Bullying in the educational context of the State of Paraíba, Brazil

school violence according to an analysis of popular education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/REP-2023-68798

Keywords:

Violence, School, Bullying, Popular Education

Abstract

This article aims to analyze the occurrence of peer violence (bullying) involving students, according to the perspective of Popular Education. The context of the study is the municipality of Marcação, in the State of Paraíba, Brazil. From a methodological point of view, this is qualitative research of exploratory nature, having carried out a literature review and a study with representatives from two schools in the aforementioned municipality. The empirical material was obtained through semi-structured interviews, and its scrutiny occurred according to the application of the thematic analysis technique. Among the results achieved, it was possible to perceive the ineptitude of school authorities about peer intimidation, despite being a phenomenon that frequently occurs in educational institutions and that there are several materials available about it. There was also a trivialization of bullying and the naturalization of violent behavior among students. Conclusively, it is pointed out, for example, that the dialogicity of Popular Education can be an important device to address bullying in everyday school life and overcome the culture of violence.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Suênia Tavares da Silva, Universidade Federal da Paraíba

Undergraduated degree student in Pedagogy, Federal University of Paraíba, Campus IV, State of Paraíba, Brazil; scholarship holder of the Institutional Scientific Initiation Scholarship Program (PIBIC); member of the Study and Research Group on Education, Society and Cultures.

Ivonaldo Neres Leite, Universidade Federal da Paraíba

PhD in Educational Sciences, University of Porto, Portugal; postdoctoral internship at the Universidad de la República, Uruguay; professor at the Federal University of Paraíba, Campus IV, State of Paraíba, Brazil.

References

ABRAMOVAY, M. Escola e violência. Brasília: UNESCO, 2002.

ANDRADE, F. C. B. Educação popular na escola cidadã: em face da violência. In: REUNIÃO ANUAL DA ANPED, 27., 2004, João Pessoa. Anais [...]. Rio de Janeiro: Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação, 2004. Disponível em: https://www.anped.org.br/biblioteca/item/educacao-popular-na-escola-cidada-em-face-da-violencia. Acesso em: 6 ago. 2022.

BALOGH, I. R. S. Situações de bullying e cyberbullying protagonizando tragédias suicidas dentro e fora da escola. Revista Espaço Acadêmico, Maringá, v. 22, n. 234, p. 133-144, 2022. Disponível em: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/EspacoAcademico/article/view/61218. Acesso em: 11 mar. 2023.

BANDEIRA, C. M.; HUTZ, C. S. Bullying: prevalência, implicações e diferenças entre os gêneros. Psicologia Escolar e Educacional, São Paulo, v. 16, n. 1, p. 35-44, 2012. DOI 10.1590/S1413-85572012000100004. Disponível em: https://www.scielo.br/j/pee/a/NbpMpgSfMS3xnpddKdzCphp/. Acesso em: 16 fev. 2023.

BECKER, H. S. Outsiders: estudos de sociologia do desvio. 2. ed. Rio de Janeiro: Zahar, 2008.

BOYADJIAN, E. S.; SALOMÓN, R. E. El etiquetamiento como forma de violencia simbólica. Heterocronías, Córdoba, v. 2, n. 2, p. 23-32, 2020. Disponível em: https://revistas.unc.edu.ar/index.php/heterocronias/article/view/31615. Acesso em: 6 dez. 2022.

BRANDÃO, C. R. O que é educação popular. São Paulo: Brasiliense, 2006.

BRANDÃO, C. R.; ASSUMPÇÃO, R. Cultura rebelde: escritos sobre a educação popular ontem e agora. São Paulo: Instituto Paulo Freire, 2009.

CANDAU, V. M.; SACAVINO, S. B. Educação popular, escola e interculturalidade: aproximações e desafios. Rizoma Freireano, Xàtiva, n. 25, 2018. Disponível em: http://www.rizoma-freireano.org/articles-2525/educacao-popular-escola-25. Acesso em: 10 dez. 2022.

CARVALHO, M. A.; BARROCO, S. M. S. A violência na educação: considerações de professores violentados. Psicologia Escolar e Educacional, Florianópolis, v. 25, 2021. DOI: 10.1590/2175-35392021223573. Disponível em: https://www.scielo.br/j/pee/a/R7GPTsNSPb48HTH4PYnZXnR/. Acesso em: 6 dez. 2022.

CHARLOT, B. A violência na escola: como os sociólogos franceses abordam essa questão. Sociologias, Porto Alegre, v. 4, n. 8, p. 432-443, 2002. DOI: 10.1590/S1517-45222002000200016. Disponível em: https://www.scielo.br/j/soc/a/fDDGcftS4kF3Y6jfxZt5M5K/?lang=pt#. Acesso em: 5 ago. 2022.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia. 25. ed. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

GADOTTI, M.; TORRES, C. A. Educação popular: utopia latino-americana. São Paulo: Cortez: Editora da Universidade de São Paulo, 1994.

GOMES, L. F.; SANZOVO, N. M. Bullying e a prevenção da violência nas escolas: quebrando mitos, construindo verdades. São Paulo: Saraiva, 2013.

