“I’m not as you think”

life-voices of LGBTQIA+ students

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/REP-2023-67442

Keywords:

Eastern Amazon, Socioeducational dynamics, Gender and diversity in school

Abstract

The article is the result of research that analyzed, from the perspective of LGBTQIA+ students, how gender identifications are reproduced, in the context of a state school in southeastern Pará. Methodologically, under the guidance of interdisciplinary contributions, especially from Oral History, dialogic interviews were carried out with the research interlocutors, whose identities were preserved for ethical reasons. The main analytical categories of analysis observed in “The Discovery of the Body, family and School” received interpretative essays. The results reaffirm the importance of the school, as one of the strategic and privileged spaces, for the transformation of behaviors and promotion of debates, visibility, and critical participation of LGBTQIA+ students.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Sebastiana Araújo Filha, Universidade Federal do Sul e Sudeste do Pará

Master in Territorial Dynamics and Society in the Amazon, Federal University of the South and Southeast of Pará, State of Pará, Brazil; teacher in the municipal education network of São Domingos do Araguaia, State of Pará, and in the state education network in Pará, Brazil.

Hiran de Moura Possas, Universidade Federal do Sul e Sudeste do Pará

PhD in Communication and Semiotics, Pontifical Catholic University of São Paulo, State of São Paulo, Brazil; postdoctoral internship at Universidade Estadual Norte Fluminense Darcy Ribeiro, State of Rio de Janeiro, Brazil; professor at the Federal University of the South and Southeast of Pará, State of Pará, Brazil; leader of the Amazon Intercultural Studies Group (GEIA/CNPq).

References

BORTOLINI, A. Pensando a política pública em diversidade sexual e de gênero na escola: uma experiência com análise de conteúdo. Rio de Janeiro: 7 Letras, 2011.

BUTLER, J. Problemas de gênero: feminismo e subversão da identidade. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1990.

BUTLER, J. Corpos que pesam: sobre os limites discursivos do sexo. In: LOURO, G. L. (org.). O corpo educado: pedagogias da sexualidade. Belo Horizonte: Autêntica, 2000. p. 151-167.

BUTLER, J. Problemas de gênero: feminismo e subversão da identidade. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2017.

BUTLER, J. Precisamos para o ataque à “ideologia de gênero”. Sexuality Policy Watch, Rio de Janeiro, 29 jan. 2019. Disponível em: https://sxpolitics.org/ptbr/judith-butler-precisamos-parar-o-ataque-a-ideologia-de-genero/9094. Acesso em: 12 out. 2019.

FOUCAULT, M. Vigiar e punir: história da violência nas prisões. Petrópolis: Vozes, 1987.

FOUCAULT, M. História da sexualidade I: a vontade do saber. Rio de

Janeiro: Graal, 1988.

FOUCAULT, M. Ética, sexualidade, política: ditos e escritos. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2004.

FOUCAULT, M. Em defesa da sociedade: curso no Collège de France (1975- 1976). São Paulo: Editora WMF/Martins Fontes, 2005.

FOUCAULT, M. A ordem do discurso. São Paulo: Loyola, 2010.

HALL, S. A identidade cultural na pós-modernidade. Porto Alegre: DP&A, 2006.

LOURO, G. Magistério de 1º grau: um trabalho de mulher. Educação e Realidade, Porto Alegre, v. 14, n. 2, 1989.

LOURO, G. (org.) Pedagogias da sexualidade: o corpo educado. Belo Horizonte: Autêntica, 2000.

LOURO, G. Mulheres na sala de aula. In: DEL PRIORE, M. (org.). História das mulheres no Brasil. São Paulo: Contexto, 2001. p. 443-481.

LOURO, G. Um corpo estranho: ensaios sobre sexualidade e teoria queer. Belo Horizonte: Autêntica, 2004.

LOURO, G. Gênero, sexualidade e educação: uma perspectiva pós-estruturalista. Petrópolis: Vozes, 2007.

MISKOLCI, R. A teoria queer e a sociologia: o desafio de uma analítica da normalização. Sociologias, Porto Alegre, n. 21, p. 150-182, jan-jun. 2009. DOI: 10.1590/S1517-45222009000100008. Disponível em: https://www.scielo.br/j/soc/a/BkRJyv9GszMddwqpncrJvdn. Acesso em: 25 fev. 2020.

MISKOLCI, R. Marcas da diferença no ensino escolar. São Carlos: EdUFSCar, 2010.

MISKOLCI, R. Teoria queer: um aprendizado pelas diferenças. Belo Horizonte: Autêntica, 2012.

SCOTT, J. Gênero: uma categoria útil de análise histórica. Educação e Realidade, Porto Alegre, v. 20, n. 2, 2017. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/71721. Acesso em: 4 ago. 2023.

SCOOT, J. História das mulheres. In: BURKE, P. (org.). A escrita da história: novas perspectivas. São Paulo: Editora da UNESP, 1992.

Published

2023-09-04

How to Cite

ARAÚJO FILHA, S.; POSSAS, H. de M. “I’m not as you think”: life-voices of LGBTQIA+ students. Revista de Educação Popular, Uberlândia, v. 22, n. 2, p. 63–85, 2023. DOI: 10.14393/REP-2023-67442. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/67442. Acesso em: 22 jul. 2024.