“A year i never imagined living”

views on the organization of pedagogical work with babies and children up to three years old in a pandemic context

Authors

  • Jordanna Sopranzetti Araujo Universidade Federal de Uberlândia
  • Fernanda Duarte Araújo Silva Universidade Federal de Uberlândia

DOI:

https://doi.org/10.14393/REP-2022-63559

Keywords:

Early Childhood, Education, Historical-Cultural Psychology, Pedagogical Work, Pandemic

Abstract

This article aims to present studies that address the work with early childhood, with regard to pedagogical practices developed in daycare centers of the Municipal Education Network of Uberlândia, Minas Gerais, in a pandemic period caused by the new Coronavirus (COVID-19). The research is qualitative and, as a data collection instrument, it was used a directed questionnaire, applied to five teachers from the Municipal Education Network of Uberlândia. In general terms, it was identified that the teachers made an effort to reconfigure their work from the new context and proposed to maintain an affective bond with the children, despite the physical distance, as they understand the importance of affectivity for pedagogical work and for global development. Their pedagogical plans were based, in part, on flexibility, in aspects that meet the physical, emotional and social needs of children through attentive listening and a sensitive look at the realities experienced by the school community.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Jordanna Sopranzetti Araujo, Universidade Federal de Uberlândia

Graduate in Pedagogy, Federal University of Uberlândia, State of Minas Gerais, Brazil; member of the Study and Research Group on Languages ​​and Childhood (GEPLI/FACED/UFU).

Fernanda Duarte Araújo Silva, Universidade Federal de Uberlândia

PhD in Education, Federal University of Uberlândia, State of Minas Gerais, Brazil; adjunct professor at the Faculty of Education of the same institution; coordinator of the Study and Research Group on Languages ​​and Childhood (GEPLI/FACED/UFU).

References

ALVES, L. Educação remota: entre a ilusão e a realidade. Interfaces Científicas: Educação, Aracaju, v. 8, n. 3, p. 348-365, jun. 2020. Doi: 10.17564/2316-3828.2020v8n3p348-365. Disponível em: https://periodicos.set.edu.br/educacao/article/view/9251. Acesso em: 19 jun. 2021.

BORBA, R. C. N. et al. Percepções docentes e práticas de ensino de Ciências e Biologia na pandemia: uma investigação da Regional 2 da SBEnBio. Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio, Florianópolis, p. 153-171, jul. 2020. Doi: 10.46667/renbio.v13i1.337. Disponível em: https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/337. Acesso em: 19 jun. 2021.

BRITO, T. A. Música na educação infantil: propostas para a formação integral da criança. São Paulo: Peirópolis, 2003.

CARVALHO, M. C. O porquê da preocupação com o ambiente físico. In: ROSSETTI-FERREIRA, M. C. et al. Os fazeres na educação infantil. 11. ed. São Paulo: Cortez; Ribeirão Preto: CINDEDI, 2009. p. 156-158.

LEMOS, A. A comunicação das coisas: teoria ator-rede e cibercultura. São Paulo: Annablume, 2013.

MALAGUZZI, L. Histórias, ideias e filosofia básica. In: EDWARDS, C.; GANDINI, L.; FORMAN, G. As cem linguagens da criança: a abordagem de Reggio Emilia na educação da primeira infância. Tradução de Dayse Batista. Porto Alegre: Penso, 2016.

MEDEL, C. R. M. A. Educação Infantil: da construção do ambiente às práticas pedagógicas. Petrópolis: Editora Vozes, 2011.

MELLO, S. A.; SINGULANI, R. A. D. As crianças pequenininhas na creche aprendem e se humanizam. Teoria e Prática da Educação, Maringá, v. 17, n. 3, p. 37-50, set./dez. 2014. Doi: 10.4025/tpe.v17i3.28206. Disponível em: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/28206. Acesso em: 19 jun. 2021.

MENEZES, S. K. O.; FRANCISCO, D. J. Educação em tempos de pandemia: aspectos afetivos e sociais no processo de ensino e aprendizagem. Revista Brasileira de Informática na Educação, Porto Alegre, v. 28, p. 985-1012, dez. 2020. Doi: 10.5753/rbie.2020.28.0.985. Disponível em: http://ojs.sector3.com.br/index.php/rbie/article/view/v28p985. Acesso em: 19 jun. 2021.

MOREIRA, J. A. C. Saber docente, oralidade e cultura letrada no contexto da educação infantil: análise da prática docente à luz dos autores da Escola de Vygotsky. 2009. 235f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2009. Disponível em: https://repositorio.ufc.br/handle/riufc/3231. Acesso em: 19 jun. 2021.

OLIVEIRA, M. K. Vygotsky: aprendizado e desenvolvimento: um processo sócio-histórico. São Paulo: Scipione, 1993.

