Contributions by Paulo Freire to school Physical Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/REP-2023-68569

Keywords:

Paulo Freire, Body conscious, School Physical Education, Legitimacy

Abstract

This study presents some theoretical-conceptual contributions by Paulo Freire to think about the legitimacy of Physical Education at school as a component of the expanded human formation of people of every age who attend school. It proposes to analyze the issue of the legitimacy of Physical Education at school based on Freire's theoretical-conceptual contribution. The work's guiding question is to investigate how this contribution helps the development of emancipatory pedagogical practices in Physical Education at school. Methodologically, it is a theoretical essay with a reflective orientation based on studies by Paulo Freire and the field of Brazilian Physical Education. In terms of notes, the writing suggests that it is possible to think about the collaborations of this educator, at the same time, the challenges of the present time for school Physical Education in ontological, epistemological, and ethical-political dimensions.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Renan Santos Furtado, Universidade Federal do Pará

PhD in Education, Federal University of Pará, State of Pará, Brazil; professor DIII-1 at the same institution; researcher at the Advanced Center for Studies in Education and Physical Education (CAÊ-UFPA).

 

References

ALMEIDA, F. Q.; BRACHT, V.; VAZ, A. F. Educação Física, pedagogia crítica e ideologia: gênese e interpretações. Movimento, Porto Alegre, v. 21, n. 2, p. 317-331, abr./jun. 2015. DOI 10.22456/1982-8918.49023. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/Movimento/article/view/49023. Acesso em: 17 out. 2022.

BRACHT, V. A Educação Física escolar no Brasil: o que ela vem sendo e o que ela pode ser (elementos de uma teoria pedagógica para a Educação Física). Ijuí: Editora Unijuí, 2019.

BRACHT, V. Educação Física e aprendizagem social. 2. ed. Porto Alegre: Magister, 1997.

BRACHT, V.; ALMEIDA, U.; WENETZ, I. (org.). A Educação Física escolar na América do Sul: entre a inovação e o abandono/desinvestimento pedagógico. Curitiba: Editora CRV, 2018.

BRASIL. Decreto nº 69.450, de 1 de novembro de 1971. Regulamenta o artigo 22 da Lei nº 4.024, de 20 de dezembro de 1961, e alínea c do artigo 40 da Lei nº 5.540, de 28 de novembro de 1968 e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 1971. Disponível em: https://www2.camara.leg.br/legin/fed/decret/1970-1979/decreto-69450-1-novembro-1971-418208-publicacaooriginal-1-pe.html. Acesso em: 17 out. 2022.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, DF: Ministério da Educação, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso em: 17 out. 2022.

BRASIL. Lei nº 13.415, de 16 de fevereiro de 2017. Altera as Leis n º 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, e 11.494, de 20 de junho 2007, que regulamenta o Fundo de Manutenção e Desenvolvimento da Educação Básica e de Valorização dos Profissionais da Educação, a Consolidação das Leis do Trabalho - CLT, aprovada pelo Decreto-Lei nº 5.452, de 1º de maio de 1943, e o Decreto-Lei nº 236, de 28 de fevereiro de 1967; revoga a Lei nº 11.161, de 5 de agosto de 2005; e institui a Política de Fomento à Implementação de Escolas de Ensino Médio em Tempo Integral. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 2017. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2017/lei/l13415.htm. Acesso em: 17 out. 2022.

BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 1996. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 17 out. 2022.

DURKHEIM, É. A educação moral. São Paulo: Edipro, 2018.

FOUCAULT, M. Microfísica do poder. 13. ed. Rio de Janeiro: Edições Graal, 1998.

FREIRE, J. B. Educação de corpo inteiro: teoria e prática da Educação Física. São Paulo: Scipione, 1989.

FREIRE, P. A importância do ato de ler em três artigos que se completam. 45. ed. São Paulo: Cortez, 2003b.

FREIRE, P. Educação como prática da liberdade. 27. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2003a.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 38. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2008.

FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. 17. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.

FREIRE, P. Professora sim, tia não: cartas a quem ousa ensinar. 26. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2016.

FREIRE, P.; SHOR, I. Medo e ousadia: o cotidiano do professor. 14. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2021.

GONÇALVES, L. Corpo(s) consciente(s). In: STRECK, D.; REDIN, E.; ZITKOSKI, J. (org.). Dicionário Paulo Freire. Belo Horizonte: Autêntica, 2019.p. 112-113.

