Press, female writing and democratic liberal practices in Paraíba in the 1930s

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/REP-2022-62899

Keywords:

History of education, Educational prints, Women

Abstract

This study aims to identify and analyze the discourses on civics and democracy that were broadcast in the state of Paraíba, Brazil, in the first half of the 20th century, based on the periodicals Boletim de Educação, organized by the State Statistics and Advertising department, and the Educational Periodical of the Primary Education Directorate of Paraíba (Revista do Ensino), articulating with the educational proposals for the period in question and highlighting the role of women within the context of production and dissemination of the Paraíba press between the years 1936 and 1937. Initially, we will briefly discuss the use of documentary sources in the History of Education and its importance in the theoretical and methodological paths chosen by researchers. From this, we will explain about the female performance in the official press and in political discussions in Paraíba. Subsequently, we will analyze the sources already mentioned, indicating the main points of discussion about civism and democracy – also structured in a bibliographic search in the previous one. In view of the observed aspects, it is possible to conclude that female writing provided historical contributions to the social, educational and political scenario in Paraíba, aiming to achieve a less unequal society, promoting equity between genders and advancing educational practices.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Shirley Targino Silva, Universidade Federal da Paraíba

PhD student in Education, Federal University of Paraíba, Brazil.

Isabela Nathália Nunes Tristão, Universidade Federal da Paraíba

PhD student in Education, Federal University of Paraiba, State of Paraíba, Brazil.

References

BACELLAR, C. Uso e mau uso dos arquivos. In: PINSKY, C. B. (org.). Fontes Históricas. São Paulo: Contexto, 2005.

CARR, E. H. Que é História? Tradução de Lúcia Maurício de Alverga. 3. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1982.

CERTEAU, M. A escrita da História. 2. ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2002.

CAMPOS, R. M. Civismo. Boletim de Educação, João Pessoa, n. 2, p. 15- 18, 1937.

DISCINI, N.; CAMPOS, R. D. A imagem da mulher na literatura e no jornal das primeiras décadas do Século XX: questões de discurso e gênero. Cadernos de História da Educação, Uberlândia, v. 8, n. 2, 2009. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/che/article/view/3723. Acesso em: 19 jan. 2022.

GONDRA, J. G.; SCHUELER, A. Educação, poder e sociedade no império brasileiro. São Paulo: Cortez, 2008.

KULESKA, W. A. et al. O malogro da Educação Popular na Paraíba (1930 - 1945). In: SEMINÁRIO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS “HISTÓRIA, SOCIEDADE E EDUCAÇÃO NO BRASIL”, 5., 2001, Campinas. Anais [...] Campinas: UNICAMP, 2001.

LE GOFF, J. História e Memória. Campinas: Editora da UNICAMP, 1996.

LUCA, T. R. A Grande Imprensa na Primeira Metade do século XX. In: MARTINS, A. L.; LUCA, T. R. (org.). História da Imprensa no Brasil. São Paulo: Contexto, 2013.

MACHADO, C. J. S.; NUNES, M. L. S. O feminismo paraibano: Associação Paraibana Pelo Progresso Feminino (APPF) – 1933. In: MACHADO, C. J. S.; NUNES, M. L. S. (org.). Gênero e sexualidade: perspectivas em debate. João Pessoa: Editora UFPB, 2007.

MIGNOT, A. C.; GONDRA, J. G. (org.). Viagens pedagógicas. São Paulo: Cortez, 2007.

MONTEIRO, A. A. Jardim de Infância. Revista do Ensino, João Pessoa, v. 1, n. 3, p. 13-14, 1932. Disponível em: https://issuu.com/revistadoensino/docs/revista_do_ensino_iii. Acesso em: 19 jan. 2022.

NUNES, M. L. S. A imprensa paraibana e os direitos da mulher: textos publicados no Jornal A União na década de 1920. In: SCOCUGLIA, A. C. et al. Pesquisa e historiografia da educação brasileira. São Paulo: Autores Associados, 2006.

NUNES, M. L. S. et al. Vocação, missão, profissão: a docência na visão de educadoras paraibanas (1935). In: SEMINÁRIO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS “HISTÓRIA, SOCIEDADE E EDUCAÇÃO NO BRASIL”, 9., 2012, João Pessoa. Anais [...]. João Pessoa: Editora UFPB, 2012.

NUNES, M. L. S.; MACHADO, C. J. S. Uma página feminina: escritos para a educação das mulheres paraibanas (década de 1930). Revista HISTEDBR On-line, Campinas, v. 13, n. 54, p. 189-206, 2013. Doi: 10.20396/rho.v13i54.8640177. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/histedbr/article/view/8640177. Acesso em: 19 jan. 2022.

PINHEIRO, A. C. F. Instrução e cultura escolar: considerações sobre cultura educacional no oitocentos. In: CURY, C. E.; MARIANO, S. R. C. (org.). Múltiplas Visões: cultura histórica no oitocentos. João Pessoa: Editora Universitária UFPB, 2009.

PRADO, E. M. A importância das fontes documentais para a pesquisa em História da Educação. InterMeio, Campo Grande, v. 16, n. 31, p. 124-133, jan./jun. 2010. Disponível em: https://periodicos.ufms.br/index.php/intm/article/view/2444. Acesso em: 19 jan. 2022.

SILVA, A. M. Educação e emancipação feminina na Paraíba nas primeiras décadas do século XX. 2016. 116 f. Dissertação (Mestrado em História) – Faculdade de Ciências Sociais e Humanas, Universidade Nova de Lisboa, Lisboa, 2016. Disponível em: https://run.unl.pt/bitstream/10362/20014/1/DISSERTA%C3%87%C3%83O%20%28AURENI%20SILVA%29%20pronta.pdf. Acesso em: 19 jan. 2022.

SOARES JUNIOR, A. S. Corpos hígidos: o limpo e o sujo na Paraíba (1912 a 1924). 2011. 204 f. Dissertação (Mestrado em História, Área de Concentração História e Cultura Histórica) – Centro de Ciências Humanas, Letras e Artes, Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2011. Disponível em: https://repositorio.ufpb.br/jspui/bitstream/tede/6040/1/arquivototal.pdf. Acesso em: 19 jan. 2022.

VIDAL, D. G. Cultura e prática escolares: uma reflexão sobre documentos e arquivos escolares. In: SOUZA, R. F.; VALDEMARIN, V. T. (org.). A cultura escolar em debate: questões conceituais, metodológicas e desafios para a pesquisa. Campinas: Autores Associados, 2005.

VILLELA, H. O. S. O mestre-escola e a professora. In: LOPES, E. M. T.; VEIGA, C. G.; FARIA FILHO, L. M. (org.). 500 anos de educação no Brasil. Belo Horizonte: Autêntica, 2011.

ZANLORENZI, C. M. P. História da educação, fontes e a imprensa. Revista HISTEDBR On-line, Campinas, v. 10, n. 40, p. 60-71, dez. 2010. Doi: 10.20396/rho.v10i40.8639806. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/histedbr/article/view/8639806. Acesso em: 19 jan. 2022.

Published

2022-08-29

How to Cite

SILVA, S. T.; TRISTÃO, I. N. N. Press, female writing and democratic liberal practices in Paraíba in the 1930s. Revista de Educação Popular, Uberlândia, v. 21, n. 2, p. 289–306, 2022. DOI: 10.14393/REP-2022-62899. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/62899. Acesso em: 22 jul. 2024.