiro, v. 21, n. 1, p. 65-85, 2011. DOI 10.1590/S0103-73312011000100005. Disponível em: https://www.scielo.br/j/physis/a/FDgGZssWkLgjJ5HcgXfPw4B/?lang=pt. Acesso em: 6 mar. 2024.
BRASIL. Decreto n. 80.281, de 5 de setembro de 1977. Regulamenta a Residência Médica, cria a Comissão Nacional de Residência Médica e dá outras providências. Brasília, DF, 1977. Disponível em: https://www2.camara.leg.br/legin/fed/decret/1970-1979/decreto-80281-5-setembro-1977-429283-normaatualizada-pe.pdf. Acesso em: 6 mar. 2024.
CUNHA, M. I. Conta-me agora!: as narrativas como alternativas pedagógicas na pesquisa e no ensino. Revista da Faculdade de Educação, São Paulo, v. 23, n. 1-2, jan./dez. 1997. DOI 10.1590/S0102-25551997000100010. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rfe/a/ZjJLFw9jhWp6WNhZcgQpwJn/?lang=pt. Acesso em: 6 mar. 2024.
EVANGELISTA, D. L.; IVO O. P. Contribuições do estágio supervisionado para a formação do profissional de enfermagem: expectativas e desafios. RevEnfermContemp, Brotas, v. 3, n. 2, p. 123-130, 2014. DOI 10.17267/2317-3378rec.v3i2.391. Disponível em: https://www5.bahiana.edu.br/index.php/enfermagem/article/view/391. Acesso em: 6 mar. 2024.
FROZEL, B. A entrevista semi-estruturada na pesquisa sobre a elite banqueira brasileira: notas de um diário de campo. Revista Eletrônica de Ciência Política, v. 2, n. 1, dez. 2011. DOI 10.5380/recp.v2i1.21715. Disponível em: https://revistas.ufpr.br/politica/article/view/21715. Acesso em: 6 mar. 2024.
GIOVANI, M. S. P.; VIEIRA, C. M. Longitudinalidade do cuidado diante da rotatividade de profissionais na Estratégia Saúde da Família. Revista Eletrônica de Comunicação, Informação & Inovação em Saúde, Rio de Janeiro, v. 7, n. 4, 2013. DOI 10.3395/reciis.v7i4.572. Disponível em: https://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/article/view/572. Acesso em: 6 mar. 2024.
LEAL, M. B.; CAMARGO JUNIOR K. R. Saúde Coletiva em debate: reflexões acerca de um campo em construção. Interface, Botucatu, v. 16, n. 40, p. 53-65, 2012. DOI 10.1590/S1414-32832012005000022. Disponível em: https://www.scielo.br/j/icse/a/jfMpnfNFpGPnf5h79dww4DJ/?lang=pt#. Acesso em: 6 mar. 2024.
LIMA, T. C. S.; MIOTO, R. C. T. Procedimentos metodológicos na construção do conhecimento científico: a pesquisa bibliográfica. Katálysis, Florianópolis, v. 10, p. 37-45, abr. 2007. DOI 10.1590/S1414-49802007000300004. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rk/a/HSF5Ns7dkTNjQVpRyvhc8RR/?lang=pt#. Acesso em: 8 mar. 2024.
MINAYO, M. C. S. O desafio da pesquisa social. In: MINAYO, M. C. S.; DESLANDES, S. F.; GOMES, R. (org.). Pesquisa social: teoria, método e criatividade. 28. ed. Rio de Janeiro: Vozes, 2009. p.108-112.
MIOTO, R. C. T.; ALVES, F. L.; CAETANO, P. S. As residências multiprofissionais em saúde: a experiência da Universidade Federal de Santa Catarina. Serviço Social e Saúde, v. 11, n. 2, p. 185-208, 2015. DOI 10.20396/sss.v11i2.8635288. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/sss/article/view/8635288. Acesso em: 6 mar. 2024.
MIZUKAMI, M. G. N. Ensino: as abordagens do processo. São Paulo: EPU/EDUSP, 1986.
ORGANIZAÇÃO MUNDIAL DA SAÚDE. Interprofessional collaborative practice in primary health care: nursing and midwifery perspectives - six case studies. Genebra: OMS, 2013.
