“I’m not as you think”
life-voices of LGBTQIA+ students
DOI:
https://doi.org/10.14393/REP-2023-67442Keywords:
Eastern Amazon, Socioeducational dynamics, Gender and diversity in schoolAbstract
The article is the result of research that analyzed, from the perspective of LGBTQIA+ students, how gender identifications are reproduced, in the context of a state school in southeastern Pará. Methodologically, under the guidance of interdisciplinary contributions, especially from Oral History, dialogic interviews were carried out with the research interlocutors, whose identities were preserved for ethical reasons. The main analytical categories of analysis observed in “The Discovery of the Body, family and School” received interpretative essays. The results reaffirm the importance of the school, as one of the strategic and privileged spaces, for the transformation of behaviors and promotion of debates, visibility, and critical participation of LGBTQIA+ students.
Downloads
References
BORTOLINI, A. Pensando a política pública em diversidade sexual e de gênero na escola: uma experiência com análise de conteúdo. Rio de Janeiro: 7 Letras, 2011.
BUTLER, J. Problemas de gênero: feminismo e subversão da identidade. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1990.
BUTLER, J. Corpos que pesam: sobre os limites discursivos do sexo. In: LOURO, G. L. (org.). O corpo educado: pedagogias da sexualidade. Belo Horizonte: Autêntica, 2000. p. 151-167.
BUTLER, J. Problemas de gênero: feminismo e subversão da identidade. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2017.
BUTLER, J. Precisamos para o ataque à “ideologia de gênero”. Sexuality Policy Watch, Rio de Janeiro, 29 jan. 2019. Disponível em: https://sxpolitics.org/ptbr/judith-butler-precisamos-parar-o-ataque-a-ideologia-de-genero/9094. Acesso em: 12 out. 2019.
FOUCAULT, M. Vigiar e punir: história da violência nas prisões. Petrópolis: Vozes, 1987.
FOUCAULT, M. História da sexualidade I: a vontade do saber. Rio de
Janeiro: Graal, 1988.
FOUCAULT, M. Ética, sexualidade, política: ditos e escritos. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2004.
FOUCAULT, M. Em defesa da sociedade: curso no Collège de France (1975- 1976). São Paulo: Editora WMF/Martins Fontes, 2005.
FOUCAULT, M. A ordem do discurso. São Paulo: Loyola, 2010.
HALL, S. A identidade cultural na pós-modernidade. Porto Alegre: DP&A, 2006.
LOURO, G. Magistério de 1º grau: um trabalho de mulher. Educação e Realidade, Porto Alegre, v. 14, n. 2, 1989.
LOURO, G. (org.) Pedagogias da sexualidade: o corpo educado. Belo Horizonte: Autêntica, 2000.
LOURO, G. Mulheres na sala de aula. In: DEL PRIORE, M. (org.). História das mulheres no Brasil. São Paulo: Contexto, 2001. p. 443-481.
LOURO, G. Um corpo estranho: ensaios sobre sexualidade e teoria queer. Belo Horizonte: Autêntica, 2004.
LOURO, G. Gênero, sexualidade e educação: uma perspectiva pós-estruturalista. Petrópolis: Vozes, 2007.
MISKOLCI, R. A teoria queer e a sociologia: o desafio de uma analítica da normalização. Sociologias, Porto Alegre, n. 21, p. 150-182, jan-jun. 2009. DOI: 10.1590/S1517-45222009000100008. Disponível em: https://www.scielo.br/j/soc/a/BkRJyv9GszMddwqpncrJvdn. Acesso em: 25 fev. 2020.
MISKOLCI, R. Marcas da diferença no ensino escolar. São Carlos: EdUFSCar, 2010.
MISKOLCI, R. Teoria queer: um aprendizado pelas diferenças. Belo Horizonte: Autêntica, 2012.
SCOTT, J. Gênero: uma categoria útil de análise histórica. Educação e Realidade, Porto Alegre, v. 20, n. 2, 2017. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/71721. Acesso em: 4 ago. 2023.
SCOOT, J. História das mulheres. In: BURKE, P. (org.). A escrita da história: novas perspectivas. São Paulo: Editora da UNESP, 1992.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Sebastiana Araújo Filha, Hiran de Moura Possas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam em manter os direitos autorais e conceder à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-SemDerivações 4.0 Internacional.