Construction of a methodological path

it is the steps that make the path

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/REP-2022-62849

Keywords:

Qualitative research, Community-based participatory research, Sociocultural territory, Collective health, Diary

Abstract

The purpose of this work is to systematize and discuss the collective construction of a methodological approach for the implementation of two researches in high vulnerability territories, bringing to reflection the limits, the challenges and the potentialities apprehended in this process. The approach of participant research enabled the construction of two parallel fieldwork projects in these territories, seeking to build, in the dialogue, within the scope of the simultaneous research projects, a horizontal relationship with the actors/authors of the communities involved. For the construction of the information, we used mixed techniques. The use of field diaries made it possible to record all the research steps and to reflect on the daily routine of the field. These diaries were used for processing and elaborating on the construction of seven steps covered by the research. In this sense, the participant research reaffirms itself as a political space, promoting encounters and providing ethical-political care, a space premised on social change

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Luciane Maria Pezzato, Universidade Federal de São Paulo

PhD in Collective Health, State University of Campinas, State of São Paulo, Brazil; post-doctoral internship at the State University of Rio de Janeiro, State of Rio de Janeiro, Brazil; assistant professor at the Federal University of São Paulo, Baixada Santista Campus, State of São Paulo, Brazil; member of the Laboratory of Studies and Research in Training and Work in Health.

Lia Thieme Oikawa Zangirolani, Universidade Federal de São Paulo

PhD in Collective Health, State University of Campinas, State of São Paulo, Brazil; associate professor at the Federal University of São Paulo, Baixada Santista Campus, State of São Paulo, Brazil; member of the Laboratory of Food and Nutrition Security and Public Policies.

Lais Helena Dutra, Universidade Cidade de São Paulo

Master in Health Sciences, Federal University of São Paulo, State of São Paulo, Brazil; assistant professor at the University of the City of São Paulo, State of São Paulo, Brazil.

Danilo de Miranda Anhas, Faculdade Nove de Julho

PhD in Health Sciences, Federal University of São Paulo, State of São Paulo, Brazil, with a sandwich period at the Institute of Social Sciences, University of Lisbon, Portugal; professor at the Nove de Julho University, Guarulhos, State of São Paulo, Brazil.

Carlos Roberto de Castro-Silva, Universidade Federal de São Paulo

PhD in Social Psychology, University of São Paulo, State of São Paulo, Brazil; post-doctoral internship in Social Sciences at the University of Western Ontario, Canada; associate professor at the Federal University of São Paulo, Baixada Santista campus, State of São Paulo, Brazil; coordinator of the Research Group Laboratory of Studies on Social Inequality (LeDs).

References

ANHAS, D. M.; CASTRO-SILVA, C. R. Potência de ação da juventude em uma comunidade periférica: enfrentamentos e desafios. Ciência & Saúde Coletiva, Rio de Janeiro, v. 23, n. 9, p. 2927-2936, set. 2018. Doi: 10.1590/1413-81232018239.16522018. Disponível em: https://www.scielo.br/j/csc/a/LVT5gf859tMZHzPMLZnQM8K/?lang=pt. Acesso em: 14 nov. 2021.

ANHAS, D. M.; ROSA, K. R. M.; CASTRO-SILVA, C. R. Afetividade e práxis transformadora na pesquisa qualitativa. Psicologia & Sociedade, Belo Horizonte, v. 30, e173315, 2018. Doi: 10.1590/1807-0310/2018v30173315. Disponível em: https://www.scielo.br/j/psoc/a/LNSLPrjx6KMGg7B4HgmkJsP/?lang=pt. Acesso em: 21 nov. 2021.

AUGUSTO, D. M.; FEITOSA, M. Z. S.; BOMFIM, Z. A. C. A utilização dos mapas afetivos como possibilidade de leitura do território no CRAS. Estudos Interdisciplinares em Psicologia, Londrina, v. 7, n. 1, p. 145-158, jun. 2016. Doi: 10.5433/2236-6407.2016v7n1p145. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/pdf/eip/v7n1/a09.pdf. Acesso em: 10 dez. 2021.

BRANDÃO, C. R. A pesquisa participante e a participação da pesquisa. In: BRANDÃO, C. R.; STRECK, D. R. (org.). Pesquisa Participante: o saber da partilha. 2. ed. Aparecida-SP: Ideias & Letras, 2006. p. 21-54.

BRANDÃO, C. R. (org.). Repensando a pesquisa participante. 18. ed. São Paulo: Brasiliense, 1999.

CAMPOS, R. O. Fale com eles! O trabalho interpretativo e a produção de consenso na pesquisa qualitativa em saúde: inovações a partir de desenhos participativos. Physis, Rio de Janeiro, v. 21, n. 4, p. 1269-1286, out./dez. 2011. Doi: 10.1590/S0103-73312011000400006. Disponível em: https://www.scielo.br/j/physis/a/gqpckXpjxyS9GDpJWGzPsqp/?lang=pt. Acesso em: 14 dez. 2020.