GUIMARÃES, J. Dinâmicas interacionais do bullying entre meninas: explorando as tramas do aprendizado de gênero. Ex aequo, Lisboa, n. 38, p. 167-182, 2018. DOI: 10.22355/exaequo.2018.38.11. Disponível em: https://exaequo.apem-estudos.org/artigo/dinamicas-interacionais-do-bullying-entre-meninas. Acesso em: 16 fev. 2023.

KAPPEL, V. B. et al. Enfrentamento da violência no ambiente escolar na perspectiva dos diferentes atores. Interface: Comunicação, Saúde, Educação, Botucatu, v. 18, n. 51, p. 723-735, 2014. DOI: 10.1590/1807-57622013.0882. Disponível em: https://www.scielo.br/j/icse/a/YwQZFRzqWqwGpQ6w47RcvLS/abstract/?lang=pt. Acesso em: 6 dez. 2022.

LIMA, E. L. A.; SANTOS, T. S.; LEITE, I. N. Formação docente para educação de jovens e adultos e educação popular na UFPB: contribuições do projeto PET/Conexões. Revista de Educação Popular, Uberlândia, v. 20, n. 1, p. 77-95, 2021. DOI: 10.14393/REP-2021-54972. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/54972. Acesso em: 22 fev. 2023.

LOPES NETO, A. A. Bullying: comportamento agressivo entre estudantes. Jornal de Pediatria, Rio de Janeiro, v. 81, n. 5, 2006. DOI: 10.1590/S0021-75572005000700006. Disponível em: https://www.scielo.br/j/jped/a/gvDCjhggsGZCjttLZBZYtVq/abstract/?lang=pt. Acesso em: 16 fev. 2023.

MATTOS, C. L. G.; COELHO, M. I. M. Violência na escola: reconstruindo e revisitando trajetórias e imagens de pesquisas produzidas no núcleo de etnografia em educação entre 1992 e 2007. In: MATTOS, C. L. G.; CASTRO, P. A. (org.). Etnografia e educação: conceitos e usos. Campina Grande: EDUEPB, 2011. p. 195-219. Disponível em: https://static.scielo.org/scielobooks/8fcfr/pdf/mattos-9788578791902.pdf. Acesso em: 23 jan. 2023.

MEJÍA, M. R. Aprofundar na educação popular para construir uma globalização desde o sul. In: PONTUAL, P.; IRELAND, T. (org.). Educação popular na América Latina: diálogos e perspectivas. Brasília: Ministério da Educação: UNESCO, 2006. p. 205-212. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=654-vol4americalatina-pdf&category_slug=documentos-pdf&Itemid=30192. Acesso em: 22 mar. 2023.

MEJÍA, M. R. La educación popular en el siglo XXI. Una resistencia intercultural desde el sur desde abajo. Práxis e Saber, Boyacá, v. 6, n. 12, p. 97-128, 2015. DOI: 10.19053/22160159.3765. Disponível em: https://revistas.uptc.edu.co/index.php/praxis_saber/article/view/3765. Acesso em: 15 mar. 2023.

MELO NETO, J. F. Educação popular: uma ontologia. In: SCOCUGLIA, A. C. C.; MELO NETO, J. F. (org.). Educação popular: outros caminhos. João Pessoa: Editora Universitária UFPB, 1999. p. 31-74.

OLIVEIRA, C. B. E.; MARINHO-ARAÚJO, C. M. A relação família-escola: intersecções e desafios. Estudos de Psicologia, Campinas, v. 27, n. 1, p. 99-108, 2010. DOI: 10.1590/S0103-166X2010000100012. Disponível em: https://www.scielo.br/j/estpsi/a/CM3Hj6VLtm7ZMxD33pRyhkn/abstract/?lang=pt. Acesso em: 17 mar. 2023.

PELIZZOLI, M. L. Introdução à comunicação não violenta (CNV): reflexões sobre fundamentos e métodos. In: PELIZZOLI, M. L. (org.). Diálogo, mediação e cultura de paz. Recife: Editora da UFPE, 2012.

PRATI, L. E.; COUTO, M. C. P.; KOLLER, S. H. Famílias em vulnerabilidade social: rastreamento de termos utilizados por terapeutas de família. Psicologia: Teoria e Pesquisa, Brasília, v. 25, n. 3, p. 403-408, 2009. DOI: 10.1590/S0102-37722009000300014. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ptp/a/NmBtBm4XHGvgx8qVxVz5KZQ/?lang=pt. Acesso em: 3 fev. 2023.

RIBOLLA, M. B.; FIAMENGHI JÚNIOR, G. A. Adolescentes na escola: representações sociais sobre violência. Psicologia Escolar e Educacional, Florianópolis, v. 11, n. 1, p. 111-121, 2010. DOI: 10.1590/S1413-85572007000100011. Disponível em: https://www.scielo.br/j/pee/a/JdtShjnwfbmCYKpmmdLyFjJ/?lang=pt. Acesso em: 14 dez. 2022.

