“Clube das Manas Tefé”
a feminist education experience in the pandemic
DOI:
https://doi.org/10.14393/REP-2023-65717Keywords:
Female emancipation, Feminist education, Feminisms, University extensionAbstract
This text is the result of the activities developed in the “Clube das Manas Tefé” extension project, carried out during the years 2021-2022 at the State University of Amazonas, Center for Higher Studies of Tefé. The Clube das Manas in Tefé. State of Amazonas, emerged as an offshoot of the successful experience of the Clube da Associação do Instituto Manas, which is located in Manaus. Its participants meet in public libraries in Manaus with the purpose of contributing to women's emancipation, the promotion and defense of women's rights and the fight against gender violence against trans women. The present work aims to expose reflections woven by the participants throughout the club's activities in 2021, regarding the socialization of knowledge produced by women researchers, to face the various actions of the social system commonly known as patriarchy. In the face of this, this work aims to build and share reflections on education experiences with women in the Covid-19 pandemic. This article consists of a qualitative approach research. Regarding the methodology of the meeting, we used the conversation circle model through the WhatsApp tool, as we understand the dialogue as a unique moment of knowledge sharing.
Downloads
References
ADICHIE, C. N. Hibisco roxo. Tradução de Julia Romeu. São Paulo: Companhia das Letras, 2011.
BELTRÃO, K. I.; ALVES, J. E. D. A reversão do hiato de gênero na educação brasileira no século XX. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 39, n. 136, p. 125-156, jan./abr. 2009. DOI: 10.1590/S0100-15742009000100007. Disponível em: https://www.scielo.br/j/cp/a/8mqpbrrwhLsFpxH8yMWW9KQ/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 24 jan. 2023.
CAMPO, I. C. O livro “Direitos das mulheres e injustiça dos homens” de Nísia Floresta: literatura, mulheres e o Brasil do século XIX. História, Assis; Franca, v. 30, n. 2, p. 196-213, ago./dez. 2011. DOI: 10.1590/S0101-90742011000200010. Disponível em: https://www.scielo.br/j/his/a/rxXDkxX8hshjGT9vsDwbndx/?lang=pt. Acesso em: 24 jan. 2023.
EGGERT, E.; PALHECO, O. Maria Lacerda de Moura e a educação libertária para mulheres. In: Fontes da pedagogia latino-americana: uma antologia. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2010. p. 199-209.
FLORESTA, N. Opúsculo humanitário. São Paulo: Cortez; Brasília: Inep, 1989. (Biblioteca da Educação. Série 3; Mulher tempo). Disponível em: http://www.dominiopublico.gov.br/download/texto/me002106.pdf. Acesso em: 24 jan. 2023.
IMPÉRIO DO BRASIL. Lei de 15 de outubro de 1827. Manda criar escolas de primeiras letras em todas as cidades, vilas e lugares mais populosos do Império. CLBR, Rio de Janeiro, 1827. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/lim/LIM..-15-10-1827.htm. Acesso em: 6 mar. 2022.
MINAYO, M. C. S. Pesquisas sociais. In: MINAYO, M. C. S. (org.). Pesquisa social: teoria, método e criatividade. 33. ed. Petrópolis: Vozes, 2013.
MIÑOSO, Y. E. Fazendo uma genealogia da experiência: o método rumo a uma crítica da colonialidade da razão feminista a partir da experiência histórica na América Latina. In: HOLLANDA, H. B. (org.). Pensamento feminista hoje: perspectivas decoloniais. Rio de Janeiro: Bazar do Tempo, 2020.
MORAN, J. M.; MASETTO, M. T.; BEHRENS, M. A. Novas tecnologias e mediação pedagógica. 21. ed. Campinas: Papirus, 2013.
MOURA, A. F.; LIMA, M. G. A reinvenção da roda: roda de conversa, um instrumento metodológico possível. Temas em Educação, João Pessoa, v. 23, n. 1, p. 95-103, jul. 2014. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/index.php/rteo/article/view/18338. Acesso em: 24 jan. 2023.
ROCHA, D. N. Concordâncias de carta de guia de casados. Centro de Estudos de Linguística Geral e Aplicada (Celga). Faculdade de Letras. Universidade de Coimbra, Coimbra, 2007. Disponível em: https://www.uc.pt/uid/celga/recursosonline/cecppc/textosempdf/16cartadeguiadecasados. Acesso em: 24 jan. 2023.
SEVERINO, A. J. Metodologia do trabalho científico. São Paulo: Cortez, 2007.
SOUZA, J. F. Gênero e sexualidade nas pedagogias culturais: implicações para a educação infantil. In: REUNIÃO ANUAL DA ANPEd, 22., 1999, Caxambu. Anais de Reuniões Científicas Nacionais da ANPEd. Caxambu: ANPEd, 1999.
WOLF, N. O mito da beleza: como as imagens de beleza são usadas contra as mulheres. Rio de Janeiro: Rocco, 1992.
ZICHIA, A. C. O direito à educação no período imperial: um estudo de suas origens no Brasil. 2008. 128 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2008. Disponível em: https://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/48/48134/tde-05082008-140802/pt-br.php. Acesso em: 6 mar. 2022.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Rita de Cássia Fraga Machado, Hemily Pastanas Marinho
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam em manter os direitos autorais e conceder à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-SemDerivações 4.0 Internacional.