CASTRO-SILVA, C. R.; ANHAS, D. M. Pesquisa implicada em saúde: contribuições da pesquisa participante e da hermenêutica. In: TOASSA, G.; SOUZA, T. M. C.; RODRIGUES, D. J. S. (org.) Psicologia sócio-histórica e desigualdade social: do pensamento à práxis. Goiânia: Imprensa Universitária, 2019. p. 226-267.

EZPELETA, J.; ROCKWELL, E. Pesquisa participante. 2. ed. São Paulo: Cortez; Autores Associados, 1989.

FALS BORDA, O. Aspectos teóricos da pesquisa participante: considerações sobre o significado e o papel da ciência na participação popular. In: BRANDÃO, C. R. (org.). Pesquisa participante. São Paulo: Brasiliense, 1999. p. 42-62.

FERNANDES, M. C. et al. Universidade e a extensão universitária: a visão dos moradores das comunidades circunvizinhas. Educação em Revista, Belo Horizonte, v. 28, n. 4, p. 169-194, dez. 2012. Disponível em: https://www.scielo.br/j/edur/a/SfxX7fpVccbMrSSDHqCSNhy/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 10 nov. 2021.

FREIRE, P. Educação como prática da liberdade. 27. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2003.

FREIRE, P. Educação e mudança. 12. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1982.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia. 2. ed. São Paulo: Paz e Terra, 1999.

FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. 17. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.

FURTADO, J. P.; LAPERRIÈRE, H.; SILVA, R. R. Participação e interdisciplinaridade: uma abordagem inovadora de meta-avaliação. Saúde em Debate, Rio de Janeiro, v. 38, n. 102, p. 468-481, set. 2014. Doi: 10.5935/0103-1104.20140044. Disponível em: https://www.scielo.br/j/sdeb/a/3xzM3pcDQnDJyGkzRQJhKnQ/?lang=pt. Acesso em: 14 dez. 2021.

FRUTUOSO, M. F. P. et al. Gestão local de saúde em território de vulnerabilidade: motivações e racionalidades. Saúde em Debate, Rio de Janeiro, v. 39, n. 105, p. 337-349, abr./jun. 2015. Doi: 10.1590/0103-110420151050002003. Disponível em: https://www.scielo.br/j/sdeb/a/yJbLKBvj55f47c6mhhpSFLh/?lang=pt. Acesso em: 14 dez. 2021.

GONZÁLEZ-REY, F. L. Pesquisa qualitativa em psicologia: caminhos e desafios. 2. reimpr. São Paulo: Cengage Learning, 2011.

GRIPA, D. W. Pesquisa qualitativa: o caminho se faz ao caminhar. Saúde & Transformação Social, Florianópolis, v. 8, n. 3, p. 130-135, 2017. Disponível em: http://incubadora.periodicos.ufsc.br/index.php/saudeetransformacao/article/view/4749/5389. Acesso em: 10 nov. 2021.

HAGUETTE, T. M. F. Metodologias qualitativas na Sociologia. 5. ed. Petrópolis: Vozes, 1997.

MONKEN, M. et al. O território na saúde: construindo referências para análises em saúde e ambiente. In: MIRANDA, A. C. et al. (org.). Território, ambiente e saúde. Rio de Janeiro: Fiocruz, 2008. p. 23-41.

MORAES, R. C. P. et al. Pesquisa participante na Estratégia Saúde da Família em territórios vulneráveis: a formação coletiva no diálogo pesquisador e colaborador. Trabalho, Educação e Saúde, Rio de Janeiro, v. 15, n. 1, p. 205-222, jan./abr. 2017. Doi: 10.1590/1981-7746-sol00035. Disponível em: https://www.scielo.br/j/tes/a/5kP93HhbxCWBvXdKQSSnrxm/?lang=pt. Acesso em: 12 nov. 2021.

PAULO, F. dos S.; BRANDÃO, C. R. Pesquisa participante e a educação popular: luta e resistência a partir de Paulo Freire e de educadoras populares. Revista Panorâmica, Barra do Garças, v. 24, p. 256-268, 2018. Disponível em: https://periodicoscientificos.ufmt.br/revistapanoramica/index.php/revistapanoramica/article/view/763. Acesso em: 14 dez. 2021.

PAULON, S. M. et al. Errâncias e itinerâncias de uma pesquisa avaliativa em saúde: a construção de uma metodologia participativa. Saúde & Transformação Social, Florianópolis, v. 5, n. 2, p. 20-28, 2014. Disponível em: http://incubadora.periodicos.ufsc.br/index.php/saudeetransformacao/article/view/3251/3846. Acesso em: 10 nov. 2021.