RISTUM, M. Bullying escolar. In: ASSIS, S. G.; CONSTANTINO, P.; AVANCI, J. Q. (org.). Impactos da violência na escola: um diálogo com professores. Rio de Janeiro: Ministério da Educação: Editora FIOCRUZ, 2010. p. 95-119.

RIZZINI, I.; LIMONGI, N. S. Percepções sobre violência no cotidiano dos jovens. Katálysis, Florianópolis, v. 19, n. 1, p. 33-42, 2016. DOI: 10.1590/1414-49802016.00100004. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rk/a/5RR9C3rLNKKWKQTHYTz3LdS/?lang=pt. Acesso em: 23 dez. 2022.

RODRIGUES, L. D. Como se conceitua educação popular. In: SCOCUGLIA, A. C. C.; MELO NETO, J. F. (org.). Educação popular: outros caminhos. João Pessoa: EDUFPB, 1999. p. 11-30.

SANTOS, M. A. S. C. A comunicação não violenta como instrumento para uma cultura de paz: uma proposta para as escolas da rede estadual de Sergipe. Ideias e Inovação, Aracaju, v. 4, n. 2, p. 89-102, 2018. Disponível em: https://periodicos.set.edu.br/ideiaseinovacao/article/view/5611. Acesso em: 16 mar. 2023.

SALES, I. C. Educação popular: uma perspectiva, um modo de atuar (alimentando um debate). In: SCOCUGLIA, A. C. C.; MELO NETO, J. F. (org.). Educação popular: outros caminhos. João Pessoa: EDUFPB, 1999. p. 111-122.

SALLES, L. M. F. et al. Um estudo sobre jovens e violência no espaço escolar. Psicologia & Sociedade, Recife, v. 26, n. 1, p. 148-157, 2014. DOI: 10.1590/S0102-71822014000100016. Disponível em: https://www.scielo.br/j/psoc/a/dDZWLtsDWckfn8xfG95VQBS/?lang=pt. Acesso em: 18 mar. 2023.

SEBASTIÃO, J. Violência na escola: uma questão sociológica. Interacções, Santarém, v. 5, n. 13, p. 35-62, 2009. DOI: 10.25755/int.396. Disponível em: https://revistas.rcaap.pt/interaccoes/article/view/396. Acesso em: 8 fev. 2023.

SILVA, P. F. et al. Limites da consciência de professores a respeito dos processos de produção e redução do bullying. Psicologia USP, São Paulo, v. 28, n. 1, p. 44-56, 2017. DOI: 10.1590/0103-656420150129. Disponível em: https://www.scielo.br/j/pusp/a/gFCvzjXqYPHmzP6pFTkVF5f/?lang=pt. Acesso em: 10 mar. 2023.

SILVA, I. G.; CRUZ, P. J. S. C.; FALCÃO, E. F. Educação popular e prevenção ao uso abusivo de álcool e outras drogas: tecendo algumas aproximações. Temas em Educação, João Pessoa, v. 28, n. 1, p. 247-261, 2019. DOI: 10.22478/ufpb.2359-7003.2019v28n1.44577. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/index.php/rteo/article/view/44577. Acesso em: 16 fev. 2023.

SOUZA, L. K. Pesquisa com análise qualitativa de dados: conhecendo a análise temática. Arquivos Brasileiros de Psicologia, Rio de Janeiro, v. 71, n. 2, p. 51-67, 2019. DOI: 10.36482/1809-5267.ARBP2019v71i2p.51-67. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1809-52672019000200005&lng=pt&nrm=iso. Acesso em: 13 mar. 2023.

SOUZA, J. F. Paradigmas teóricos dos movimentos sociais e perspectivas da educação popular. In: SCOCUGLIA, A. C.; JEZINE, E. (org.). Educação popular e movimentos sociais. João Pessoa: EDUFPB, 2006. p. 59-76.

ZAINE, I.; REIS, M. J. D.; PADOVANI, R. C. Comportamentos de bullying e conflito com a lei. Estudos de Psicologia, Campinas, v. 27, n. 3, p. 375-382, 2010. DOI: 10.1590/S0103-166X2010000300009. Disponível em: https://www.scielo.br/j/estpsi/a/cYKgYcx3VWCHHhVhmkQ3mkF/?lang=pt. Acesso em: 15 jan. 2023.

ZEQUINÃO, M. et al. Bullying escolar: um fenômeno multifacetado. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 42, n. 1, p. 181-198, 2016. DOI: 10.1590/S1517-9702201603138354. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ep/a/tfsmpDFp9d73b75mLTPvVDR/?lang=pt. Acesso em: 21 jan. 2023.

Published

2023-09-04

How to Cite

SILVA, S. T. da; LEITE, I. N. Bullying in the educational context of the State of Paraíba, Brazil: school violence according to an analysis of popular education. Revista de Educação Popular, Uberlândia, v. 22, n. 2, p. 106–127, 2023. DOI: 10.14393/REP-2023-68798. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/68798. Acesso em: 22 jul. 2024.