GONZÁLEZ, F. J.; FENSTERSEIFER, P. E. Entre o “não mais” e o “ainda não”: pensando saídas do não lugar da EF escolar I. Cadernos de Formação RBCE, [s. l.], v. 1, n. 1, p. 9-24, set. 2009. Disponível em: http://revista.cbce.org.br/index.php/cadernos/article/view/929. Acesso em: 17 out. 2022.

KUNZ, E. Educação Física: ensino e mudanças. Ijuí: Editora Unijuí, 1991.

KUNZ, E. Transformação didático-pedagógica do esporte. Ijuí: Editora Unijuí, 1994.

MARINHO, V. O esporte pode tudo. São Paulo: Cortez, 2010.

MARTINS, R. M.; NOGUEIRA, P. H. S. A tematização sobre o corpo consciente na Educação Física escolar: um diálogo à luz da pedagogia de Paulo Freire. Rev. Ed. Popular, Uberlândia, p. 259-276, set. 2021. DOI 10.14393/REP-2021-61769. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/61769. Acesso em: 17 out. 2022.

MARX, K.; ENGELS, F. Textos sobre educação e ensino. Campinas: Navegando, 2011.

MEDINA, J. P. S. A Educação Física cuida do corpo... e “mente”. Campinas: Papirus, 1983.

NÓBREGA, T. P. Qual o lugar do corpo na educação? Notas sobre conhecimento, processos cognitivos e currículo. Educação & Sociedade, Campinas, v. 26, n. 91, p. 599-615, maio/ago. 2005. DOI 10.1590/S0101-73302005000200015. Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/t5CV6czxDQfbXBJ9xNCmgjj/?lang=pt. Acesso em: 17 out. 2022.

NOGUEIRA, V. A. et al. A influência do pensamento freireano na Educação Física escolar: perspectivas contra-hegemônicas de pesquisa e ensino. Rev. Ed. Popular, Uberlândia, v. 20, n. 3, p. 142-163, set./dez. 2021. DOI 10.14393/REP-2021-61998. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/61998. Acesso em: 17 out. 2022.

NOGUEIRA, V. A. et al. Práticas corporais e Paulo Freire: uma análise sobre a produção do conhecimento. Movimento, Porto Alegre, v. 24, n. 4, p. 1265-1280, out./dez. 2018. DOI 10.22456/1982-8918.85020. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/Movimento/article/view/85020. Acesso em: 17 out. 2022.

QUIJANO, A. Colonialidade do poder e classificação social. In: SANTOS, B. S.; MENESES, M. P. (org.). Epistemologias do Sul. São Paulo: Cortez, 2010.

QUIJANO, A. Colonialidade, poder, globalização e democracia. Novos Rumos, Marília, v. 17, n. 37, 2002. DOI 10.36311/0102-5864.17.v0n37.2192. Disponível em: https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/novosrumos/article/view/2192. Acesso em: 17 out. 2022.

SEVERINO, A. J. Metodologia do trabalho científico. 24. ed. São Paulo: Cortez, 2016.

SOARES, C. L. et al. Metodologia do ensino da Educação Física. São Paulo: Cortez, 1992.

SOARES, C. L. Educação Física: raízes européias e Brasil. 4. ed. Campinas: Papirus, 2007.

SOARES, C. L. Notas sobre a educação no corpo. Educar em Revista, Curitiba, n. 16, p. 43-60, 2000. DOI 10.1590/0104-4060.205. Disponível em: https://www.scielo.br/j/er/a/633JkHxZ8fQF6XfdQwT3dNp/?lang=pt. Acesso em: 17 out. 2022.

VAZ, A. F. Certa herança marxista no recente debate da educação física no Brasil. Movimento, Porto Alegre, v. 25, jan./dez. 2019. DOI 10.22456/1982-8918.96236. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/Movimento/article/view/96236. Acesso em: 17 out. 2022.

Published

2023-04-28

How to Cite

FURTADO, R. S. Contributions by Paulo Freire to school Physical Education. Revista de Educação Popular, Uberlândia, v. 22, n. 1, p. 150–170, 2023. DOI: 10.14393/REP-2023-68569. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/68569. Acesso em: 22 jul. 2024.