ORGANIZAÇÃO MUNDIAL DA SAÚDE. Marco para ação em educação interprofissional e prática colaborativa. Genebra: Organização Mundial da Saúde, 2010. Disponível em: https://www.gov.br/saude/pt-br/composicao/saes/dahu/seguranca-do-paciente/marco-para-acao-em-educacao-interprofissional-e-pratica-colaborativa-oms.pdf/view. Acesso em: 27 maio 2022.
RODRIGUES, T. F. Residências multiprofissionais em saúde: formação ou trabalho? Serviço Social e Saúde, Campinas, v. 15, n. 1, p. 71, out. 2016. DOI 10.20396/sss.v15i1.8647309. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/sss/article/view/8647309. Acesso em: 6 mar. 2024.
SILVA, A.; CHIARO, S. O impacto da interface entre a aprendizagem baseada em problemas e a argumentação na construção do conhecimento científico. Investigações em Ensino de Ciências, Porto Alegre, v. 23, n. 3, p. 82, dez. 2018. DOI 10.22600/1518-8795.ienci2018v23n3p82. Disponível em: https://ienci.if.ufrgs.br/index.php/ienci/article/view/1103. Acesso em: 6 mar. 2024.
SILVA, L. B. Residência multiprofissional em saúde no brasil: alguns aspectos da trajetória histórica. Katálysis, Florianópolis, v. 21, n. 1, p. 200–209, jan. 2018. DOI 10.1590/1982-02592018v21n1p200. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rk/a/BpFH8tww34qhgm9LSW6n84d/?lang=pt#. Acesso em: 6 mar. 2024.
SOARES, C. L. M. et al. Residência em Saúde Coletiva com concentração em planejamento e gestão em saúde: a experiência do Instituto de Saúde Coletiva da Universidade Federal da Bahia. Divulgação em Saúde para Debate, Brasília, n. 58, p. 306-314, jul 2018. Disponível em: https://repositorio.ufba.br/bitstream/ri/29859/1/Arttigo2%20Cristiane%20Abdon.%202018.pdf. Acesso em: 6 mar. 2024.
SOARES, R. S. et al. Vivências de residentes enfermeiros no programa de residência multiprofissional em saúde. Saúde, Santa Maria, v. 43, n. 1, p. 13, maio 2017. DOI 10.5902/2236583414826. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/revistasaude/article/view/14826. Acesso em: 6 mar. 2024.
SOUSA, M. A. O.; FALBO-NETO, G. H.; FALBO, A. R. Correlação entre os domínios de competência do tutor e o desempenho estudantil: estudo transversal. Revista Brasileira de Educação Médica, Brasília, v. 45, n. 3, 2021. DOI 10.1590/1981-5271v45.3-20200214. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbem/a/PBYqnbh4dRMtYqTgtrNpL3P/?lang=pt. Acesso em: 6 mar. 2024.
UNGARI, D. F.; GRILLO RODRIGUES, A. P. A influência da cultura organizacional no desenvolvimento dos vínculos do indivíduo com a organização. Revista Eletrônica de Estratégia & Negócios, v. 13, n. 2, p. 168, nov. 2020. DOI 10.19177/reen.v13e22020168-196. Disponível em: https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/EeN/article/view/9335. Acesso em: 6 mar. 2024.
VIEIRA, S. E. Intervenções educativas de acolhimento à novos colaboradores: o papel do enfermeiro e instrutores internos. Revista Práxis, Volta Redonda, v. 12, n. 24, p. 9-16, jan. 2021. DOI 10.47385/praxis.v12.n24.803. Disponível em: https://revistas.unifoa.edu.br/praxis/article/view/803. Acesso em: 6 mar. 2024.
WEBER, F. A entrevista, a pesquisa e o íntimo, ou por que censurar seu diário de campo? Horizontes Antropológicos, Porto Alegre, v. 15, n. 32, p. 157-170, 2009. DOI 10.1590/S0104-71832009000200007. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ha/a/ZqxMGvJtb5f79JCFzBwcNnz/?lang=pt. Acesso em: 6 mar 2024.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Ícaro Kelvin Botelho Dias, Rafael Lemes de Aquino, Carla Denari Giuliani
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam em manter os direitos autorais e conceder à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-SemDerivações 4.0 Internacional.