PEZZATO, L. M.; BOTAZZO, C.; L’ABBATE, S. O diário de pesquisa como dispositivo em pesquisa multicêntrica. Saúde e Sociedade, São Paulo, v. 28, n. 3, p. 296-308, jun./set. 2019. Doi: 10.1590/S0104-12902019180070. Disponível em: https://www.scielo.br/j/sausoc/a/DHWtPbhBJQ6gcJzhqSdrG9w/?lang=pt. Acesso em: 10 nov. 2021.

PEZZATO, L. M.; L’ABBATE, S. O uso de diários como ferramenta de intervenção da Análise Institucional: potencializando reflexões no cotidiano da Saúde Bucal Coletiva. Physis, Rio de Janeiro, v. 21, n. 4, p. 1297-314, out./dez. 2011. Doi: 10.1590/S0103-73312011000400008. Disponível em: https://www.scielo.br/j/physis/a/cMmw8qyYBMKJBgJtrqv7CWh/?lang=pt. Acesso em: 20 maio 2021.

QUINTANA, M. A cor do invisível. Porto Alegre: Globo, 1989.

SANTOS, A. L.; RIGOTTO, R. M. Território e territorialização: incorporando as relações, produção, trabalho, ambiente e saúde na Atenção Básica à Saúde. Trabalho, Educação e Saúde, Rio de Janeiro, v. 8, n. 3, p. 387-406, nov./fev. 2011. Doi: 10.1590/S1981-77462010000300003. Disponível em: https://www.scielo.br/j/tes/a/H5BtBJTGvQZgSXKvNrTKphp/?lang=pt. Acesso em: 20 nov. 2021.

SANTOS, M. A natureza do espaço: técnica e tempo: razão e emoção. 4. ed. São Paulo: EdUSP, 2006.

SAWAIA, B. B. Transformação social: um objeto pertinente à psicologia social? Psicologia & Sociedade, Belo Horizonte, v. 26, n. 2, p. 4-17, 2014. Disponível em: https://www.scielo.br/j/psoc/a/Wx4KxGgWWrK57tqYxQS4Zhx/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 10 nov. 2021.

SCHMIDT, M. L. S. Pesquisa participante: alteridade e comunidades interpretativas. Psicologia USP, São Paulo, v. 17, n. 2, p. 11-41, jun. 2006. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/psicousp/article/view/41889/45557. Acesso em: 10 nov. 2021.

SCHMIDT, M. L. S. Pesquisa participante e formação ética do pesquisador na área da saúde. Ciência e Saúde Coletiva, Rio de Janeiro, v. 13, n. 2, p. 391-398, abr. 2008. Doi: 10.1590/S1413-81232008000200014. Disponível em: https://www.scielo.br/j/csc/a/T3DvLWyfKnQbY5BCGPmPStt/?lang=pt. Acesso em: 10 nov. 2021.

SPINK, M. J.; MENEGON, V. M.; MEDRADO, B. Oficinas como estratégia de pesquisa: articulações teórico-metodológicas e aplicações ético-políticas. Psicologia & Sociedade, Belo Horizonte, v. 26, n. 1, p. 32-43, abr. 2014. Doi: 10.1590/S0102-71822014000100005. Disponível em: https://www.scielo.br/j/psoc/a/wrfMHbjhHNppX7Lppk8DMNJ/?lang=pt. Acesso em: 10 nov. 2021.

STRECK, D. R. Metodologias participativas de pesquisa e educação popular: reflexões sobre critérios de qualidade. Interface, Botucatu, v. 20, n. 58, p. 537-547, jul./set. 2016. Doi: 10.1590/1807-57622015.0443. Disponível em: https://www.scielo.br/j/icse/a/DZgyZp4BzXBXkbsvZQtnMrh/?lang=pt. Acesso em: 12 nov. 2021.

STRECK, D. R. Pesquisar é pronunciar o mundo: notas sobre método e metodologia. In: BRANDÃO, C. R.; STRECK, D. R. (org.). Pesquisa participante: a partilha do saber. 2. ed. Aparecida: Ideias & Letras, 2006. p. 259-276.

THOMPSON, J. B. Ideologia e cultura moderna: teoria social crítica na era dos meios de comunicação de massa. Rio de Janeiro: Vozes, 1995.

VERONESE, M. V.; GUARESCHI, P. A. Hermenêutica de profundidade na pesquisa social. Ciências Sociais Unisinos, São Leopoldo, v. 42, n. 2, p. 85-93, jan. 2006. Disponível em: http://revistas.unisinos.br/index.php/ciencias_sociais/article/view/6019/3194. Acesso em: 14 dez. 2021.

Published

2022-04-29

How to Cite

PEZZATO, L. M.; ZANGIROLANI, L. T. O.; DUTRA, L. H.; ANHAS, D. de M.; CASTRO-SILVA, C. R. de. Construction of a methodological path: it is the steps that make the path. Revista de Educação Popular , Uberlândia, v. 21, n. 1, p. 55–77, 2022. DOI: 10.14393/REP-2022-62849. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/62849. Acesso em: 21 nov. 2024.