Popular education and work

the process of interaction with the practice of fishing through the “jangadinhas” game on the beach of Uruaú, Beberibe, State of Ceará, Brazil

Authors

  • Pedro Pereira do Nascimento Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-brasileira https://orcid.org/0000-0002-1752-9694
  • Alexandre dos Santos Rocha Secretaria de Turismo e Cultura de Beberibe

DOI:

https://doi.org/10.14393/REP-2022-64492

Keywords:

Popular education, Jangadinhas games, Uruaú Beach, Fishermen

Abstract

In Uruaú beach, artisan fishing has a great influence on the community's economic maintenance, so much that it expands to other cultural practices. One of which is the making of jangadinhas, small boats that simulate the rafts used by fishermen. These rafts are used by fishermen and their children to play on the beach and in the community's lakes. We start from the problem of how the process of insertion in the fishing activity happens, thinking of the making and playing with the jangadinhas as part of this process, bringing the debate on the relationship between work and social movements in the formation of the concept of education. We have as objectives discussing the process of insertion in the fishing activity starting from the playing with the jangadinhas using the concept of popular education. Furthermore, to highlight aspects of artisan fishing in Uruaú and its social organization. The observations for this work began in 2016, referring to the movement of fishermen and their guidelines for maintaining their practices in the Lagoa do Uruaú, along with an insertion in Colônia Z-11, which takes care of the political and social issues of Beberibe fishermen, in 2017, promoting observations from within the institution that governs the movement.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Pedro Pereira do Nascimento, Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-brasileira

Undergraduate student in History, University of International Integration of Afro-Brazilian Lusofonia, State of Ceará, Brazil; member of the Extension Group “Come play more me”.

Alexandre dos Santos Rocha, Secretaria de Turismo e Cultura de Beberibe

Master in Education and Teaching, State University of Ceará, State of Ceará, Brazil; pedagogue at the Secretariat of Tourism and Culture of Beberibe, State of Ceará, Brazil.

References

ARANTES, A. A. O que é cultura popular. São Paulo: Brasiliense, 2017.

BRANDÃO, C. R.; ASSUMPÇÃO, R. Cultura rebelde: escritos sobre a educação popular ontem e agora. São Paulo: Instituto Paulo Freire, 2009.

BRANDÃO, C. R.; FAGUNDES, M. C. V. Cultura popular e educação popular: expressões da proposta freireana para um sistema de educação. Educar em Revista, Curitiba, v. 32, n. 61, 2016. Disponível em: https://revistas.ufpr.br/educar/article/view/47204. Acesso em: 12 jul. 2021.

BRANDÃO, C. R. O que é educação popular. São Paulo: Brasiliense, 2017.

CARNEIRO, M. C. Análise ambiental dos impactos das atividades antrópicas da APA da Lagoa de Uruaú em Beberibe-CE. 2018. 60 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Especialização em Elaboração e Gerenciamento de Projetos para Gestão Municipal de Recursos Hídricos) – Instituto Federal de Educação, Ciências e Tecnologia do Ceará, Fortaleza, 2018. Disponível em: https://capacitacao2.ana.gov.br/conhecerh/handle/ana/1783. Acesso em: 12 jul. 2021.

CARNEIRO, M. C.; GONÇALVES, T. E. Análise ambiental dos impactos das atividades antrópicas da APA da Lagoa de Uruaú em Beberibe-CE. In: SILVA, L.; ALENCAR NETO, M. F.; ELOI, W. M. (org.). Projetos de Intervenção: Planejamento ambiental. Assis: Triunfal Gráfica e Editora, 2019. p. 11-31.

CARRILLO, A. T. A. Educação popular como prática política e pedagógica emancipadora. In: STRECK, D. R.; ESTEBAN, M. T. (org.). Educação popular: lugar de construção social e coletiva. Petrópolis: Vozes, 2013. p. 15-32.

CEARÁ. Lei nº 14.050, de 3 de março de 2008. Estabelece diretrizes de uso e ocupação da

Área de Proteção Ambiental – APA, da Lagoa do Uruaú, situada no Município de Beberibe. 2008.

ESCURRA, M. F. O trabalho como categoria fundante do ser social e a crítica à sua centralidade sob o capital. Verinotio, Rio das Ostras, n. 22, p. 12-28, 2016. Disponível em: http://www.verinotio.org/sistema/index.php/verinotio/article/view/333. Acesso em: 12 jul. 2021.

GALDINO, J. W. Educação e movimentos sociais na pesca artesanal. Fortaleza: Editora da

UFC, 2014.

GEERTZ, C. A interpretação das culturas. Rio de Janeiro: LTC, 2008.

GOHN, M. G. Educação popular e movimentos sociais. In: STRECK, D. R.; ESTEBAN, M. T. (org.). Educação popular: lugar de construção social coletiva. Petrópolis: Vozes, 2013. p. 33-48.

GOHN, M. G. Teoria dos movimentos sociais: paradigmas clássicos e contemporâneos. São Paulo: Edições Loyola, 1997.

LESSA, S. TONET, I. Introdução à filosofia de Marx. 2. ed. São Paulo: Expressão Popular,

MEJÍA, M. R. La educación popular: una construcción colectiva desde el sur y desde abajo. In: STRECK, D. R.; ESTEBAN, M. T. (org.). Educação popular: lugar de construção social coletiva. Petrópolis: Vozes, 2013. p. 369-398.

SILVA, R.; MACHADO, E. R. Uma mesma teoria geral para a educação popular e a educação social? Aproximações empíricas, teóricas e metodológicas. In: STRECK, D. R.; ESTEBAN, M. T. (org.). Educação popular: lugar de construção social coletiva. Petrópolis: Vozes, 2013. p. 128-142.

STRECK, D. R.; ESTEBAN, M. T. (org.). Educação popular: lugar de construção social

coletiva. Petrópolis: Vozes, 2013. 399 p.

Published

2022-12-30

How to Cite

NASCIMENTO, P. P. do; ROCHA, A. dos S. Popular education and work: the process of interaction with the practice of fishing through the “jangadinhas” game on the beach of Uruaú, Beberibe, State of Ceará, Brazil. Revista de Educação Popular, Uberlândia, v. 21, n. 3, p. 334–353, 2022. DOI: 10.14393/REP-2022-64492. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/64492. Acesso em: 22 jul. 2024.