School and democracy

the concept of school education as the relevance of learning with teaching

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/REP-2023-66906

Keywords:

Education, Democracy, School, Teaching, Technology

Abstract

The objective of this essay is to analyze the impasses in education at the interface between school and democracy. To analyze the school and democracy, we start from Freud's (1996) preposition that there are three impossible professions – educate, heal and govern. This reference allows another form of interpretation, in which the discussion on the issue of school education is beyond the critical sense of the subject of enlightened reason. The justification of this essay has as its central point to understand the contradictions that present themselves in the impasses of education for the realization of a democratic society in which the teacher and the student cancel each other out in the field of educational relations. The methodology used in this essay is in the field of critical theory, taking as theoretical support the Philosophy of Education. Our conclusion directly refers to the praise of the school as a place to exercise the realization of democracy, in which learning with teaching takes place in a relationship of dialogue, in full equality in being present with the other. This school experience of being present with the other would be the possibility of realizing the pedagogical relevance of learning with teaching.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Rogério Rodrigues, Universidade Federal de Itajubá

PhD in Education, State University of Campinas, State of São Paulo, Brazil; post-doctoral internship at the Faculty of Education, University of São Paulo, State of São Paulo, Brazil; full professor Federal University of Itajubá, State of Minas Gerais, Brazil; coordinator of the Research Group on Interdisciplinary Education (GEPEI/UNIFEI/CNPq).

References

BOURDIEU, P.; PASSERON, J. A reprodução: elementos para uma teoria do sistema de ensino. Tradução de Reynaldo Barão. Rio de Janeiro: Francisco Alves, 1982.

CARTOLA. As rosas não falam. Letras, Belo Horizonte. Disponível em: https://www.letras.mus.br/cartola/44898/. Acesso em: 13 jun. 2021.

CHAUI, M. A ideologia da competência. Belo Horizonte: Autêntica, 2016.

FERRAZ, L. G. Prova Escrita. Canais Globo/Outros Olhos, 2020. 56 min. Disponível em: https://globosatplay.globo.com/futura/v/8753026/. Acesso em: 28 ago. 2021.

FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. 67. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2019.

FREUD, S. Prefacio para un libro de August Aichhorn. In: FREUD, S. Obras Completas. Tradução de Luis López-Ballesteros e Torres. Madrid: Biblioteca Nueva, 1996.

LAJONQUIÈRE, L. Dos “erros” e em especial daquele de renunciar à educação: Notas sobre psicanálise e educação. Estilos da Clínica, São Paulo, v. 2, n. 2, p. 27-43, 1997. DOI 10.11606/issn.1981-1624.v2i2p27-43. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/estic/article/view/60716. Acesso em: 6 ago. 2021.

LAJONQUIÈRE, L. Sobre uma degradação geral da vida escolar. Educação Temática Digital, Campinas, v. 10, n. 2, p. 157-168, 2009. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/983/998. Acesso em: 6 ago. 2022.

LARROSA, J. Elogio da escola. Tradução de Fernando Coelho. Belo Horizonte: Autêntica, 2021.

LARROSA, J. Pedagogia profana: danças, piruetas e mascaradas. Tradução de Alfredo Veiga Neto. Belo Horizonte: Autêntica, 2004.

LIBÂNEO, J. C. Didática. São Paulo: Loyola, 1985.

MASSCHELEIN, J.; SIMONS, M. A língua da escola: alienante ou emancipação. In: LARROSA, J. (org.). Elogio da escola. Tradução de Fernando Coelho. Belo Horizonte: Autêntica, 2021.

RANCIÈRE, J. O mestre ignorante: cinco lições sobre a emancipação intelectual. Tradução de Lílian do Valle. Belo Horizonte: Autêntica, 2002.

RANCIÈRE, J. Préfácio ao Le Philosophe et sés pauvres. Rapsódia, São Paulo, n. 11, 2017. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/rapsodia/article/view/143784/138428. Acesso em: 6 ago. 2022.

RIBEIRO, M. P.; ZANARDI, T. A. C. As concepções marxistas da pedagogia histórico-crítica de Dermeval Saviani em relação à temática do conhecimento: contribuições ao currículo. Educação em Revista, Belo Horizonte, v. 34, 2018. DOI 10.1590/0102-4698186783. Disponível em: https://www.scielo.br/j/edur/a/LQp38RXYd9DRMxGd4pRt43j/?lang=pt#. Acesso em: 15 set. 2021.

RODRIGUES, R. A prática educativa como atividade de desencontros de sujeitos.

Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 33, n. 33, p. 445-458, set.-dez. 2007. DOI 10.1590/S1517-97022007000300004. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ep/a/bzh3sgwgcp5vdJSmJzWcBhc/abstract/?lang=pt. Acesso em: 15 set. 2022.

RODRIGUES, R. Apontamentos críticos referentes à cartografia sobre a compreensão em ser professor de verdade a partir de Jacques Rancière. Ciências Humanas UNITAU, Taubaté, v. 13, n. 1, p. 48-55, jan.-abr. 2020.

SAVIANI, D. Escola e democracia. 32. ed. Campinas: Autores Associados, 1999.

Published

2023-04-28

How to Cite

RODRIGUES, R. School and democracy: the concept of school education as the relevance of learning with teaching. Revista de Educação Popular , Uberlândia, v. 22, n. 1, p. 196–212, 2023. DOI: 10.14393/REP-2023-66906. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/66906. Acesso em: 24 nov. 2024.