Popular culture in the context of Agricultural Family School of Natalandia, State of Minas Gerais, Brazil

contributions and perspectives for the integral education of the subject

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/REP-2023-67232

Keywords:

Culture, Popular Culture, Agricultural Family School, Integral Training, Cultural Manifestations

Abstract

The article aims to understand how the appreciation of local and/or regional popular culture can contribute to the integral formation of the subject. In addition, it aims to define the concepts of culture and popular culture, identify traits of popular culture in the context of Agricultural Family School (AFS) of Natalandia, State of Minas Gerais, Brazil (AFS), and understand the EFAN professional's view of local/regional popular culture. The study is characterized as field research, framed in a qualitative approach. As for the procedures, a semi-structured interview was carried out through the Zoom Platform. A literature review was also carried out, through the survey of articles and books by renowned authors, such as Santaella (2003), Santos (1983), Souza and Pereira (2014), Lopes and Macedo (2011), Pessoa (2018), Benjamin (1996), among others who discuss the concepts of Culture and Popular Culture. The content itself and the data were critically analyzed. The results revealed that there are numerous pedagogical strategies to help students, especially those from AFS, in valuing and approaching local/regional popular culture. Therefore, when working with manifestations of popular culture at school, it is possible for the individual to develop political, class, belonging, valuing their living space and strengthening peasant identity.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Belchior Ribeiro Leite, Universidade Federal de Ouro Preto

PhD student in Education, Federal University of Ouro Preto, State of Minas Gerais, Brazil; pedagogical supervisor and teacher in the municipal education network of Riachinho, State of Minas Gerais, Brazil.

Rosa Amélia Pereira da Silva, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Brasília

PhD in Literature and Social Practices, University of Brasília, Brazil; postdoctoral internship at the University of São Paulo, State of São Paulo, Brazil; professor at the Federal Institute of Education, Science and Technology in Brasília, Brazil.

References

ARANTES, A. A. O que é cultura popular. 8. ed. São Paulo: Brasiliense, 1998.

BENJAMIN, W. Obras escolhidas. Tradução de Sergio Paulo Rouanet. 10. reimpr. São Paulo: Brasiliense, 1996. (Coleção Magia e Técnica, Arte e Política v. 1).

BRANDÃO, C. R. O que é educação popular. São Paulo: Brasiliense, 2012.

CHAUÍ, M. Conformismo e resistência. São Paulo: Fundação Perseu Abramo, 2018.

CIAVATTA, M. Trabalho como princípio educativo. In: FUNDAÇÃO OSWALDO CRUZ. Dicionário da Educação Profissional em saúde, Rio de Janeiro. Disponível em: http://www.sites.epsjv.fiocruz.br/dicionario/verbetes/trapriedu.html#topo. Acesso em: 7 set. 2021.

FOERSTE, E. et al. (org.). Pedagogia da alternância: 50 anos em Terras Brasileiras. Curitiba: Appris, 2019.

FROSSARD, A. C. Conhecendo a pedagogia da alternância: contextualização, questões teóricas e práticas. Nova Friburgo: Frossard, 2018.

GRAMSCI, A. Intelectuais e a organização da cultura. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1968.

LOPES, A. C.; MACEDO, E. Teorias de currículo. São Paulo: Cortez, 2011.

MOREIRA, A. F. Aprendizagem significativa: a teoria e textos complementares. São Paulo: Livraria da Física, 2011.

MOURA, D. H. Ensino médio integrado: subsunção aos interesses do capital ou travessia para a formação humana integral? Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 39, n. 3, p. 705-720, jul./set. 2013. DOI 10.1590/S1517-97022013000300010. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ep/a/c5JHHJqdxyTnwWvnGfdkztG/abstract/?lang=pt. Acesso em: 7 set. 2021.

PEREIRA, T. J.; SOUZA, G. M. Material didático-pedagógico do PRONATEC. Brasília: Projeção, 2014.

PESSOA, J. M. Cultura popular: gestos de ensinar e aprender. Petrópolis: Vozes, 2018.

PROJETO POLÍTICO PEDAGÓGICO. EFAN de Natalândia. Natalândia, 2020. Disponível em: https://www.efan.com.br/pedagogico. Acesso em: 22 nov. 2020.

RAMOS, M. N. Concepção de ensino médio integrado. Natal: Secretaria de Educação do Estado do Rio Grande do Norte, 2008. Disponível em: https://tecnicadmiwj.files.wordpress.com/2008/09/texto-concepcao-do-ensino-medio-integrado-marise-ramos1.pdf. Acesso em: 20 nov. 2022.

ROCHA, S. O educador Tião Rocha fala sobre folclore e cultura popular. Nova Escola, São Paulo. Disponível em: https://novaescola.org.br/conteudo/42/o-educador-tiao-rocha-fala-sobre-folclore-e-cultura-popular. Acesso em: 10 maio 2022.

SANTAELLA, L. Cultura e artes do pós-humano: da cultura das mídias à cibercultura. São Paulo: Paulus, 2003.

SANTOMÉ, J. T. As culturas negadas e silenciadas no Currículo. In: SILVA, T. T. (org.). Alienígenas na sala de aula: uma introdução aos estudos culturais em educação. Petrópolis: Vozes, 1995.

SANTOS, J. L. O que é cultura popular. São Paulo: Brasiliense, 1983.

Published

2023-04-28

How to Cite

LEITE, B. R.; SILVA, R. A. P. da. Popular culture in the context of Agricultural Family School of Natalandia, State of Minas Gerais, Brazil: contributions and perspectives for the integral education of the subject. Revista de Educação Popular, Uberlândia, v. 22, n. 1, p. 61–81, 2023. DOI: 10.14393/REP-2023-67232. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/67232. Acesso em: 27 jul. 2024.