Experience in the field of popular education
the project of the Cooperative Network of Teaching, Research and Extension in Basic Education Schools
DOI:
https://doi.org/10.14393/REP-2023-69374Keywords:
Network training, RECEPE, Popular EducationAbstract
This text presents an experience report that describes the initial process of a network research. It is carried out from a collective construction of the project of the Cooperative Network of Teaching, Research, and Extension (RECEPE, in Portuguese abbreviation) in Basic Education schools, founded under the Postgraduate Program in Education: teacher training for basic education – Professional Master’s Degree; and developed by the reflections of the research group in Teacher Training, Right to Learn and Pedagogical Practices (FORDAPP). Accordingly, it describes how the technical-pedagogical meetings that anchor the network have been characterized, the constructions, and the learning that occurs as the network is based and expanded in this context. The work cites some initial activities that linked basic education schools and the university, in addition to conducting conversation circles focused on research and extension, aiming to improve the social quality of education with theoretical-methodological assumptions based on principles of popular education. In the end, as a result, it demonstrates how the studies about popular education and the involvement in the constitution of RECEPE contributed to the re-signification of this newcomer researcher’s look on the development of her research object.
Downloads
References
BOFF, L. Saber cuidar: ética do humano: compaixão pela Terra. 11. ed. Petrópolis: Vozes, 2004. Disponível em: https://bds.unb.br/handle/123456789/255. Acesso em: 15 jul. 2023.
CAPES. Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior. Resultado da Avaliação Quadrienal 2017-2020. Brasília: Capes, 2020. Disponível em: https://www.gov.br/capes/pt-br/acesso-a-informacao/acoes-e-programas/avaliacao/avaliacao-quadrienal/resultado-da-avaliacao-quadrienal-2017-2020. Acesso em: 20 jul. 2023.
CNPQ. Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico. Redes de pesquisa. Brasília: CNPq, [20??]. Disponível em: http://lattes.cnpq.br/web/dgp/glossario;jsessionid=NFFCRxKrXvRHRLg3pl-kuaIR.undefined?p_p_id=54_INSTANCE_QoMcDQ9EVoSc&p_p_lifecycle=0&p_p_state=normal&p_p_mode=view&p_p_col_id=column- 3&p_p_col_count=1&_54_INSTANCE_QoMcDQ9EVoSc_struts_action=%2Fwiki_display%2Fview&_54_INSTANCE_QoMcDQ9EVoSc_nodeName=Main&_54_INSTANCE_QoMcDQ9EVoSc_title=Redes+de+Pesquisa. Acesso em: 2 maio 2023.
DEROSSI, C. C.; GEREMIAS, B. M. Paulo Freire e os modelos de formação docente: a práxis como categoria. Revista de Iniciação à Docência, Jequié, v. 6, n. 2, p. 641-658, 2021. DOI 10.22481/riduesb.v6i2.9160. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/9160/6432. Acesso em: 4 maio 2023.
FARIAS, I. M. S.; JARDILINO, J. R. L.; SILVESTRE, M. A. Pesquisa em rede e a formação do pesquisador em educação: uma experiência do Observatório da Educação (Obeduc) UECE/UFOP/UNIFESP. Formação Docente, Belo Horizonte, v. 9, n. 16, p. 109-122, 2017. DOI 10.31639/rbpfp.v9i16.165. Disponível em: https://revformacaodocente.com.br/index.php/rbpfp/article/view/165. Acesso em: 4 maio 2023.
FAZENDA, I. (org.). Metodologia da pesquisa educacional. 5. ed. São Paulo: Cortez, 1989.
FREIRE, P. Educação como prática da liberdade. 52. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2022.
FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática docente. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. 55. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2013.
FRIGOTTO, G. O enfoque da dialética materialista histórica na pesquisa educacional. In: FAZENDA, I. (org.). Metodologia da pesquisa educacional. São Paulo: Cortez, 2002. p. 69-90.
GATTI, B. A. Formação de grupos e redes de intercâmbio em pesquisa educacional: dialogia e qualidade. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, n. 30, p. 124-132, set./dez. 2005. DOI: 10.1590/S1413-24782005000300010. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbedu/a/XgnqcgDkJZ8jc4BVfBpDYvt/?lang=pt. Acesso em: 4 maio 2023.
JACCOUD, M.; MAYER, R. A observação direta e a pesquisa qualitativa. In: POUPART, J. et al. (org.). Pesquisa qualitativa: enfoques epistemológicos e metodológicos. Petrópolis: Vozes, 2008. p. 254-287.
NOVAIS, G. S. et al. Pesquisa com profissionais da educação básica e políticas públicas de formação continuada: diálogos pertinentes? Reflexão e Ação, Santa Cruz do Sul, v. 25, n. 3, p. 147-167, set./dez. 2017. DOI 10.17058/rea.v25i3.9709. Disponível em: https://online.unisc.br/seer/index.php/reflex/article/view/9709. Acesso em: 20 jul. 2023.
RECEPE. Rede Cooperativa de Ensino, Pesquisa e Extensão. Quem somos. [20??]. Disponível em: https://www.projetoredecooperativa.com/quem-somos. Acesso em: 4 maio 2023.
SANTOS, B. S. Um discurso sobre as ciências. 5. ed. São Paulo: Cortez, 2008.
SEE/MG. Secretaria de Estado de Educação de Minas Gerais. Trilhas do Futuro: educadores. [20??]. Disponível em: https://trilhaseducadores.mg.gov.br/. Acesso em: 5 maio 2023.
SOUZA, T. Z.; NOVAIS, G. S. Colonialismo e colonialidade na educação: da denúncia ao anúncio da resistência propositiva popular. Debates em Educação, Maceió, v. 13, n. 31, p. 527-550, 2021. DOI 10.28998/2175-6600.2021v13n31p527-550. Disponível em:
https://www.seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/10544. Acesso em: 5 maio 2023.
SOUZA, T. Z.; NOVAIS, G. S. Na trama das experiências educativas e formativas emancipatórias: o risco do bordado da Rede Cooperativa de Ensino, Pesquisa e Extensão Popular em Escolas de Educação Básica. Revista de Educação Popular, Uberlândia, v. 21, p. 48-64, 2022. DOI 10.14393/REP-2022-67082. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/67082. Acesso em: 13 jul. 2023.
SILVA, A. A.; AMARAL, C. T.; ALMEIDA, L. B. Redes de pesquisa em educação e colaboração científica. Ensino em Re-Vista, Uberlândia, v. 29, 2022. DOI 10.14393/ER-v29a2022-2. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/64651/33333. Acesso em: 6 maio 2023.
UNIUBE. Universidade de Uberaba. Grupos e projetos de pesquisa. [20??]. Disponível em: https://uniube.br/conteudo/91/592. Acesso em: 5 maio 2023.
UNIUBE. Universidade de Uberaba. Rede Cooperativa de Ensino, Pesquisa e Extensão nas Escolas de Educação Básica (RECEPE). Ata da reunião da RECEPE realizada no dia 17 de março de 2023. (Não publicado).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Adelino José de Carvalho Dias, Lásara Marcelle Dutra Machado
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam em manter os direitos autorais e conceder à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-SemDerivações 4.0 Internacional.