Course Popular Avante

report of experience on the methodologies used in teaching Chemistry

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/REP-2022-65126

Keywords:

Chemistry Teaching, Education, Course Popular

Abstract

This study presents the methodological experiences used during the teaching of Chemistry in the classes of Cursinho Popular Avante, as a way of expanding scientific knowledge and criticality of the reality experienced by those involved in it. Qualitative research was used, having as data collection the observations made during classes with a field diary record, from 2017 to 2018, the analysis of the course coordination report and semi-structured interviews with the participation of three popular educators. As a result, the Cursinho Popular Avante contributed to the training and teaching practice of educators, preparation of methodologies in teaching Chemistry and some aspects of initiative aimed at overcoming difficulties in basic concepts and motivation. Human relations with students did not escape the primacy of popular education, being a place of opportunity and encouragement for people who had concluded high school, exclusively, in free public schools, to enter higher education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Kleylson Lima das Virgens, Universidade Federal do Sul e Sudeste do Pará

Graduated in Natural Sciences, State University of Pará, State of Pará Brazil; undergraduated in History, Federal University of South and Southeast Pará, Campus Marabá, State of Pará, Brazil; educator at the Avante Popular Course.

Mírian Rosa Pereira, Universidade do Estado do Pará

PhD student in Education, Federal University of Amazonas, State of Amazonas, Brazil; professor at the University of the State of Pará, State of Pará, Brazil; member of the Center for Accessibility, Education and Health (UEPA/Campus VIII), of the Interdisciplinary Research Group on Society, Health and Environment in the Amazon (UEPA/Campus VIII) and of the Research Group on Socio-Educational Dynamics, Public Policies and Diversity (UNIFESSPA ).

References

ALMEIDA, M. S.; LEÃO, M. F. Metodologias e recursos utilizados em aulas para ensinar Química: estado da arte em atas do Enpec (2007-2015). Pesquisa em Foco, São Luís, v. 22, n. 2, 2017. Doi: 10.18817/pef.v22i2.1501. Disponível em: https://ppg.revistas.uema.br/index.php/PESQUISA_EM_FOCO/article/view/1501. Acesso em: 14 out. 2018.

ARAGÃO, R. C. et al. Cursinho Popular Emancipa: movimento de educação popular. Revista de Educação Popular, Uberlândia, v. 14, n. 2, p. 83-92, 2015. Doi: 10.14393/REP-v14n22015-art07. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/29589. Acesso em: 4 nov. 2018.

CASTRO, C. A. Cursinhos alternativos e populares: movimentos territoriais de luta pelo acesso ao ensino público superior no Brasil. 2005. Dissertação (Mestrado em Geografia) – Faculdade de Ciências e Tecnologia, Universidade Estadual Paulista, Presidente Prudente, 2005. Disponível em: https://repositorio.unesp.br/handle/11449/89799. Acesso em: 4 nov. 2018.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 30. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2004.

FREIRE, P.; HORTON, M. O caminho se faz caminhando: conversas sobre educação e mudança social. 6. ed. Petrópolis: Vozes, 2011.

FREITAS, O. C. R. Equipamentos e materiais didáticos. 4. ed. Cuiabá: Universidade Federal de Mato Grosso, 2013.

GARCIA, T. M. F. B.; CHAVES, E. A.; GARCIA, C. H. Jovens do ensino médio e tecnologias: uma experiência de produção colaborativa de materiais didáticos digitais. RELATEC, Cáceres, v. 16, n. 2, p. 111-125, 2017. Doi: 10.17398/1695-288X.16.2.111. Disponível em: https://relatec.unex.es/article/view/3082. Acesso em: 4 nov. 2018.

LIMA, J. O. G. Perspectivas de novas metodologias no ensino de Química. Espaço Acadêmico, Maringá, v. 12, n. 136, p. 95-101, 2012. Disponível em: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/EspacoAcademico/article/view/15092. Acesso em: 4 nov. 2018.

LUDKE, M.; ANDRÉ, M. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo: Editora Pedagógica Universitária, 1986.

MOTA, F. A. C.; MESQUITA, D. W. O.; FARIAS, S. A. Uso de materiais alternativos no Ensino de Química: o aluno como sujeito ativo no processo de ensino e aprendizagem. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS, 10., 2015, Águas de Lindóia. Anais [...]. Águas de Lindóia: Enpec, 2015.

ROCHA, J. S.; VASCONCELOS, T. C. Dificuldades de aprendizagem no ensino de Química: algumas reflexões. In: ENCONTRO NACIONAL DE ENSINO DE QUÍMICA, 18., 2016, Florianópolis. Anais [...]. Florianópolis: Eneq, 2016.

SANTOS, A. O. et al. Dificuldades e motivações de aprendizagem em Química de alunos do ensino médio investigadas em ações do (PIBID/UFS/Química). Scientia Plena, Aracajú, v. 9, n. 7, 2013. Disponível em: https://scientiaplena.org.br/sp/article/view/1517. Acesso em: 4 nov. 2018.

SEGATO, R. L. Cotas: por que reagimos? Revista USP, São Paulo, n. 68, 2006. Doi: 10.11606/issn.2316-9036.v0i68p76-87. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/revusp/article/view/13484. Acesso em: 4 nov. 2018.

SILVA, A. M. Proposta para tornar o ensino de Química mais atraente. Revista de Química Industrial, Rio de Janeiro, n. 731, p. 2, 2011. Disponível em: http://www.abq.org.br/rqi/2011/731/RQI-731-pagina7-Proposta-para-Tornar-o-Ensino-de-Quimica-mais-Atraente.pdf. Acesso em: 16 out. 2018.

VEIGA, M. S. M.; QUENENHENN, A.; CARGNIN, C. O Ensino de Química: algumas reflexões. FÓRUM DE PROFESSORES DE DIDÁTICA DO ESTADO DO PARANÁ, 1., 2005, Curitiba. Anais [...]. Curitiba: CEMAD, 2005. Disponível em: http://www.uel.br/eventos/jornadadidatica/pages/arquivos/O%20ENSINO%20DE%20QUIMICA.pdf. Acesso em: 10 dez. 2018.

Published

2022-12-30

How to Cite

VIRGENS, K. L. das; PEREIRA, M. R. Course Popular Avante: report of experience on the methodologies used in teaching Chemistry. Revista de Educação Popular , Uberlândia, v. 21, n. 3, p. 263–278, 2022. DOI: 10.14393/REP-2022-65126. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/65126. Acesso em: 22 nov. 2024.