OLIVEIRA, N. A. S. História e Ensino: entendendo a dinâmica do ensino remoto nos anos iniciais da rede municipal de ensino de Uberlândia em tempos de isolamento social. In: ENCONTRO NACIONAL PERSPECTIVAS DO ENSINO DE HISTÓRIA, 11., 2020, Ponta Grossa. Anais [...]. Ponta Grossa: Associação Brasileira de Pesquisa em Ensino de História, 2020. Disponível em: https://www.perspectivas2020.abeh.org.br/resources/anais/19/epeh2020/1606440018_ARQUIVO_0e51f485978989c3cb571861d33ca142.pdf. Acesso em: 19 jun. 2021.

OSTETTO, L. E. (Org.). Planejamento na educação infantil mais que a

atividade, a criança em foco. In: OSTETTO, L. E. (org.). Encontros e

encantamentos na educação infantil: partilhando experiências de estágios. Campinas:

Papirus, 2000.

PAROLIN, I. As dificuldades de aprendizagem e as relações familiares. Fortaleza: Educar Soluções, 2003.

PASCHOAL, J. D.; MACHADO, M. C. G. A história da educação infantil no Brasil: avanços, retrocessos e desafios dessa modalidade educacional. Revista HISTEDBR on-line, Campinas, v. 9, n. 33, p. 78-95, mar. 2009. Doi: 10.20396/rho.v9i33.8639555. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/histedbr/article/view/8639555. Acesso em: 19 jun. 2021.

PING, Z.; FUDONG, L.; ZHENG, S. Thinking and practice of online teaching under COVID-19 epidemic. In: INTERNATIONAL CONFERENCE ON COMPUTER SCIENCE AND EDUCATIONAL INFORMATIZATION (CSEI), 2., 2020, Xinxiang. Disponível em: https://ieeexplore.ieee.org/stamp/stamp.jsp?tp=&arnumber=9142533. Acesso em: 19 jun. 2021.

PIRES, M. F. C. O materialismo histórico-dialético e a Educação. Interface: Comunicação, Saúde, Educação, Botucatu, v. 1, n. 1, p. 83-94, ago. 1997. Doi: 10.1590/S1414-32831997000200006. Disponível em: https://www.scielo.br/j/icse/a/RCh4LmpxDzXrLk6wfR4dmSD/?lang=pt. Acesso em: 19 jun. 2021.

REIS, R. P. Relação família e escola: uma parceria que dá certo. Mundo Jovem: um jornal de ideias, Porto Alegre, n. 373, fev. 2007.

REGO, T. C. Vygotsky: uma perspectiva histórico-cultural da educação. Petrópolis: Vozes, 1995.

SCHABERLE, I. M.; SOUSA, V. V.; ANDRADE, I. C. F. Reggio Emilia: a criança como protagonista da aprendizagem. Gepesvida, São José, v. 4, n. 9, p. 83-99, dez. 2018. Disponível em: http://www.icepsc.com.br/ojs/index.php/gepesvida/article/view/321. Acesso em: 19 jun. 2021.

SCHMIDT, B.; PALAZZI, A.; PICCININI, C. A. Entrevistas online: potencialidades e desafios para coleta de dados no contexto da pandemia de COVID-19. REFACS, Uberaba, v. 8, n. 4, p. 960-966, 2020. Doi: 10.18554/refacs.v8i4.4877. Disponível em: http://seer.uftm.edu.br/revistaeletronica/index.php/refacs/article/view/4877. Acesso em: 19 jun. 2021.

SILVA, C. A. F. A linguagem musical na educação infantil. 2010. 12 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Pedagogia) – Centro Universitário Metodista Izabela Hendrix, Belo Horizonte, 2010.

SILVA, J. C. É hora de trocar a fralda! Contribuições da teoria histórico-cultural para o trabalho com bebês na Educação Infantil. In: ARCE, A. (org.). Interações e brincadeiras na Educação Infantil. Campinas: Alínea, 2013. p. 41-72.

SOUZA, M. E. P. Família/escola: a importância dessa relação no desempenho escolar. Programa de Desenvolvimento Educacional, Santo Antônio da Platina, 2009. Disponível em: http://www.diaadiaeducacao.pr.gov.br/portals/pde/arquivos/1764-8.pdf. Acesso em: 19 jun. 2021.

UBERLÂNDIA. Secretaria Municipal de Educação. Resolução nº1, de 27 de maio de 2020. Diário Oficial do Município, Uberlândia, 2020. Disponível em: http://docs.uberlandia.mg.gov.br/wp-content/uploads/2020/05/5877.pdf. Acesso em: 19 jun. 2021.

VYGOTSKI, L. S. Obras escogidas. Madrid: Visor, 1996.

Published

2022-08-29

How to Cite

ARAUJO, J. S.; SILVA, F. D. A. “A year i never imagined living”: views on the organization of pedagogical work with babies and children up to three years old in a pandemic context. Revista de Educação Popular, Uberlândia, v. 21, n. 2, p. 195–218, 2022. DOI: 10.14393/REP-2022-63559. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/63559. Acesso em: 22 jul. 2024.